printlogo


کد خبر: 272394تاریخ: 1402/9/6 00:00
گزارش «وطن امروز» از راهبرد حرکت به سمت خودروهای برقی
سرنشین آینده
خودروهای برقی ضمن کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های تولید سوخت می‌توانند ناترازی بنزین کشور را حل کنند

گروه اقتصادی: رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو بهره‌گیری از ظرفیت خودروهای برقی است. آمارهای وزارت نفت گویای آن است ناترازی بنزین محتمل است و در شرایط کنونی تولید و مصرف سر به سر شده است. روند کیفی خودروسازهای داخلی نیز گویای آن است خودروسازان داخلی نه توانایی بهبود کیفیت خودروهای بنزین‌سوز را دارند و نه در این رابطه برنامه‌ای دارند. 
از سوی دیگر اغلب کلانشهرهای کشور در فصل زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه می‌شوند. تمام این مسائل در کنار یکدیگر لزوم حرکت به سمت خودروهای پاک را در کشورمان نشان می‌دهد.
موضوع جالب این است که خودروسازان داخلی نیز از این طرح استقبال کرده‌اند. البته از نقاط ضعف این سیاست ناترازی برق و نبود ایستگاه‌های شارژ برق در سراسر کشور است. باید به این نکته توجه داشت که دلیل ناترازی برق در کشورمان قیمت‌گذاری دستوری آن است و اگر ظرفیتی به وجود بیاید که بخش خصوصی بتواند با قیمت واقعی برق تولید کند، این معضل رفع می‌شود. از سوی دیگر ایران کشوری است که شبکه برق سراسری دارد و نقطه‌ای در نقشه کشور نیست که ظرفیت برق‌رسانی در آن وجود نداشته باشد. با این تفاسیر حرکت صنعت خودرو به سمت برقی شدن دور از دسترس نیست.
* ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی بزودی آغاز می‌شود
معاون وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت برنامه مناسبی برای واردات خودرو دارد، گفت: پیش‌ثبت‌نام خودروهای برقی بزودی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز می‌شود.
مهدی ضیغمی با اشاره به برنامه وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی اظهار داشت: از هفته جاری کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی روی سایت سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری می‌شود و برنامه پیش‌ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی بزودی آغاز‌ خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعدادی خودروی برقی وارد کشور شده است و تعدادی نیز در راه است و بزودی به بنادر کشور می‌رسد. 
وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه مناسبی برای واردات خودروی برقی دارد، اظهار داشت: برنامه وزارت صمت واردات خودروی برقی در حجم بالاست، لذا با اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود میزان قابل توجهی ارز جهت واردات خودروهای برقی تخصیص داده شود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بودجه واردات خودروهای برقی از خودروهای بنزینی جداست و این برنامه برای تأمین ارز بزودی اعلام می‌شود. 
 پیش از این عباس علی‌آبادی، وزیر صمت اعلام کرده بود: ارجحیت وزارت صمت واردات خودروهای برقی است، بنابراین در تدارک تکمیل  زیرساخت‌های لازم برای واردات آن هستیم. 
* از ۱۴۰۳ تولیدکننده خودروهای برقی می‌شویم
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت نیز در رابطه با تولید و عرضه خودروی برقی در کشور گفته است: واردات خودروهای برقی حداکثر تا انتهای سال 1403 است ولی برنامه ساخت شروع شده و انتظار داریم تا انتهای سال 1403 محصولات داخلی برقی نیز در کنار محصولات خارجی به مشتریان عرضه شود. 
* علی‌آبادی: بتدریج خودروهای برقی جایگزین ماشین‌های بنزینی می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح برقی شدن خودروهای کشور گفت: خودروها بتدریج برقی خواهند شد و زیرساخت‌های آن هم در حال تهیه است.
عباس علی‌آبادی افزود: ما به دنبال برقی کردن خودروها هستیم و این یک تحول بزرگ در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.
* خودروی برقی؛ راهکاری برای حل و فصل آلودگی هوا
آلودگی هوا بویژه در شهرهای بزرگ موجب شده بسیاری از کشورها بتدریج خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کنند، زیرا یکی از مهم‌ترین معایب خودروهای بنزینی، آلایندگی بالای آنهاست ولی ماشین‌های برقی هیچ آلودگی‌ای برای محیط ‌زیست ندارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با فارس، درباره مدت زمان برقی شدن خودروها در کشور گفت: قطعا کسی که تازه یک ماشین بنزینی خریده آن را کنار نمی‌گذارد تا از خودروی برقی استفاده کند ولی بتدریج این مساله رخ خواهد داد و در اروپا هم چندین سال است که خودروها در حال برقی شدن است و در کشور ما هم این کار بتدریج انجام خواهد شد.
وزیر صمت تصریح کرد: ما هر دو محصول برقی و بنزینی را بتدریج به مردم ارائه خواهیم کرد و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند از کدام نوع استفاده کنند. مردم کم‌کم باید با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شوند و می‌توان گفت این یک تحول فرهنگی است.
وی درباره این سوال که آیا زیرساخت‌های برقی شدن خودروها وجود دارد، یادآور شد: در این باره هم اقدامات در حال پیگیری است و در نخستین گام خودروهای تهران را برقی می‌کنیم.
