printlogo


کد خبر: 272402تاریخ: 1402/9/6 00:00
علاوه بر تایلند، کشورهایی مثل ژاپن و فیلیپین نیز با درخواست وساطت از جمهوری اسلامی، خواستار آزادی اتباع اسیر‌شده خود در سرزمین‌های اشغالی بودند
دست به دامان ایران

گروه سیاسی: جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین بازیگر منطقه است. اقتدار نظام اسلامی در سال‌های اخیر باعث شده در نظر کشورهای منطقه و دنیا، ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. این موضوع در جریان جنگ اخیر غزه نیز کاملا مشهود بود. از آغاز عملیات موفقیت‌آمیز توفان‌الاقصی و در ادامه جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست، جمهوری اسلامی دیپلماسی خود را بر حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل متمرکز کرد. اکنون نیز در جریان آتش‌بس و مبادله اسرا بین مقاومت فلسطین و اسرائیل، تعدادی از کشورهایی که تبعه‌های‌‌شان در اختیار حماس بودند، برای آزادی اتباع خود دست به دامان ایران شدند.
در همین رابطه و پس از آغاز آتش‌بس در غزه در روز جمعه سوم آذرماه، پایگاه العربی الجدید از تصمیم حماس برای آزادی ۲۳ اسیر تایلندی در پی میانجیگری ایران خبر داد و ساعاتی بعد ۱۰ تبعه تایلندی جزو اسرایی بودند که در مرحله اول تبادل اسرا آزاد شدند. وزارت خارجه تایلند نیز در این باره بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از دولت‌های قطر، مصر، ایران، مالزی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تشکر کرد.
9 آبان در سفر  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، به دوحه، ملاقاتی به درخواست همتای تایلندی وی پارنپری ناکوآرا انجام شد. او خواستار ایفای نقش ایران برای آزادی شهروندان اسیر این کشور در دست حماس شد. امیرعبداللهیان در این دیدار به وزیر خارجه تایلند گفت در گفت‌وگوهایش با مقامات حماس، درباره این گونه شهروندان نیز گفت‌وگو شده و افزود «مقامات حماس تأکید کرده‌اند در صورت توقف حملات رژیم صهیونیستی، آماده بررسی فوری اینگونه درخواست‌ها هستند». پیش از این نیز امیرعبداللهیان 4 آبان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی خود را به ما اعلام کرده‌اند، گفت: «ایران به همراه قطر و ترکیه آماده نقش‌آفرینی است». او همچنین در گفت‌وگوی تلفنی همتای ایرلندی خود هم از موافقت حماس با آزادی اسرای غیرنظامی در صورت حصول شرایط مناسب خبر داده بود. قبل از آن هم سخنگوی وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی گفته بود ایران هم مشوق این روند است و «قول مثبت هم از حماس گرفته» اما همه اینها منوط به حصول آتش‌بس است.
اما درخواست وساطت ایران، محدود به تایلند نبود و در روزهای اخیر وزرای خارجه برخی کشورهای دیگر از جمله فیلیپین و ژاپن نیز در تما‌س تلفنی با امیرعبداللهیان خواستار ایفای نقش ایران برای آزادی اسرای‌شان شده‌اند.

Page Generated in 0/0064 sec