printlogo


کد خبر: 272350تاریخ: 1402/9/5 00:00
استفاده از داده‌های فضاپایه ماهواره خیام برای پایش محیط زیست، منابع آبی، نقشه‌برداری و برنامه‌ریزی شهری در جهت رفع مشکلات
خیر خیام

گروه اجتماعی: پس از اسکن اخیر 100 هزار هکتار از اراضی استان البرز توسط ماهواره خیام به منظور مقابله با زمین‌خواری در این استان، سازمان فضایی ایران این بار در راستای پایش منابع آبی کشور و بارندگی‌های چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور، با استفاده از ماهواره خیام اقدام به تصویربرداری از ده‌ها نقطه کرده و گزارش آن را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده است. در این پایش، ماهواره خیام با دریافت فرمان از ایستگاه زمینی، از بخش‌های مختلف استان‌های لرستان و خوزستان بویژه شهر معمولان و روستاهای پیرامون آن با دقت بسیار خوبی تصویربرداری کرده است که کارشناسان سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی اقدام به تحلیل داده‌های تصاویر کردند. ماهواره خیام از توان دقت بسیار بالای رصد زمین برخوردار است و با انجام تصویربرداری فوق‌العاده دقیق از نقاط مختلف زمین آن را در اختیار سازمان‌های مربوط قرار می‌دهد تا در اموری همچون پایش منابع آبی، چگونگی تعیین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و شناسایی منشأ ریزگردها مورد استفاده قرار گیرد.
در این باره مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره اقدامات این سازمان برای رصد و پایش وضعیت جوی کشور همچنین کمک به دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها با ثبت تصاویری که توسط ماهواره خیام انجام می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، اظهار داشت: بحثی که درباره سازمان‌های فضایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به عنوان اقدامی اثربخش و بسیار تاثیرگذار است. 
حسین دلیریان با بیان اینکه برای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای تعیین و تشخیص سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، تفاهمنامه‌هایی از سوی سازمان فضایی ایران امضا شده است تا این سازمان بتواند به دستگاه‌های مربوط در این بخش کمک کند، افزود: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای هر کشور در بخش‌های مختلف به منظور پایش منابع آبی و خاکی و در سایر حوزه‌های دیگر چون مقابله با ریزگردها و تعیین کانون آن همچنین آلودگی هوا و... بسیار حائز اهمیت است.
مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده، تصاویر ماهواره خیام از مناطق سیل‌زده هفته گذشته استان‌های لرستان و خوزستان است که در برخی تصاویر طغیان رودخانه کشکان و کرخه و همچنین تخریب‌ها با شفافیت خاصی نمایان است.
به گفته دلیریان، بر اساس داده‌های گردآوری‌ شده، ده‌ها نقطه در استان‌های لرستان و خوزستان بویژه حاشیه رودخانه‌های کشکان و کرخه، قبل و بعد از بارندگی‌های اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و نقاطی که با طغیان رودخانه رو‌به‌رو شده بودند، مشخص شدند. گزارش کامل این ارزیابی‌ها در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفته تا این ستاد به ‌منظور رسیدگی به مناطق آسیب‌دیده و برنامه‌ریزی برای بارش‌های آینده، بتواند دقیق‌تر عمل کند.
دلیریان در پاسخ به این سوال که آیا با سازمان هواشناسی برای ارائه اطلاعات لازم جوی تعامل دارید؟ گفت: توان ماهواره خیام در تشخیص و تصویر‌برداری بسیار بالاست اما نمی‌توانیم در کار دستگاه‌های دیگر ورود کنیم ولی برای ارائه اطلاعات و تصاویر ماهوارهای به دیگر دستگاه‌ها مشکلی نداریم و چه بسا با این اقدام کمک قابل توجهی به آنها می‌شود.
وی ادامه داد: به طو مثال در تصاویر اخیر ماهواره‌ای از مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان و لرستان مشخص شد یکی از پل‌ها در شهرستان معمولان تخریب شده اما در کنار آن پل جدید در مقابل سیل مقاومت خوبی داشته است،  بنابراین ثبت تصاویر ماهواره‌ای و ارائه آن به دستگاه‌ها کمک می‌کند دستگاه‌ها و سازمان‌ها در انجام امور بخش‌های مختلف بهتر عمل کنند.  
دلیریان گفت: سازمان فضایی ایران این آمادگی را دارد که با استفاده از داده‌های فضاپایه به سایر دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله پایش محیط زیست، منابع آبی، عمران، نقشه‌برداری، برنامه‌ریزی شهری و... کمک و در جهت رفع مشکلات اقدام کند.

Page Generated in 0/0090 sec