* نمایش خودروهای برقی در حیاط پاستور
اخیرا در حاشیه جلسه دولت و در محوطه پاستور تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروساز داخلی به نمایش درآمد و رئیس‌جمهور نیز از آنها بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و دست‌اندرکاران مربوطه، از جزئیات روند تولید و تجاری‌سازی این خودروها مطلع شد.
اردیبهشت امسال رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا ضمن بازدید از تعدادی از این خودروها که در شرکت مپنا برقی شده بودند،‌ دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروها صادر کرده بود. 
* حمایت از سرمایه‌گذاران
وزیر نفت چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نفت به سرمایه‌گذارانی که برای برقی کردن خودروهای عمومی اقدام کنند، به مقدار صرفه‌جویی سوخت، حواله سوخت پرداخت می‌کند یا معادل قیمت سوخت به نرخ روز، به آنان پرداخت می‌شود.
جواد اوجی افزود: کار مشترکی بین وزارتخانه‌های نفت و صمت و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دنبال می‌شود که شامل برقی شدن خودروهای عمومی تهران است و افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، وزارت نفت معادل سوخت صرفه‌جویی شده، به قیمت فوب خلیج‌فارس به سرمایه‌گذار اعتبار می‌دهد.
وی ادامه داد: این طرح از تاکسی‌ها و وانت‌بارها شروع می‌شود و انقلابی در این صنعت خواهد بود و کاهش آلایندگی در شهر تهران را در پی خواهد داشت.
* هدف‌گذاری برای واگذاری ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس
شهردار تهران درباره طرح خودروهای برقی عمومی اظهار داشت: با همکاری وزارت نفت و صمت ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار دستگاه اتوبوس برقی هدف‌گذاری شده تا بتوانیم در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تهران گام برداریم.
علیرضا زاکانی ادامه داد: تاکنون بخشی از زیرساخت‌ها در تهران مستقر شده و توسعه زیرساخت‌ها در تهران تا پایان سال ادامه دارد و این کار بزرگ انجام خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد این جنب و جوش و تلاشی که در دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی وجود دارد، زمینه آسایش، رفاه و همچنین زیست‌پذیری بهتر تهران را فراهم کند.
* مزایا و فواید خودروهای برقی
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و هریک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. به این ترتیب شرکت‌های خودروسازی بزرگی تصمیم گرفته‌اند تغییر رویکرد بدهند و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بروند تا در سال‌های آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.
1- نبود هزینه‌ سوخت
یکی از مهم‌ترین عللی که کارشناسان همواره مشتریان بازارهای جهانی خودرو را به خریداری و استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی ترغیب و تشویق کرده‌اند، نبود هزینه‌های مربوط به سوخت‌گیری خودروهای بنزینی و دیزلی است. در گزارش‌های منتشر شده، هزینه شارژ خودروهای برقی یک‌سوم هزینه سوخت‌گیری خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی اعلام و گزارش شده است.
2- هزینه کم در نگهداری و استفاده
با توجه به سیستم متفاوتی که در خودروهای برقی به‌کار گرفته شده است، بسیاری از قطعات مربوط به سیستم‌های احتراقی خودرو در اثر مدتی استفاده خیلی زود مستهلک و فرسوده می‌شوند، بنابراین به گفته کارشناسان، بهتر است مشتریان برای مسائل مادی و صرفه اقتصادی بیشتر هم که شده، از خریداری و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی صرف‌نظر کنند و به خرید خودروهای برقی روی بیاورند.
3- کاهش میزان آلودگی هوا
یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب‌شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.  
4- حفظ محیط زیست
معضل گرمایش زمین که بر اثر افزایش آلودگی هوا، کاهش غلظت لایه ازن، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آتش‌سوزی جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع به‌وجود آمده است، محیط‌ زیست در این کره خاکی را به شدت به چالش کشانده است و به‌طور قطع یکی از بهترین راهکارها به منظور حفاظت از محیط زیست، ترغیب مشتریان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط ‌زیست است.
5- کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی
از بزرگ‌ترین نتایج آلودگی هوا، شیوع بیشتر مشکلات مربوط به سلامتی افراد همچون بیماری‌های تنفسی، قلبی و ریوی است که به راحتی با استقبال بیشتر از خودروهای برقی برطرف می‌شود و کاهش می‌یابد.
کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط‌ زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خود را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبریدی تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.
کشورهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط‌ زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً 2 دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

Page Generated in 0/0059 sec