printlogo


کد خبر: 272382تاریخ: 1402/9/6 00:00
حماس بعد از شکست اسرائیل در عملیات توفان ‌الاقصی توانست شروط خود را در مذاکرات تبادل اسرا هم به کرسی بنشاند
پیروزی در میدان و دیپلماسی

گروه بین‌الملل: سال 2011 بود که حماس در پی آزادی یک سرباز اسرائیلی به نام گیلعاد شالیط، هزار و 27 نفر از اسرای فلسطینی را آزاد کرد که معروف به «وفاء الأحرار» شد. حال بعد از 12 سال دوباره این صحنه تکرار شده و حماس بعد از 50 روز اسرائیل را مجبور کرد در ازای آزادی 50 اسیر اسرائیلی بیش از 150 اسیر زن و کودک فلسطینی را از زندان‌های این رژیم آزاد کند که اگر این موضوع تا امشب تکمیل شود دیگر هیچ کودک و زن فلسطینی‌ای در زندان‌های اسرائیلی نخواهد ماند. این چندمین بار است که نیروهای مقاومت فلسطین و لبنان توانسته‌اند رژیم صهیونیستی را با زور مجبور به تبادل اسرا کنند؛ حزب‌الله لبنان در سال‌های 2004 و 2006 و حماس در چندین مرتبه که مهم‌ترین آن سال 2011 رخ داد که شکست بزرگی برای اسرائیل رقم زد. حماس بعد از عملیات توفان الاقصی بارها اعلام کرد حاضر به تبادل اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی در بند تل‌آویو است ولی نتانیاهو و گالانت از همان ابتدا اعلام کردند تا نابودی حماس و آزادی اسرای خود در غزه هیچ مذاکره‌ای نخواهند کرد. خواسته‌های حداکثری اسرائیل و نتانیاهو اکنون به یک خواسته‌ حداقلی کاهش یافته است و بعد از چند هفته حملات مرگبار حاضر به پذیرش شروط مقاومت شده است. روند آزادی زندانیان فلسطینی از بند اسرائیل هم جالب است. در بسیاری از شهرهای کرانه باختری بویژه قدس و رام‌الله مردم مسرور به خیابان‌ها آمدند و بارها شعارهایی در حمایت از محمد ضیف و گردان‌های القسام سر دادند. شبکه خبری الجزیره در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس ویدئویی از لحظه تحویل دومین گروه از اسرای صهیونیست و اتباع خارجی بازداشت شده به دست نیروهای گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس به تیمی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را به اشتراک گذاشت. طبق این ویدئو که ‌آن را القسام منتشر کرده، 5 زن و 8 کودک و نیز 4 تبعه خارجی در مقابل ۳۹ زن و کودک فلسطینی آزاد شدند. در این ویدئو دیده می‌شود که زنان و کودکان اسیری که در حال تبادل هستند، با روحیه خوب و در حالی که لبخند بر لب دارند، با نیروهای القسام خداحافظی می‌کنند. تبادل گروه دوم اسرای حماس و رژیم صهیونیستی در دومین روز توافق آتش‌بس پس از آن انجام شد که القسام اعلام کرد تا زمانی که رژیم صهیونیستی به اصول قرارداد تبادل پایبند نباشد، عملیات تبادل را به تعویق می‌اندازد، این عملیات از عصر روز شنبه به ساعات پایانی این روز موکول شد. بسیاری از کاربران پلتفرم ایکس ضمن ابراز شگفتی از روحیه خوب اسرا و ارتباط خوب آنها با نیروهای القسام هنگام خداحافظی به‌رغم اظهارات و اتهام‌زنی‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه نیروهای مقاومت فلسطین، نظرات جالبی را به اشتراک گذاشتند. 
یکی از کاربران نوشت: آنها در حال خداحافظی با کسانی هستند که تا قبل از این واقعیت را در موردشان نمی‌دانستند و تنها از آنها بدی شنیده بودند، این ویدئو نشان‌دهنده شکل‌گیری نسل جدیدی است که واقعیت حماس را دیده و با آنها زندگی کرده و اکنون می‌داند دجال کدام یک از دو طرف است، بر این اساس توفان الاقصی تنها مژده کشتی نوح بود؛ کشتی صلح و همزیستی و نجات. یکی دیگر از کاربران نوشت: آنها توسط کدام گروه بازداشت شده بودند؟ در چهره‌های آنها نه ترسی وجود دارد و نه وحشتی، گویا نزد افرادی بودند که آنها را می‌شناختند، یکی از آنها با لبخند با کسانی که آنها را «ربوده» خداحافظی می‌کند! همچنین کاربر دیگری درباره این ویدئو نوشت: آنها به شکلی خوشحال هستند که گویا در هتل 5 ستاره بودند، قطعا به آنها اجازه گفت‌وگو با رسانه‌ها داده نخواهد شد. یک کاربر دیگر نوشت: آنها بسیار خوشحال هستند و نشانه‌ای از ترس در آنها نیست، حالا چهره نتانیاهو را تصور کنید. کاربر دیگری نیز نوشت: در دل‌های آنها قدرت و مهربانی هر دو در کنار هم وجود دارد، برخورد آنها با کفار سخت و شدید و با اسرا مهربان است و به توصیه ‌پیامبر عمل می‌کنند. زنده باد مردان مقاومت، شما قهرمانان مقاومت در حقیقت نمونه جهاد در راه خدا و برخورد خوب با اسرا هستید. همچنین فرد دیگری نوشت: گویا آنها در تعطیلات بودند نه اینکه اسیر باشند. خداوند مقاومت را یاری کند. آنها در قله رفتار، اخلاق، عزت، شرافت و تمام صفات خوب هستند، همین لبخند صورت‌هایی که در حال ترک غزه هستند و رضایت از آنهایی که میزبان‌شان بودند، کفایت می‌کند؛ ما به مردان محمد الضیف (فرمانده القسام) افتخار می‌کنیم. همچنین کاربر دیگری نوشت: اسرای رژیم اشغالگر با چهره‌هایی که رضایت و سپاسگزاری از برخورد انسانی در آنها نمایان است، با نیروهای مقاومت خداحافظی می‌کنند، برخلاف اسرای زندان‌های رژیم اشغالگر که در معرض انواع شکنجه‌ها و رفتارهای غیرانسانی قرار می‌گیرند. 
***
احتمال تمدید آتش‌بس در غزه
وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد مذاکره‌کنندگان امیدوارند بتوانند آتش‌بس موقت 4 روزه را با آزادی 40 تا 50 اسیر اسرائیلی دیگر در غزه تمدید کنند. وزیر همکاری‌های بین‌المللی قطر در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد میزان کمک‌ها به غزه در حد نیاز مردم این منطقه نبوده است. «لولوه خاطر» تصریح کرد برای نخستین بار از آغاز جنگ علیه غزه، کمک‌ها به مناطق شمالی نوار غزه هم رسیده است. خاطر اظهار داشت تلاش‌ها و مذاکراتی برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه در جریان است.

 


Page Generated in 0/0060 sec