printlogo


کد خبر: 272497تاریخ: 1402/9/8 00:00
اخبار

قیمت گوجه به زودی متعادل می‌شود
مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برآوردها، ۱۱۵هزار تن محصول گوجه‌فرنگی بتدریج طی آذرماه به بازار عرضه خواهد شد که قیمت این محصول را متعادل خواهد کرد. حسین اصغری در گفت‌وگو با ایرنا درباره کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار، افزود: تولید سبزی و صیفی در کشور به صورت چهارفصل و مستمر ادامه دارد اما محصولاتی مثل سیب زمینی و پیاز قابلیت ذخیره‌سازی مناسبی دارند و تولید تابستان تا اوایل پاییز در انبارها نگهداری و بتدریج به بازار مصرف عرضه می‌شود که همین امر موجب رضایتمندی مصرف‌کنندگان از قیمت این محصولات در بازار شده است. مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: محصول گوجه‌فرنگی امکان شرایط انبارداری ندارد، البته در میزان محدودی در استان خوزستان ذخیره‌سازی شده که مقدار آن به اندازه‌ای نیست که بتواند نیاز بازار را تامین کند. وی تصریح کرد: بنابراین در فصل پاییز ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار کشت گوجه‌فرنگی در استان‌های جنوبی کشور انجام می‌شود که از این میزان حدود ۲۱۵ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی تولید و به بازار عرضه خواهد شد. اصغری گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، ۱۱۵ هزار تن گوجه‌فرنگی در آذرماه به بازار عرضه می‌شود. مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در چند روز گذشته به دلیل بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور و عدم امکان تردد در مزارع، قابلیت برداشت محصول نداشتیم، بنابراین بازار با کمبود عرضه گوجه‌فرنگی روبه‌رو شد. وی تاکید کرد: با بهبود شرایط اقلیمی و امکان بارگیری محصول به طور مجدد گوجه‌فرنگی در بازار عرضه شده و امیدواریم در چند روز آینده با ادامه شرایط جوی مساعد حجم زیادی گوجه‌فرنگی به بازار عرضه شود.
***
نفوذ تجارت الکترونیک در صنایع دریایی افزایش می‌یابد
در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های طرفین جهت افزایش نفوذ تجارت الکترونیک در زیست‌بوم دریایی، تفاهمنامه همکاری علمی و تخصصی بین دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور و مرکز توسعه تجارت الکترونیک امضا شد. محمدمهدی سالاری، مشاور وزیر صمت در امور دریایی و رئیس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور در مراسم امضای این تفاهمنامه، ضمن ابراز خرسندی از همکاری علمی و تخصصی دبیرخانه با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: تجارب ارزنده مرکز در حوزه تدوین و پیاده‌سازی برنامه راهبردی تجارت الکترونیک بر اساس مدل زیست‌بوم در راستای مأموریت‌های دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی سازنده خواهد بود. امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز در این جلسه با اشاره به مأموریت مرکز در حوزه افزایش نفوذ تجارت الکترونیک در صنایع بویژه صنایع دریایی بر لزوم تعامل و همکاری با دبیرخانه تأکید کرد.
***
صرفه‌جویی گاز مشمول پاداش می‌شود
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز  ایران گفت: اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند نسبت به دوره مشابه سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد. مسلم رحمانی در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران با بیان پیشرفت گازرسانی در کشور، افزود: ۱۲۵۳ شهر و بالغ بر ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا در کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی هستند. وی درباره استفاده صنایع از گاز گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۲ هزار صنعت از صنایع کشور از گاز به صورت خوراک یا سوخت استفاده می‌کنند. ۳۷۲ نیروگاه کوچک و بزرگ، ۷۲۴ صنعت بزرگ شامل ۳۵ پتروشیمی، ۸۲ صنایع سیمان، ۳۵۰ صنایع فلزی و ۲۵۷ صنایع فولادی تحت پوشش گازرسانی هستند. رحمانی با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای برای شرکت ملی گاز در سال جاری اظهار کرد: ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه در سطح کشور در بحث گازرسانی تعریف شده که نیاز به نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار دارد. وی درباره اهمیت گاز در توسعه کشور افزود: تعداد مشترکان شرکت ملی گاز، سالانه بین ۶ تا ۷ درصد افزایش یافته و رشد بخش مشترکان صنعتی و نیروگاهی تقریباً 2 برابر مشترکان بخش خانگی بوده که نشان می‌دهد گاز، محور توسعه کشور است. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افت دمای زیاد در سال ۱۴۰۱ و مشکلات ۱۷ هزار مشترک شرکت ملی گاز در تربت‌جام، مدیریت مصرف در بخش خانگی در سال گذشته را مناسب دانست و گفت: سال گذشته هم بحث قیمت‌ها و هم بحث فرهنگ‌سازی که در شرکت ملی گاز اتفاق افتاد، کمک کرد تا بحث مدیریت مصرف در کشور صورت بگیرد. رحمانی توضیح داد: سال گذشته به محض اینکه مردم بخشی از تربت‌جام دچار قطعی گاز شدند، به دلیل اطلاع‌رسانی مناسب، در شبی که متوسط دمای کشور نزدیک به منفی ۱۲ بود، نزدیک به ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف کل داشتیم که شاید بخشی از آن مربوط به همکاری برخی صنایع بود که خودشان برای رعایت محدودیت‌های مصرف گاز پیش‌قدم شدند اما مردم هم رعایت و بهینه مصرف کردند. وی با انتقاد از هجمه صورت‌گرفته به وزارت نفت و شرکت ملی گاز در سال گذشته، اظهار کرد: گفتند قطعی گاز باعث شده صنایع دچار چالش شوند و میزان تولید افت کند اما واقعیت این است که در سال گذشته، ۵۰ میلیارد مترمکعب مصرف بخش صنعت بوده است، در صورتی که سال قبل از آن، میزان مصرف ۴۹ میلیارد مترمکعب بود. در بخش سیمان، همان میزان مصرف سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ هم وجود داشت و کاهش نیافت. در بخش پتروشیمی کمی کاهش وجود داشت اما همه آن به دلیل محدودیت گاز نبود و بخشی از پتروشیمی‌ها بویژه پتروشیمی‌های متانول به دلیل ملاحظات داخلی خودشان میزان مصرف را در سال ۱۴۰۱ کاهش دادند. رحمانی همچنین از تشویق مشترکان خوش‌مصرف در آیین‌نامه جدید اصلاح تعرفه‌های گاز خبر داد و گفت: اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند نسبت به دوره مشابه در سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد.

Page Generated in 0/0058 sec