printlogo


کد خبر: 272340تاریخ: 1402/9/5 00:00
دور دنیا

شهادت 232 فلسطینی در کرانه باختری از ابتدای جنگ در غزه
وزارت بهداشت فلسطین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد طی ۵۰ روز گذشته از ابتدای جنگ در غزه، ۲۳۲ نفر در کرانه باختری طی حملات نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی به شهادت رسیده‌اند. به نوشته وبگاه خبری روسیا الیوم، در اطلاعیه وزارت بهداشت فلسطین آمده است که در آخرین مورد یک جوان فلسطینی در روستای «قباطیه» به شهادت رسید و 2 جوان دیگر زخمی شده‌اند. از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به غزه، کرانه باختری نیز شاهد خیزش جوانان بود. بامداد سه‌شنبه هفته گذشته منابع محلی از درگیری رزمندگان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در منطقه «صافا» واقع در «بیت امر» در شمال کرانه باختری خبر دادند. همزمان گروه مقاومت «کتائب شهدا الاقصی» اعلام کرد: «مجاهدان ما صهیونیست‌ها را در پاسگاه سالم در شهر جنین با مواد منفجره بسیار قوی هدف قرار دادند». 
***
کارشکنی صهیونیست‌ها، آزادی دومین گروه از اسرا را به تعویق انداخت
گردان‌های القسام گفت که آزادی دومین گروه از اسرای صهیونیست، منوط به این است که تل‌آویو اجازه دهد کامیون‌های امدادرسانی وارد شمال نوار غزه شوند. گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین) خبر داد که روند آزادسازی دومین گروه از اسرا را به تعویق انداخته است تا رژیم صهیونیستی به مفاد توافق پایبند شود. القسام همچنین گفت که آزادی دومین گروه از اسرای صهیونیست، منوط به این است که رژیم صهیونیستی اجازه دهد کامیون‌های امدادرسانی وارد شمال نوار غزه شوند. به گفته این گروه، رژیم صهیونیستی به معیارهای آزادی اسرا که قبلا بر سر آن توافق شده بود، پایبند نیست. مرحله دوم تبادل اسرا میان گروه مقاومت حماس و رژیم اسرائیل قرار بود امروز و در دومین روز آتش‌بس موقت 4 روزه صورت بگیرد و مقرر شده بود که در مجموع ۵۶ نفر از اسرای 2 طرف مبادله شوند.
***
قاتل جورج فلوید در زندان چاقو خورد
مامور سابق پلیس مینیاپولیس آمریکا که به جرم قتل جورج فلوید در زندان به سر می‌برد، مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت. آسوشیتدپرس به نقل از منبعی آگاه اظهار کرد «درک شووین» مامور سابق پلیس مینیاپولیس آمریکا که به جرم قتل جورج فلوید در زندان به سر می‌برد، در زندان فدرال مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت و زخمی شد. اداره زندان‌های فدرال در بیانیه‌ای تایید کرد که یک زندانی که هویتش مشخص نشده، در زندان آریزونا مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته اما از تایید این موضوع که این زندانی درک شووین است، خودداری کرد اما آسوشیتدپرس با استناد به منبعی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد شووین 47 ساله با چاقو مورد حمله یکی دیگر از زندانیان قرار گرفته و مجروح شده است. علاوه بر این، نیویورک‌تایمز نیز به نقل از 2 منبع آگاه گزارش داد که شووین چاقو خورده است. 
***
امیرعبداللهیان: نیروی نیابتی نداریم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با یک رسانه عربی به آخرین تحولات نوار غزه و آتش‌بس موقت در آن پرداخت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از پوشش خوب رویدادهای غزه و به تصویر کشیدن مظلومیت مردم فلسطین در مدت تجاوز رژیم صهیونیستی توسط این شبکه قطری تقدیر و تشکر کرد. امیرعبداللهیان همچنین شهادت تعدادی از خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت. وی درباره اجرایی شدن آتش‌بس در غزه گفت: ما خوشحالیم که شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و امیدواریم این توافق آغازی بر تداوم آتش‌بس، همچنین توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باشد. به صراحت می‌گویم که رژیم صهیونیستی بدون حمایت‌های آمریکا قادر به ارتکاب این جنایت‌ها نیست و طبیعتا مسؤولیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در 6 هفته گذشته برعهده آمریکاست. 
***
مصر: پیام‌های مثبتی برای تمدید آتش‌بس غزه دریافت کرده‌ایم
سازمان اطلاعات داخلی مصر اعلام کرد این کشور سعی دارد آتش‌بس 4 روزه غزه را تمدید کند و در این باره پیام‌های مثبتی از طرفین دریافت کرده است. به گزارش ایسنا، «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاعات داخلی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور در حال برگزاری گفت‌وگوهای گسترده با همه طرفین جنگ غزه است تا برای تمدید آتش‌بس چهار روزه میان حماس و رژیم صهیونیستی به توافق برسد. رشوان با اعلام اینکه در این باره پیام‌های مثبتی از طرفین دریافت کرده، اظهار کرد: این به معنای آزادسازی اسیران بیشتر در غزه و همچنین آزادی تعداد بیشتری از فلسطینیان زندانی در اسرائیل است. شبکه خبری العربیه نیز گزارش داد که مصر و قطر تلاش می‌کنند آتش‌بس موقتی را که از روز جمعه برقرار شده به مدت ۲ روز دیگر تمدید کنند. 
***
نتانیاهو بازنده نظرسنجی‌ها 
روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی انجام شده توسط خبرگزاری معاریو را منتشر کرد که نشان می‎‌دهد تعداد کرسی‌های اعضای ائتلاف حاکم در پارلمان رژیم صهیونیستی به ۴۱ کرسی سقوط کرده است. این در حالی است که در این نظرسنجی، احزاب اپوزیسیون تا ۷۹ کرسی را به دست می‌آورند. یافته‌های این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که مصاحبه‌شوندگان اراضی اشغالی به نسبت ۵۲ به ۲۷ درصد، بنی گانتس را به نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر این رژیم ترجیح می‌دهند. تایمز اسرائیل نوشته است: اگر قرار باشد انتخابات اسرائیل امروز برگزار شود، «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی اسرائیل و عضو حزب صهیونیسم مذهبی این رژیم در کسب حداقل 3.25 درصد آرا که میزان حداقلی برای ورود به پارلمان اسرائیل (کنست) است، ناکام خواهد بود و این موضوع در جریان یافته‌های نظرسنجی که پنجشنبه شب گذشته منتشر شده، مورد اشاره قرار گرفته است. 

Page Generated in 0/0064 sec