بررسی جنجالهای رخ داده در پایان بازی ذوبآهن - استقلال و درگیری نکونام و فیلمبردار کنار زمین
سامان خدایی: با گذشت چند روز از بازی تیمهای ذوبآهن و استقلال در فولادشهر، هنوز جنجالهای این بازی ادامه دارد. در پایان بازی ذوبآهن و استقلال، جواد نکونام به همراه مهدی هاشمینسب و علی سامره با فیلمبردار کنار زمین درگیر شدند. این اتفاق از یک سو منجر به تحریم نشست خبری بعد از بازی جواد نکونام از سوی خبرنگاران شد و از سوی دیگر، اعتراض باشگاه استقلال را در پی داشت. واکنش استقلالیها به اعتراضات علیه سرمربی تیم این بود که چرا فیلمبردار باید تا این اندازه به سرمربی و نیمکت تیم نزدیک شود؟ در هر حال، فارغ از اینکه جواد نکونام مقصر بود یا فیلمبردار، یا اینکه رفتار کدام یک غیرحرفهای بوده است، از اصفهان به گوش میرسد این فیلمبردار اصلا نیروی رسمی صداوسیما نیست. قوانین صداوسیما میگوید نیروی غیررسمی اجازه حضور در پخش زنده را ندارد و استفاده از نیروی غیررسمی در پخش تخلف سازمانی است. همچنین از صدا و سیمای اصفهان شنیدهایم به همین خاطر حراست سازمان به کارگردان بازی تذکر داده است. لازم به ذکر است در برنامههای غیرضبطی صداوسیما استفاده از نیروی غیررسمی مجاز است اما در پوشش زنده چنین اجازهای داده نمیشود. جدا از این تخلف، از وجه دیگر ماجرا نیز نباید گذشت که آیا اصلا حد و حدود یا استاندارد خاصی برای حضور فیلمبردار کنار نیمکت تیمها مشخص شده است یا خیر؟ در فوتبال اروپا بارها شاهد بودیم بعد از بازی دوربین به نزدیکی مربیان رفته و اتفاق خاصی را شاهد نبودهایم، بر عکس این اتفاق نیز به کرات مشاهده شده که با نزدیک شدن فیلمبردار، سرمربی یا بازیکن از کوره در رفته است. در هر حال اینکه چنین اتفاقی زمانی رخ داده که فیلمبردار نیروی رسمی صداوسیما نبوده، بر جنجال و حساسیت آن اضافه میکند.
* فیلمبردار باید حریم سرمربی و نیمکت استقلال را حفظ میکرد
افسر ایرانی رسانه در جامجهانی 2022 به تشریح قوانین بینالمللی درباره فیلمبرداری کنار زمین پرداخت. امیر خسروی درباره اتفاقات پایان بازی استقلال و ذوبآهن در اصفهان و حواشیای که به دلیل حضور فیلمبردار تلویزیونی در اطراف نیمکت استقلال به وجود آمد، اظهار داشت: در بحث قوانین دوربینهای پرتابل ابتدا باید از بعد وسیعتر این ماجرا را ببینیم. مساله مهم همکاری مستقیم صداوسیما و سازمان لیگ است. وی گفت: موضوع بعد بحث یکپارچگی است. صداوسیما نمیتواند در اصفهان به یک مدل عمل کند و در تهران به یک مدل دیگر. کارگردانها متفاوت هستند و دستورالعمل مدون و یکپارچهای وجود ندارد. به همین خاطر شاهد رفتارهای از همگسسته هستیم. یک دوربین وارد محوطه میشود و یک دوربین نمیشود. بر فرض اینکه هیچ مقرراتی هم وجود نداشته باشد، شیوه کار باید در همه استادیومها یکسان باشد تا یک مربی اینطور فکر نکند که علیه تیمش حاشیهسازی میشود. این مورد مهمی است که باید حتما به آن توجه شود. خسروی درباره اینکه به اعضای تیم استقلال اعلام شده با روشی اروپایی این بازی فیلمبرداری شده و آیا در جامجهانی هم اینطور بود که فیلمبردار مدام در محوطه فنی و اطراف سرمربی یک تیم حضور داشته باشد، عنوان کرد: نه! قطعا اینطور نیست. اگر هم دوربینی وجود داشته باشد، دوربینی است که بخواهد آخر بازی مصاحبه سوپرفلش یا سریع بعد از مسابقه بگیرد. یعنی دوربین روی شانه آماده است تا به صورت زنده مصاحبه بازیکن یا مربی که میخواهد از زمین خارج شود را بگیرد ولی اینطور نیست که در محوطه فنی حاضر و به مربی نزدیک شود. افسر رسانهای جامجهانی افزود: البته در این ماجرا هر ۲ طرف قصد داشتند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند؛ مربی میخواسته تیمش را هدایت کند و فیلمبردار هم قصد داشته بهترین تصاویر را بگیرد اما این کار را بدون رعایت حریم شخصی مربی و نیمکت تیم انجام داد. تمام دوربینهای تلویزیونی به دنبال این هستند که تصاویر جذاب را به صورت زنده به بینندهها انتقال دهند اما اینکه فیلمبردار تا این حد به مربی نزدیک شود، خارج از اصول حرفهای و همچنین ضوابط و قوانین است. خیلی مهم است که حریم شخصی افراد رعایت شود.