printlogo


کد خبر: 272358تاریخ: 1402/9/5 00:00
اخبار

کاهش تجارت ایران و آفریقا
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در 7 ماه نخست امسال ۴۳۴ میلیون دلار کالا به ۳۸ کشور آفریقایی صادر و بیش از ۴۷ میلیون دلار کالا نیز از ۱۹ کشور آفریقایی وارد کشور شد. سیدروح‌الله لطیفی درباره کارنامه تجارت ایران با آفریقا اظهار داشت: صادرات کشور در 7 ماه امسال به قاره آفریقا یک میلیون و ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۳۳ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش کاهش داشته است. سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: واردات از آفریقا هم در 7 ماه امسال ۳۸ هزار و ۱۲۲ تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون و ۴۳۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه با کاهش ۴۲ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش همراه بوده است. لطیفی درباره مقاصد صادراتی کالاهای ایران به قاره آفریقا گفت:  غنا با خرید  116.3 میلیون دلار، مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی بوده و پس از آن آفریقای جنوبی با خرید  89.5 میلیون دلار، تانزانیا با 61.4 میلیون دلار، نیجریه با 46.5 میلیون دلار، موزامبیک با ۴۰ میلیون دلار، کنیا با 28.3 میلیون دلار، سومالی با 16.5 میلیون دلار، سودان با 7.1 میلیون دلار، لیبی با 5.5 میلیون دلار، جیبوتی با 5.1 میلیون دلار، الجزایر با 4.9 میلیون دلار، کنگو با 3.4 میلیون دلار و ساحل عاج با 3.4 میلیون دلار به ترتیب  خریداران بالای یک میلیون دلار کالاهای ایرانی بودند. 
وی در ادامه افزود: همچنین مراکش، سنگال، اوگاندا، تونس، مولداوی، اتیوپی، بورکینافاسو، مصر، موریتانی، کامرون، موریس، مالی،  نیجر، گابن، برونئی، سیشل، گینه، زامبیا، بنین، آنگولا، گواتمالا، ماداگاسکار،  زیمبابوه، گویان و رواندا، خریداران کالاهای ایرانی در قاره آفریقا با خرید کمتر از یک میلیون دلار بودند‌. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره مبدأ  واردات کالاهای آفریقایی به ایران توضیح داد: در 7 ماه نخست امسال آفریقای جنوبی با فروش  11.5 میلیون دلار، زامبیا با 6.4 میلیون دلار،  غنا با 5.9 میلیون دلار، تانزانیا با 5.4 میلیون دلار، سیشل با 5.3 میلیون دلار، کنیا با 5.2 میلیون دلار، اوگاندا با 2.9 میلیون دلار، کنگو با 1.7 میلیون دلار، اتیوپی با یک میلیون دلار و سوازیلند، مصر، موریس، مراکش، سیرالئون، نیجریه، رواندا، جیبوتی، ماداگاسکار و الجزایر  به ترتیب کشورهای فروشنده کالا به ایران بودند.
***
رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان با تأمین پایدار برق
وزیر نیرو گفت: تابستان امسال با همکاری دوجانبه وزارت نیرو و صنعت سیمان شاهد رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان وحداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات سیمان بودیم.
علی‌اکبر محرابیان در دیدار با اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: رشد و پیشرفت کشور حاصل تلاش بخش‌های مختلف تولید بویژه صنعت سیمان کشور به عنوان صنعت راهبردی است، به طوری که پیشبرد و پیشرفت اغلب پروژه‌ها از جمله پروژه‌های مسکن وابسته به این صنعت است. وزیر نیرو افزود: از آغاز فعالیت دولت مردمی، وزارت نیرو تلاش کرده است حداکثر انرژی را بویژه در ایام پرباری شبکه برای صنایع مختلف تأمین کند. بر این اساس از سال گذشته نشست‌های متعددی را با صاحبان صنایع مختلف برگزار و درباره آن برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم حداکثر انرژی مورد نیاز را برای صنایع تأمین کنیم. وی به حاصل تلاش‌های دوجانبه از سمت وزارت نیرو و صاحبان صنایع اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در تابستان امسال موفق شدیم حداکثر انرژی را در طول شبانه روز و بویژه ایام گرم سال برای صنایع مختلف کشور تامین کنیم که رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و حداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات از نتایج مثبت و ارزشمند این همکاری دوجانبه بود. محرابیان با بیان اینکه برای نخستین بار در تابستان پشت سر گذاشته، تأمین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت، بیان کرد: در تابستان امسال ۴۶,۱ میلیارد کیلووات ساعت برق برای صنایع مختلف کشور تامین شد که امید است این شرایط تداوم یابد. به گفته وی، مصرف برق در بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۰ به رغم خاموشی‌های متعدد معادل ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود اما تابستان امسال با وجود افزایش قابل ملاحظه دمای هوا و اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه سراسری برق کشور، این رقم به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. این در حالی است که مصرف بخش صنعت کشور از ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت در تابستان ۱۴۰۰ به 46.1 میلیارد کیلووات ساعت رسید.
***
کاهش قیمت‌های جهانی علت منفی شدن تراز تجاری کشور
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیرنفتی ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی بویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است. آمار ۸ ماهه ۱۴۰۲ تجارت خارجی نشان می‌دهد در این بازه زمانی مجموعا 24.7 میلیون تن واردات به ارزش 42.1 میلیارد دلار داشته‌ایم که به لحاظ وزنی واردات حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. در ۸ ماهه امسال ۹۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار داشته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزن و 1.6 درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. گرچه بر اساس این آمارها به ظاهر تراز تجاری غیرنفتی ما مثبت نیست اما با لحاظ نفت، تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است. بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیرنفتی ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی بویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند. به همین دلیل است که گرچه ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم اما کاهش قیمت‌های جهانی موجب شده به لحاظ ارزشی تنها 1.6 درصد افزایش داشته باشیم.

Page Generated in 0/0058 sec