printlogo


کد خبر: 272383تاریخ: 1402/9/6 00:00
دور دنیا

4 فرمانده القسام به شهادت رسیدند
 «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بعدازظهر دیروز شهادت ۴ فرمانده خود را اعلام کرد. شاخه نظامی حماس بیانیه‌ای را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و شهادت «احمد الغندور» عضو شورای نظامی حماس و فرمانده تیپ شمال و همچنین شهادت «وائل رجب»، «رأفت سلمان» و «ایمن صیام» را تسلیت گفت. در این بیانیه به تاریخ و جزئیات بیشتری درباره شهادت این فرماندهان اشاره‌ای نشده و تنها آمده است که آنها در جنگ «توفان الاقصی» به شهادت رسیده‌اند. کتائب القسام در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرده است: «با خداوند عهد می‌بندیم که راه آنها را ادامه دهیم و خون آنها نور مجاهدان و آتش اشغالگران باشد». کتائب القسام خبر شهادت این 4 فرمانده خود را در روز سوم آتش‌بس انسانی نوار غزه اعلام کرده است.  آتش‌بس ساعت ۷ صبح روز جمعه هفته گذشته به وقت محلی به مدت ۴ روز وارد فاز اجرایی شد. در 2 روز گذشته تعدادی از اسرا طی بازه آتش‌بس مبادله شده‌اند و کمک‌های محدودی از جمله ملزومات پزشکی و سوخت وارد نوار غزه شده است. 
***
ناراحتی ترامپ از پذیرش تبادل اسرا توسط اسرائیل!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ضمن انتقاد از توافقنامه تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطینی حماس در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: آیا توجه کرده‌اید که حماس افرادی را به سایر کشورها بازگردانده اما تاکنون یک آمریکایی هم به کشور بازنگشته است؟ او در ادامه با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: این اقدام یک دلیل بیشتر ندارد؛ برای کشور ما و رئیس جمهور ما احترام قائل نیستند.  این دوره‌ای بسیار اندوهگین و سیاه برای آمریکاست. ترامپ همچنین در پست جداگانه‌ای گفت: به دلیل درخواست‌های حماس، این توافقنامه پایان خوبی نخواهد داشت.  اکنون حماس توافق بهتری برای گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) می‌خواهد. این اظهارات او به دنبال توافق آتش‌بس موقت انسانی میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری قطر عنوان شد. 
***
قطر: امیدواریم آتش‌بس در غزه تمدید شود
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره آتش‌بس غزه گفت: امیدواریم شتاب و جدیتی که از آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان در این 2 روز و توافق 4 روزه حاصل شده، به ما امکان دهد آتش‌بس را تمدید و درباره روزهای باقیمانده وارد بحث‌های جدی‌تری شویم. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه ۲۵ نوامبر با «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر به صورت تلفنی گفت‌وگو و آخرین تحولات اراضی اشغالی بویژه روند اجرای توافقنامه آتش‌بس انسانی در نوار غزه را بررسی کردند.  
***
حزب‌الله: اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد این جنبش در دوران مقاومت و پیروزی قرار دارد و در این زمان، اجازه نخواهد داد استکبار و رژیم صهیونیستی، مرزها و مسیر آزادی محور مقاومت را تعیین کنند.  طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، شیخ نعیم قاسم گفت: عملیات «توفان الاقصی» کار عظیم و بزرگی بود که عمیقاً موجودیت اسرائیل را زیر و رو کرد و ثمره آن در آینده نزدیک خواهد آمد؛ جنایات اسرائیل در طول ۵۰ روز در غزه، هیچ نتیجه‌ای برایش نداشت. وی درباره وضعیت میدانی نیروهای مقاومت در منطقه، تصریح کرد: مقاومت هیچ آسیبی ندیده و از توان آن کاسته نشده است؛ ما علاوه بر عراق و یمن، در لبنان نیز با این دشمن مواجه هستیم و این تلاش بنیادین به نتیجه خواهد رسید. 
***
تظاهرات اسکاتلندی‌ها در حمایت از فلسطین
بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، روز شنبه حامیان فلسطین در اسکاتلند با برپایی تظاهرات خواستار آتش‌بس دائمی در نوار غزه شده و در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی شعار دادند. به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، در شهر گلاسکوی اسکاتلند، معترضان با تجمع در خیابان بوچانان پلاکاردها و بنرهایی که روی آنها شعار «آتش‌بس هم‌اکنون» نوشته شده بود را به نمایش گذاشتند. بعد از گذشت 48 روز از آغاز عملیات «توفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی و شکست میدانی ارتش اشغالگران در حمله زمینی به نوار غزه، کابینه رژیم اسرائیل، صبح چهارشنبه گذشته، توافق آتش‌بس با میانجیگری‌ دولت قطر و مصر را پذیرفت. تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین در شهر گلاسکو پرچم‌های فلسطین را تکان داده و برخی از آنها نیز دست‌نوشته‌هایی حامل شعارهای «شما نمی‌توانید برای نسل‌کشی وقفه برقرار کنید» و «از رود تا دریا» را حمل کردند. در چند شهر دیگر اسکاتلند شامل ادینبورگ، آبردین و داندی نیز تظاهرات در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شد. یک سازمان اسکاتلندی حامی فلسطین موسوم به «کارزار همبستگی با فلسطین اسکاتلند» در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «هر چند در نسل‌کشی وقفه برقرار شده اما مردم غزه از وحشتی غیرقابل تصور رنج می‌برند. آنها نیازمند حمایت ما هستند».

Page Generated in 0/0055 sec