printlogo


کد خبر: 272355تاریخ: 1402/9/5 00:00
عملیات اجرایی فاز ۲ توسعه فرودگاه امام خمینی(ره)، بزرگ‌ترین پروژه فرودگاهی کشور آغاز شد
قطب هوایی جدید منطقه
* مهرداد بذرپاش: با پایان این پروژه ظرفیت سالانه فرودگاه امام به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد/ * چین 2.5 میلیارد یورو در این پروژه در قالب مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کند

گروه اقتصادی: نزدیک 15 سال است موضوع افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) مطرح می‌شود؛ این فرودگاه در زمان احداث توانسته بود نیازهای فرودگاهی کشور را مرتفع کند اما به مرور زمان و با افزایش سفرهای خارجی از پایتخت، فضای محدود آن بسیار آزاردهنده شد. یکی از برنامه‌های اصلی مهرداد بذرپاش در زمان اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی، توسعه این فرودگاه بود. بر این اساس صبح دیروز آیین عملیات اجرایی فاز 2 فرودگاه امام خمینی(ره) با مشارکت شرکت هاوکان (HAOKUN ENERGY) و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد. برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای است که 15 میلیون مسافر به ظرفیت سالانه فرودگاه امام اضافه شود. نکته حائز اهمیت در این رابطه سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی چینی‌هاست که به نظر می‌رسد ذیل قرارداد 25 ساله منعقد شده بین ایران و چین اتفاق خواهد افتاد. البته این تنها مسیر تامین مالی پروژه فاز 2 فرودگاه امام نیست و از محل‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که در افق پیش روی فرودگاه امام خمینی(ره) تبدیل آن به قطب و هاب هوایی خاورمیانه ترسیم شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای پس از انقلاب است که فاز یک طرح توسعه آن اسفند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) امروز با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی آغاز شد، تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی(ره) نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی می‌شود. مهرداد بذرپاش در مراسم آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم این وزارتخانه پیشران پیشرفت کشور است و نقش متفاوتی برای پیشبرد حرکت پیشرفت ملت ایران دارد. وی افزود: در این روزها هر سفری به شمال، جنوب و شرق و غرب  انجام می‌شود و هر میهمانی که وارد ایران می‌شود، از ظرفیت بزرگ ترانزیتی و کریدوری ایرانی صحبت می‌کند. 
بذرپاش با اشاره به تعریف کلان‌پروژه «ایران راه» در ابتدای حضور در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ما بسته توسعه زیرساخت‌ها در ۲ بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را تعریف کردیم که در بخش نرم‌افزاری مواردی مانند توسعه ترانزیت یکسره، بارنامه یکسره و هر آنچه موجب تسهیل عبور و مرور در همه شقوق می‌شود در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به بسته توسعه سخت‌افزاری گفت: احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) که عملیات عمرانی آن امروز آغاز شد، در راستای همان کلان‌پروژه است و اگر سرعت کم است، به خاطر کمبود منابع است که دولت با کمک مجلس پیگیر رفع موانع است.
بذرپاش از برنامه کاهش محدودیت‌های پروازی  خبر داد و گفت: این برنامه پیام امنیت و آرامش را به سرمایه‌گذاران و مسافران مخابره می‌کند.
وی فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) را بزرگ‌ترین پروژه هوایی بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: این پروژه در کریدور شمال - جنوب نیز قرار دارد و اگر دقیق تصمیم گرفته شود و تسلیم جوسازی‌ها نشویم، خواهیم دید شاهراه اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب، ثروت ملی را به اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت. 
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار زیرساخت‌ها، تمام ظرفیت‌های دانش‌بنیان را به کار گرفته‌ایم و با توجه به اینکه در بسیاری از نقاط کشور خطوط ریلی در کشور مستقر است، باید از این ظرفیت‌ها چه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده کنیم. وی گفت: از همه شرکت‌های هواپیمایی دعوت می‌کنیم در فرودگاه امام و منطقه آزاد آن‌که کلان‌پروژه ۴۱۰ هزار متر مربعی با سرمایه‌گذاری بیش از 2.5 میلیارد یورو است که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد، حضور یابند و از فرصتی که خداوند در اختیار ما قرار داده، استفاده بهینه کنند. بذرپاش با اشاره به ظرفیت ترمینال‌های فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: ظرفیت ترمینال فاز یک ۶ میلیون مسافر  است که به ظرفیت تردد سالانه به ۱۰ میلیون مسافر تا سال آینده خواهد رسید. همچنین ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون