printlogo


کد خبر: 272362تاریخ: 1402/9/5 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با ابراهیم عزیزی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره قطعنامه ضدایرانی اخیر اروپا
اروپا در مقابل ایران مستأصل است

گروه سیاسی: پارلمان اروپا در ادامه تلاش‌های نافرجام برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اروپا، قطعنامه‌ مداخله‌جویانه دیگری را به دلیل مسائل ادعایی حقوق بشری تصویب و به این بهانه درخواست غیرقانونی خود علیه سپاه را تکرار کرد.
پنجشنبه گذشته پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای ضدایرانی که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، با طرح مطالب مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، آزادی محکومان امنیتی را خواستار شد. 
قانون‌گذاران اروپایی همچنین در تداوم مواضع خصمانه علیه ایران، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپایی و همچنین تحریم رئیس‌جمهوری ایران را تکرار کردند. صدور قطعنامه از سوی پارلمان اروپا اما مسبوق به سابقه است. آنها دی‌ و اسفند پارسال در بحبوحه اغتشاشات 1401، به بهانه‌های مختلف قطعنامه‌هایی را با هدف اعمال فشار بر ایران و افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تصویب کردند.
این قطعنامه‌ها اما هیچ تأثیری بر ایران ندارد و عملا بلاموضوع است. مصوبات شورای اروپا عموما با رای حداقل ۱۵ کشور که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب شده و عملا غیرالزام‌آور است. همچنین تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست که در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموما بر اساس «اجماع تمام اعضا» تصمیم‌گیری می‌کند.
در همین راستا «وطن‌امروز» با ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت‌وگو نشست.
***
عزیزی پیرامون صدور این قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا با اشاره به اینکه تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و اساسا هم قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌آور است، گفت: در واقع الزامی برای اجرا بر ما نیست و این بیانیه نمی‌تواند تعهدی برای ایران ایجاد کند. آنچه مهم است به این برمی‌گردد که قانون‌گذاران اروپایی طبق رویکردی که برگرفته از روحیات مداخله‌جویانه‌ اروپایی‌هاست، این بیانیه را صادر کردند. 
وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و مقتضیات خود عمل خواهد کرد و به هیچ وجه خود را تابع این نوع اقدامات و بیانیه‌های حاشیه‌ای که اروپایی‌ها در پی ‌آن هستند، نمی‌کند. 
نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون شرایط اروپایی‌ها و مشکلاتی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: اکنون اروپایی‌ها در موضع بسیار ضعیفی هستند. هم در قضیه اوکراین دچار یک سردرگمی‌اند و هم در قضایای منطقه‌ای و جنگ غزه مبتلا به استیصال و درماندگی سیاسی شده‌اند. به همین دلیل برای اینکه اندکی خود را از این مواضع ناکارآمدی که در آن قرار گرفتند رها کنند، هر از گاهی موضوعی را برجسته می‌کنند. از همین رو با توسل به آن موضوع متفرقه‌ای که ایجاد کرده‌اند، حیات سیاسی خودشان را به جریان خواهند انداخت. 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد نظامی رسمی در کشورمان است، گفت: قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپایی در واقع موضوعی است که هیچ منطقی ندارد و هیچ وجدان بیداری هم آن را نخواهد پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه برمبنای اصول و اندیشه‌های بلند انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. 
وی افزود: پس جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ایمان و اراده و پشتیبانی ملت بزرگ ایران اندیشه‌های ناب خود را ادامه داده و هیچگاه خود را درگیر چنین حاشیه‌سازی‌هایی نخواهد کرد. اکنون منافع ملت ایران اولویت اصلی است، امنیت منطقه‌ای بحثی جدی است. 
ابراهیم عزیزی همچنین نسبت به حضور مریم رجوی در کنفرانس پارلمان اروپا و پیشنهادش مبنی بر قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپایی گفت: او یک مرده متحرک است و اصلا محل اعتنا نیست. اینها تفاله‌های پس‌زده‌ رژیم‌های اروپایی هستند که در گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، محلی از اعراب ندارند و تنها عواملی هستند که هر از گاهی درباره چنین موضوعاتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و بعد هم به گوشه‌ای انداخته می‌شوند. همچنین بعد از برخوردی که در آلبانی با آنها شد، منافقین دچار یک سکته مغزی شدند و تا الان هم با تنفس مصنوعی است که به حیات خود ادامه می‌دهند.
نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه اروپایی‌ها نسبت به جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شد، روزه سکوت گرفتند و با اتخاذ چنین تصمیمی در صدور قطعنامه هم سعی کردند اذهان جامعه بین‌الملل را از این جنایات منحرف کنند، گفت: امروز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت به جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب می‌شود، هیچ حرفی برای گفتن ندارند؛ نه برای خودشان و نه برای مردم‌شان که نسبت به اتخاذ سیاست‌های حامیانه از رژیم صهیونیستی معترضند. 
وی همچنین پیرامون سکوت مقامات اروپایی نسبت به جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست تصریح کرد: مشخصا سکوت‌شان تاییدی بر این اقدامات جنایتکارانه تلقی خواهد شد. آنها از طرف دیگر پیروز این میدان را جبهه مقاومت اسلامی دانسته و احساس می‌کنند شکست خورده‌اند. پس بهترین و عاقلانه‌ترین کاری که به ذهن‌شان آمد همین سکوت بوده است. 
نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اروپایی‌ها، هم در غزه و هم در اوکراین به سبب اینکه خود را دنباله‌رو آمریکا کرده ‌بودند، احساس می‌کنند بازنده‌ هر دو میدانند. مطمئنا مسیر دنباله‌روی اروپایی‌ها از آمریکا مسیری مبتنی بر منافع ملت‌های‌شان نبوده و حتی علیه منافع‌شان است و همین امر هم باعث شده تا همیشه اروپا‌یی‌ها در موضع شکست قرار گرفته و نتوانند موضع روشن و مستقلی داشته باشند. این اقدامی هم که در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام دادند، نشانه ضعف و زبونی آنها نسبت به نداشتن تحلیل از شرایط سیاسی منطقه و جبهه مقاومت است.
وی در پایان نسبت به اولویت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی و بی‌اهمیت بودن چنین قطعنامه‌هایی گفت: اکنون مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی برای ما یک اصل است. در واقع هدایت جریان‌های آزادی‌بخش در مسیر رسیدن به قله رفیع آزادی هم از جمله راهبردهای نظام اسلامی است و هیچگونه ابایی هم از اینکه ملت‌های مظلوم جهان را در مسیر تداوم این اندیشه‌های ناب اسلامی و انقلاب اسلامی هدایت کنیم نداریم. چنین قطعنامه‌هایی هم چون ضمانت اجرایی نداشته و از یک استیصال سیاسی برآمده است، در این مسیر بدون اهمیت خواهد بود.

Page Generated in 0/0063 sec