printlogo


کد خبر: 272397تاریخ: 1402/9/6 00:00
اخبار

آغاز پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی؛ یک ماه دیگر
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: کمتر از یک ماه دیگر پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی روستایی آغاز می‌شود. غلامرضا صالحی افزود: 100 هزار متقاضی وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی آماده معرفی به بانک هستند. وی اظهار کرد: پیگیری‌های اداری برای اخذ تضامین از سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی برای افزایش مبلغ وام روستایی به 350 میلیون تومان در حال انجام است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از دریافت ضمانت‌ها و ابلاغ به بانک‌ها، کمتر از یک ماه دیگر پرداخت این تسهیلات آغاز می‌شود.
***
رئیس‌کل بانک مرکزی:
سقف تسهیلات تکلیفی باید در شورای پول و اعتبار تعیین شود‌
رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده‌ایم سقف تسهیلات تکلیفی به جای مجلس در شورای پول و اعتبار تعیین شود. ‌محمدرضا فرزین دیروز در آیین رونمایی از تسهیلات بدون کارمزد قرض‌الحسنه، اظهار داشت: در حال حاضر همه بانک‌های کشور اعم از جامع، توسعه‌ای و تخصصی با یک اساسنامه اداره می‌شوند و قرار است بر اساس قانون جدید بانک مرکزی، اساسنامه بانک‌های توسعه‌ای،‌ تخصصی و جامع جدا شود. همچنین اساسنامه جدیدی برای بانک‌های دانش‌بنیان تدوین می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی‌ گفت:‌ در لایحه بودجه 1403 پیشنهاد کردیم به‌جای اینکه نمایندگان مجلس سقف تسهیلات تکلیفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معین کنند، شورای پول و اعتبار به خاطر تعهدی که در مقابل تورم و سپرده‌ها داریم، این سقف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین کند. فرزین افزود: مجوز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 300 میلیون تومان برای ۲ بانک ملی و سپه صادر شده است. وی با بیان اینکه بانک کارگشایی هم در حال حاضر وجود دارد، گفت: از الگوی بانک کارگشایی برای پرداخت تسهیلات و وثیقه‌گیری تسهیلات استفاده خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک‌های توسعه‌ای در حال حاضر کار توسعه انجام نمی‌دهند و سهامداران این بانک‌ها باید نسبت به تقویت سرمایه این بانک‌ها اقدام کنند تا در راستای وظیفه ذاتی خود یعنی کارهای توسعه، تسهیلات بپردازند. فرزین افزود: بانک‌های قرض‌الحسنه با هزینه اندک تامین مالی خرد در جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهند و اساسنامه جداگانه‌ای برای بانک‌های قرض‌الحسنه، بانک‌های تجاری و توسعه‌ای و نیز بانک‌های جامع تدوین می‌شود چون نظارت بر هر یک از این بانک‌ها متفاوت از دیگری خواهد بود.
***
روز سبز بورس با افزایش ۴ هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۴ ‌هزار و ۴۴۹ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۲۴ هزار و ۴۴ واحدی قرار گرفت. دیروز در معاملات بورس تهران بیش از ۷ میلیارد و ۶۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال معامله شد. مخابرات ایران (اخابر) با ۱۱۲۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۷۸ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با ۲۵۸ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۸۲ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۱۶ واحد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
بیشترین تاثیر منفی را نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۳۰ واحد و سرمایه‌‌گذاری ساختمان‌ایران‌ (وساخت) با ۱۰۶واحد داشتند.
همچنین تامین سرمایه کاردان (تکاردان)، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مخابرات ایران (اخابر)، داده گسترعصرنوین‌های وب (های وب)، تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌ (کترام) و سیمان‌اصفهان‌ (سصفها) در نمادهای پرتراکنش بورس قرار داشتند.
***
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس دیروز با ۵۹ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۱۶۲ واحد رسید. در این بازار بیش از 10 میلیارد و ۷۵۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.
گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و صنایع مادیران (مادیرا) بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس داشتند. صبا فولاد خلیج‌‌فارس (فصبا)، توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت)، پویا زرکان آق دره (فزر)، سیمان لار سبزوار (سبزوا) و عطرین نخ قم (نطرین)، پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس در روز جاری نام گرفتند.

Page Generated in 0/0057 sec