printlogo


کد خبر: 272422تاریخ: 1402/9/7 00:00
دور دنیا

تل‌آویو: 
تمام ربوده‌شدگان اسرائیلی نزد حماس نیستند
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیروز گفت: تمام اسرای اسرائیلی نزد حماس نیستند. لیور حیاه که با شبکه آمریکایی «الحره» مصاحبه می‌کرد، اشاره کرد که برخی اسرا نزد غیرنظامیان و دیگر گروه‌‌های فلسطینی هستند. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، حماس را مسؤول سلامت تمام اسرا دانست و گفت اسرائیل «امیدوار است آتش‌بس تمدید شود و ربوده‌شدگان بویژه زنان و کودکان بازگردند». لیور حیاه همچنین خاطرنشان کرد: مذاکرات برای تمدید آتش‌بس یا مذاکرات آزادی اسرا به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و میانجیگران وظیفه تسهیل ارتباط را برعهده دارند. نیروهای مقاومت فلسطین 7 اکتبر (15‌مهر) در پاسخ به اقدامات ضدفلسطینی رژیم اسرائیل در مسجد‌الاقصی و کرانه باختری عملیاتی بی‌سابقه تحت عنوان «توفان الاقصی» را در اراضی اشغالی فلسطین آغاز کردند. بعد از عبور نیروهای مقاومت از حصار امنیتی ارتش اسرائیل در مجاورت نوار غزه، بسیاری از گروه‌های مردمی نیز به سمت شهرک‌‌های اسرائیلی رهسپار شدند، به‌نحوی که ده‌ها نفر به اسارت درآمدند. 
***
شهادت ۱۷ عکاس خبری در غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی
سندیکای خبرنگاران فلسطینی اعلام کرد ۱۷ عکاس خبری در حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر به شهادت رسیدند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه القدس العربی، در گزارش جدیدی از سوی کمیته آزادی‌ها وابسته به سندیکای خبرنگاران فلسطینی آمده است: ۱۷ عکاس در حملات موشکی، خمپاره‌ای و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف نوار غزه به شهادت رسیدند. این عکاسان جزو بیش از ۶۰ خبرنگار در نوار غزه هستند که از آغاز جنگ خونین غزه به شهادت رسیدند. در این گزارش آمده است: عکاسان در تمام مناطق نوار غزه هدف قرار گرفتند که از جمله آنها ابراهیم لافی، محمد الصالحی، هشام نواجعه، محمد صبح ابو رزق و محمد فایض ابومطر هستند. همچنین رژیم صهیونیستی دفتر معتصم مرتجی، عکاس خبری فلسطینی را هدف قرار داد. مرتجی می‌گوید وی شاهد شهادت تعدادی از همکاران و دوستانش مثل رشدی السراج و محمد الجاجا بوده است. 
***
واقعیات فاجعه‌بار بیمارستان‌های غزه از زبان جراح انگلیسی
یک جراح فلسطینی - انگلیسی از واقعیات فاجعه‌بار بیمارستان‌های غزه گفت و اینکه ۱۶۰ پزشک و پرستار طی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدند. غسان ابوسته افزود: ۱۶۰ پزشک و پرستار طی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدند. من زمانی که در بیمارستان الشفا بودم فهمیدم ۴۵ درصد کسانی که به دلیل حملات اسرائیل دچار سوختگی شده بودند کودک هستند. حدود نیم درصد از جمعیت نوار غزه در جریان تجاوز اسرائیل به شهادت رسیدند. وی اظهار کرد: ما سوختگی‌هایی را دیدیم که به خاطر بمب‌های فسفر سفید اتفاق افتاده بود و سوختگی به استخوان بیماران رسیده بود. زمانی که وارد بیمارستان الاهلی در غزه شدم دیدم تبدیل به اردوگاه آوارگان شده است. ابوسته گفت: پهپادهای اسرائیلی موشک‌هایی را به اطراف بیمارستان الاهلی شلیک کردند. این اقدام بعد از آن انجام شد که به مدیر بیمارستان برای تخلیه آن هشدار داده بودند. ما همچنین لرزه‌هایی را در بیمارستان الاهلی حین شلیک موشک‌های اسرائیلی به اطراف آن احساس کردیم. محوطه بیمارستان نیز پر از اجساد بود. بمباران‌های رژیم صهیونیستی منجر به فرو ریختن سقف اتاق عمل بیمارستان الاهلی در حین جراحی شد. 
***
کنعانی: 
به‌دنبال تداوم آتش‌بس در غزه هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه 6 آذرماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. ناصر کنعانی با اشاره به گفت‌وگوهایی که با طرف‌های منطقه‌ای انجام شده و در حال انجام است که هدف آن تداوم آتش‌بس است، گفت: در سفر وزیر خارجه کشورمان به قطر هم این موضوع مورد رایزنی قرار گرفت. مذاکراتی که در حال انجام است به دنبال این است که آتش‌بس موقت شکل پایدار به خود بگیرد. وی افزود: رژیم صهیونیستی در نقض مقررات بین‌المللی هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح نسبت به ملت غزه را نقض کرده است. ما خواستار پایان بخشیدن به تجاوزات هستیم. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه هیچ پیروزی‌ای نداشته، مایل است با تداوم جنایت به دنبال پیروزی ملموس برای خود باشد. بر اساس اطلاعات، دولت قطر در این زمینه تلاش‌های جدی را انجام داده و امیدواریم آتش‌بس کنونی جنبه پایدار به خود بگیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور ناوهای آمریکایی در منطقه هم گفت: دولت آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه هیچ موقع نقش امنیت‌سازی نداشته و همواره کمک‌کننده به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده است. ما این را در چارچوب استمرار حمایت‌های آمریکا برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0060 sec