printlogo


کد خبر: 272343تاریخ: 1402/9/5 00:00
حمایت همه‌جانبه هواداران پاری‌سن‌ژرمن از فلسطینی‌ها در شب بازی با موناکو
اشک پاریس برای غزه

باربد بهراد: اگر چه فیفا و دیگر نهادهای بین‌المللی ورزش به بهانه شعار دوگانه و دور از واقعیت «جدایی ورزش از سیاست» اجازه استفاده از نماد‌های حمایتی را به ورزشکاران در طول یک مسابقه نمی‌دهند اما مردم آزاده جهان (در هر کجای کره زمین) برای حمایت از مردم غزه از راهکارهای موجود استفاده بهینه را می‌برند. بنابراین چون باشگاه‌های فوتبال با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند، هواداران روی سکوها به روش‌های خود از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کنند. طی ۷ هفته گذشته در اکثر میادین فوتبال و در همه جای جهان شاهد سیل عظیم حمایت هواداران از مردم مظلوم فلسطین بوده‌ایم. آخرین این حمایت‌ها مربوط به شهر پاریس می‌شود. جمعه شب تماشاگران تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن به حمایت از مردم غزه پرداختند و بارها نام فلسطین را با هر گل تیم پاریسی به زبان آوردند.
تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن در رقابت‌های لیگ فرانسه میزبان موناکو بود و با نتیجه ۵ بر ۲ به پیروزی رسید اما اتفاق مهم این دیدار مربوط به سکوها بود. در جریان این بازی، هواداران تیم پاریس با آوردن بنرهایی به حمایت از مردم غزه در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس پرداختند. در این بنرها نوشته شده بود: «امسال، هفته حقوق کودک بدون کودکان غزه برگزار می‌شود». همچنین هواداران فوتبال فرانسه با استفاده از بنرهایی کودک‌کشی در غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم و ناراحتی‌شان را اینطور بیان کردند: «پاریس برای غزه گریه می‌کند».
در طول این مصاف بارها شاهد شعارهایی در حمایت از مردم مظلوم غزه بودیم. این اتفاقات در حالتی رخ می‌دهد که فیفا، فدراسیون فوتبال فرانسه و دولت آن کشور بیشترین تلاش را کرده‌اند تا بازیکنان و تیم‌های ورزشی، علیه جنایت‌های صهیونیست‌ها عملی را مقابل دوربین‌های پخش زنده مرتکب نشوند. از تعلیق بازیکنان در چند مورد گرفته تا اخطارهای شدید پیرامون این قضیه اما حمایت هواداران متفاوت است. آنها روی سکوها بدون توجه به محدودیت‌هایی که قطعا یکطرفه و به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است، همواره صدای مردم مظلوم غزه بوده‌اند. از آمریکای جنوبی و فوتبال شیلی گرفته تا قلب اروپا در فرانسه و اسکاتلند. تقریبا در هر بازی شاهد شعارهای حمایتی و همچنین بنرهایی در مذمت نسل‌کشی در غزه بوده‌ایم که آخرین نمونه مهم و قابل توجهش همین وقایع پاریس بود.
* حمایتی که تازگی ندارد
البته حمایت پاریسی‌ها از مردم غزه صرفا به وقایع و جنایات اخیر صهیونیست‌ها مرتبط نیست، چرا که فصل قبل هواداران باشگاه فوتبال پاری‌سن‌ژرمن در شب بازی مقابل یک تیم از رژیم صهیونیستی، با برافراشتن پارچه‌نوشته‌هایی، از ملت فلسطین و اهالی غزه حمایت کرده بودند. پاری‌سن‌ژرمن فصل قبل در جریان رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا (UCL) با تیم مکابی حیفای رژیم صهیونیستی بازی کرد و در نهایت با برتری قاطع ۷ بر ۲ این تیم را درهم کوبید. در آن شب تاریخی هواداران پاری‌سن‌ژرمن در جریان بازی با برافراشتن پرچم فلسطین و همچنین پارچه‌نوشته‌هایی، از مردم فلسطین و اهالی غزه حمایت کردند. روی یکی از این بنرها نوشته شده بود: «غزه وجود دارد، غزه مقاومت می‌کند، فلسطین باید آزاد شود». مسلما با همه تلاشی که فدراسیون فوتبال فرانسه و همچنین فیفا و یوفا انجام می‌دهند، حمایت از آرمان مردم فلسطین کماکان ادامه دارد و این موج هرگز آرام نخواهد گرفت. 
***
پالستینو، باشگاهی که نماد حمایت از فلسطین است
هواداران فوتبال شیلی در هیچ آوردگاهی حمایت از فلسطین را فراموش نمی‌کنند. در روزهایی که در جایی میان اروپا و آسیا صدای موشک جای صدای لبخند کودکان را پر کرده، در فاصله‌ای دورتر هستند انسان‌هایی که به دنبال حمایت از کودکان فلسطینی باشند؛ آن هم ‌تیمی با ریشه فلسطینی اما تاسیس شده در شیلی؛ باشگاه پالستینو! طبق نوشته‌های تاریخ فوتبال شیلی و کتاب «شهروندان و ورزشکاران: فوتبال و سیاست در شیلی قرن بیستم»، نخستین گروه از مهاجران فلسطینی سال 1885 در حال فرار از جنگ وارد این قاره شدند. دسته بعد در طول جنگ اول جهانی برای مهاجرت اقدام کردند و موج دیگری در آستانه اشغال فلسطین از سوی اسرائیل در سال 1947 اما طبق آمار بیش از سه‌چهارم مهاجران فلسطینی، شیلی را به عنوان مقصد انتخاب کردند که البته ۷۰ درصد آنها مسیحی بودند و با حضور در این کشور ابتدا از کارهای سطح پایین شروع کردند اما دیری نپایید که توانستند در صنعت پارچه رشد کنند تا به اقتصاد شیلی کمک کنند.
با توجه به جذب بیشتر هویت عربی آنها در فرهنگ شیلی، فوتبال به عنوان راهی برای ادغام و حفظ میراث آنها تلقی می‌شد. فلسطین به بزرگ‌ترین منبع غرور این جامعه تبدیل شد و به آنها اجازه داد احساس تعلق به وطن‌ خود را حفظ کنند. اگر چه باشگاه پالستینو سال ۱۹۲۰ تاسیس شد اما با خرید سهام این باشگاه در سال ۱۹۴۸، این تیم برای حضور در لیگ حرفه‌ای شیلی که از سال ۱۹۵۰ تاسیس شد با سرمایه فلسطینی‌ها پا به زمین گذاشت. این باشگاه بارها و بارها از سمت یهودیان این کشور تحت فشار قرار گرفت اما باز هم از عقاید خود عقب نمی‌کشد و در بسیاری از بازی‌های فصل با چفیه وارد زمین می‌شود تا نشان دهد هیچ‌وقت هویت اصلی خود را فراموش نخواهد کرد. حال با شروع دوباره حملات اسرائیل به فلسطین، این باشگاه اقدام جالبی داشت و با برگزاری یک کنسرت در ورزشگاه، درآمد حاصل از ورود تماشاگران را در اختیار کشورش قرار داد و پس از آن، این موج حمایتی به بازی مقدماتی جام‌جهانی و جدال شیلی با پاراگوئه کشید که در این بازی هواداران با پرچم‌های فلسطین در ورزشگاه سانتیاگو حاضر شدند تا از کشورشان حمایت کنند.

 


Page Generated in 0/0080 sec