مسافر روزبه‌روز در حال توسعه است و شاهد خدمات‌رسانی آن  به زوار عتبات عالیات هستیم که تا پایان سال آینده  به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد و فاز دوم شهر فرودگاهی که تکمیل شود، ظرفیت جابه‌جایی مسافر به ۵۰ میلیون مسافر هم می‌رسد. وی یادآور شد: رئیس‌جمهور از روز اول شروع خدمتم در وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی را در دستور کار قرار داد و در این مسیر از حمایت‌های مجلس با احکام بی‌بدیل در برنامه هفتم توسعه، از شرکت هاکان انرژی چین به عنوان شریک شرکت شهر فرودگاهی امام در این پروژه و قرارگاه خاتم‌الانبیا صمیمانه تشکر می‌کنم. بذرپاش با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای پس از انقلاب است، گفت: فاز یک طرح توسعه شهر فرودگاهی امام اسفند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که نیازمند سرمایه ۵۰۰ میلیون یورویی است.
بذرپاش گفت: این پروژه با ظرفیت جابه‌جایی ۳۵ میلیون مسافر در سال به نوعی یک فرودگاه جدید محسوب می‌شود و با تکمیل آن ظرفیت کل فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.
بذرپاش با اشاره به اینکه این فرودگاه با متراژ ۴۱۰ هزار متر مربع احداث خواهد شد،‌ گفت: ارزش قراردادی که امروز منعقد شد، در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار و ارزش مجموع قرارداد بیش از 2.5 میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: بخش اول این قرارداد که شامل بسیاری از مستحدثات و ملزومات عملیات پروازی مثل احداث روشنایی و... است تا اسفند سال آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی هدف این کلان‌پروژه را در راستای کلان‌پروژه «ایران راه» و تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب راهبردی و ترانزیتی منطقه دانست و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین هاب‌های فرودگاهی منطقه خواهد شد.
به گفته بذرپاش، علاوه بر استفاده ناوگان داخلی ایران از این فرودگاه به مقاصد خارجی، با ارائه آزادی‌های پروازی به ایرلاین‌های خارجی، این فرودگاه مبدا و مقصد بسیاری از پروازهای خارجی نیز خواهد شد و به یک هاب راهبردی در منطقه تبدیل می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) از امروز - دیروز - با مشارکت یکی از شرکت‌های چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیا به صورت کنسرسیوم آغاز شد و تامین منابع مالی آن توسط ایران انجام می‌شود. وی تاکید کرد: در این پروژه از ظرفیت‌های فنی - مهندسی شرکت‌های مجرب خارجی و داخلی استفاده خواهد شد. بذرپاش گفت: در راستای تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عملیات توسعه منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی آغاز شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعلام تمایل خود را برای مشارکت اقتصادی در این پروژه اعلام کردند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرف ۴ تا ۵ سال آینده این فرودگاه بزرگ بین‌المللی یکی از مهم‌ترین هاب‌های راهبردی و ترانزیتی منطقه خواهد شد.
* تحقق آرزوی دیرینه مردم 
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آرزوی دیرینه ملت شریف ایران بود، گفت: ۱۵ سال بود این پروژه به جریان افتاده بود و امروز عملیات اجرایی یکی از پروژه‌های تاثیرگذار دولت سیزدهم آغاز می‌شود.
سعید چلندری در آیین آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را آرزوی دیرینه ملت شریف ایران برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته این گلایه به ما می‌شد که وضعیت این فرودگاه در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست اما از ابتدای شروع دولت سیزدهم با اقدامات بسیار خوبی که در روان‌سازی پذیرش و اعزام مسافران شد، اعتراضات در ایام نوروز، حج و عتبات عالیات به صفر رسید.
چلندری ضمن اشاره به همکاری فرودگاه امام(ره)، پلیس، واجا و گمرک فرودگاه، با بیان اینکه راه‌اندازی ترمینال سلام از دولت هشتم شروع شده بود، یادآور شد: این ترمینال در سال اول دولت سیزدهم با استاندارد روز دنیا به بهره‌برداری رسید و آن ترمینال به عنوان ترمینال زیارتی خدمت‌رسانی می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ سال بود فاز دوم فرودگاه به جریان افتاده بود اما توانستیم با همکاری تیم کارشناسی، پیمانکاران و شرکت هاکان و قرارگاه خاتم در قالب ۷۶ جلسه بالای ۳ ساعت و ۵ ساعت، امروز عملیات اجرایی یکی از پروژه‌های تاثیرگذار دولت سیزدهم را آغاز کنیم.
چلندری تصریح کرد: اگر اختیاراتی از جانب وزیر راه و شهرسازی در این دوره به مسؤولان فرودگاه امام خمینی(ره) داده نمی‌شد، امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی نبودیم.

Page Generated in 0/0078 sec