printlogo


کد خبر: 272441تاریخ: 1402/9/7 00:00
اخبار

رئیس سازمان امور مالیاتی:
مالیات نیمی از مشاغل صفر است
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در 6 ماه اول امسال درآمد‌های مالیاتی به بیش از 2 برابر درآمد‌های نفتی رسیده است. این دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در راستای کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیرتورمی با تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی رقم خورده است. سیدمحمدهادی سبحانیان در تشریح افزایش درآمد‌های پایدار و تحقق بودجه بدون نفت گفت: سهم اصناف و مشاغل از تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ درصد است اما سهم آنان از مالیات کل کشور کمتر از ۵ درصد است. بر همین مبنا میانگین مالیات پرداختی اصناف برای عملکرد سال ۱۴۰۱، 5 میلیون تومان بوده است، با این حال در ۷ ماه نخست امسال حاکی از رشد بیش از ۹۲ درصدی مالیات‌ستانی از مشاغل است‬ این مقام مسؤول همچنین از تخصیص ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات آلایندگی به استان خوزستان خبر داد. وی با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی اولویت اول سازمان امور مالیاتی است، تاکید کرد: در هفت ماه ابتدای سال با تقاطع‌گیری از داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار بیش از 2.7 میلیون مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند. به علاوه بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شده است. رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: برای نخستین بار با تولید اظهارنامه برآوردی، یکی از راه‏های فرار مالیاتی بسته شد و برای نخستین بار بیش از ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی فاقد اظهارنامه و فراری مالیاتی، به صورت سیستمی صادر می‌شود. سبحانیان همچنین درباره صفر شدن مالیات ۵۰درصد اصناف گفت: رشد درآمد‌های مالیاتی در سال‌های اخیر بدون فشار به بخش مشاغل صورت گرفته است؛ به طوری که در سال جاری بیش از ۵۰ درصد (حدود ۴ میلیون) از مشاغل، مالیات صفر و حدود ۴۰ درصد نیز مالیات زیر 20 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، همچنین طی 2 سال گذشته از بار مالیاتی بخش تولید نیز به میزان ۷ درصد کاسته شده است.
***
میوه شب چله بدون تغییر قیمت تأمین می‌شود
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به نزدیکی شب یلدا گفت: انواع میوه با حجم بالا در کشور موجود است. اسدالله کارگر درباره تامین میوه شب یلدا به مهر گفت: میوه‌های شب چله هندوانه، انار، انگور و خرمالو است که سال‌های قبل هندوانه انبار و برای این آیین ملی وارد بازار می‌شد اما با پیش‌بینی نیاز بازار، هندوانه نیز به شکل تازه‌خوری برای شب چله تامین است. وی با اشاره به کشت هندوانه به میزان مورد نیاز در استان‌های جنوبی و گرمسیر کشور، افزود: هندوانه شب یلدا از طریق شهرهایی مانند دزفول تامین است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: در کنار میوه‌های خاص این آیین، میوه‌های مکمل مانند نارنگی، پرتقال، سیب و... نیز به اندازه کافی تامین است. کارگر درباره بازار تقاضا میوه‌های وارداتی گفت: هدف تامین بازار میوه شب یلدا با محصولات داخلی است و میوه‌های وارداتی بازار تقاضای کمی دارند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت محصولات تغییری خواهد داشت، تاکید کرد: امسال محصولات باغی وضعیت مناسب دارد و خوشبختانه آفت‌زدگی و بلای طبیعی نداشتیم از این رو میوه با حجم بالا در کشور وجود دارد، علاوه بر اینکه در مناسبت‌هایی مانند شب چله، ایام عید نوروز و... تاکید داریم میوه‌فروشان از سود خود کم کنند تا در شادی مردم شریک باشند. 
***
رشد 28.2 درصدی ترانزیت کشور تا پایان آبان
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد 8 ماه ابتدای سال‌جاری ترانزیت کشور، از رشد 28.2 درصدی در این حوزه خبر داد. شهریار افندی‌زاده گفت: بر اساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی، در 8 ماه ابتدایی امسال در مجموع ۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 28.2 درصد افزایش داشته است. در آبان امسال و با ثبت عملکرد یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، ترانزیت از کشور نسبت به آبان سال ۱۴۰۱ افزایش 6.84 درصدی داشته است. معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه ‌داد: در این مدت، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به ترتیب با عملکرد ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۹۳۷ تن و ۶ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۹۲۵ تن، افزایش 48.7 درصدی و 20.8 درصدی را نسبت به 8 ماه نخست سال ۱۴۰۱ رقم‌ زده است.
 افندی‌زاده ادامه‌ داد: آبان امسال، عملکرد ترانزیت با ثبت یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، رشد نقطه به نقطه 84.6 درصدی را نسبت به آبان سال قبل داشته است. در این ماه، ترانزیت جاده‌ای کالاهای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۵۴۴ هزار و ۶۲۳ تن در بخش کالای نفتی و ۸۵۵ هزار و ۲۲۶ تن در بخش کالای غیرنفتی ثبت شده و در بخش ترانزیت ریلی مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۴۲ هزار تن، رشد 34.6 درصدی داشته است. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ثبت مستمر رکوردهای اخیر ترانزیت از کشور و اقبال روزافزون دولت‌ها، تجار، بازرگانان و فعالان حمل و نقلی خارجی اعم از کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای به موقعیت ترانزیتی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران، حاکی از ثمربخش بودن رویکرد تحول‌آفرین دولت سیزدهم به موضوع راهبردی ترانزیت با تاکید بر توسعه روابط همه‌جانبه اقتصادی با همسایگان است. وی خاطرنشان‌کرد: این رویکرد که در کلان ابتکار «ایران – راه» متبلور شده و ترویج و پیشبرد آن در رویدادها، مذاکرات و توافقات دو و چندجانبه ترانزیتی همچنین در سطح ملی و در ارتباط با همه نهادها، بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، تقویت شراکت‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز افزایش هماهنگی داخلی و حصول رویکرد واحد ملی و فرابخشی را به امر لجستیک و ترانزیت به دنبال خواهد داشت.

Page Generated in 0/0071 sec