printlogo


کد خبر: 272506تاریخ: 1402/9/8 00:00
بررسی شانس صعود سپاهان و پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا
در مجاورت خوشبختی

پرسپولیس و سپاهان به واسطه نتایجی که در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا کسب کردند، شانس خوبی برای صعود به دور حذفی مسابقات دارند اما صعود آنها به مرحله بعد هنوز قطعی نشده و بستگی به نتایج هفته پایانی این رقابت‌ها دارد.
رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب به پایان هفته پنجم خود رسید و نمایندگان فوتبال ایران هم به مصاف رقبای خود رفتند. در این میان ۲ نماینده کشورمان که شانس صعود داشتند، نتایجی به دست آوردند که وضعیت صعودشان به هفته آخر کشید. بر این اساس تیم سپاهان توانست در ورزشگاه آزادی نیروی هوایی عراق را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. دیگر نماینده ایران یعنی پرسپولیس هم در ریاض مقابل النصر قرار گرفت و این بازی با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت. به این ترتیب تنها یک بازی دیگر تا پایان مرحله گروهی مسابقات باقی مانده و در پایان سرنوشت تیم‌های صعود‌کننده و حذف شده در دور گروهی رقابت‌ها مشخص خواهد شد.
طبق فرمت تعریف شده برای صعود تیم‌ها از مرحله گروهی به دور حذفی این مسابقات، علاوه بر ۵ تیم سرگروه، ۳ تیم برتر دوم نیز راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند و این موضوع شانس قابل توجهی برای پرسپولیس و سپاهان در راهیابی به مرحله بعد ایجاد می‌کند؛ البته شانس صعود، به نتایج دیدارهای گروه‌های A و D هم بستگی دارد.
در هفته پایانی پاختاکور از الفیحا میزبانی می‌کند و آخال در خانه مقابل العین قرار خواهد گرفت.
در گروه B اما کار صعود تا حدودی گره خورده است. در حال حاضر نسف‌قارشی ازبکستان با ۱۰ امتیاز، شارجه امارات با ۸ امتیاز و السد قطر با ۷ امتیاز شانس‌های اصلی صعود از این گروه هستند که تکلیف تیم‌های اول و دوم گروه در هفته پایانی مشخص خواهد شد؛ جایی که السد میزبان نسف‌قارشی است و الفیصلی اردن ته‌جدولی برابر شارجه امارات به میدان می‌رود. ناکامی تیم‌های السد و شارجه در کسب برد، بهترین اتفاق برای تیم‌های ایرانی است، البته برتری این 2 تیم مقابل حریفان باعث می‌شود تیم دوم این گروه ۱۰ امتیازی شود که باز هم نتیجه خوبی برای پرسپولیس و نتیجه بسیار خوبی برای سپاهان خواهد بود.
در گروه C، سپاهان در بازی آخر میهمان الاتحاد صعود کرده است و اگر در آن نبازد، قطعا یکی از ۳ تیم دوم صعود‌کننده به مرحله بعد خواهد بود. البته در صورت شکست در آن بازی هم سپاهان شانس دارد جزو تیم‌های صعود‌کننده قرار بگیرد؛ مگر اینکه یک اتفاق تلخ گریبان نماینده اصفهانی فوتبال ایران را بگیرد و آنها در روز پایانی، وداع تلخی با جام داشته باشند.
در گروه D به نظر می‌رسد هر نتیجه‌ای به  دست آید، تیم‌های الهلال و نوبهار هر دو از این گروه صعود می‌کنند؛ مگر اینکه در هفته پایانی اتفاقات عجیبی رخ دهد که البته بسیار بعید است، زیرا نوبهار در خانه مومبای سیتی هند به میدان می‌رود و الهلال هم در خانه پذیرای نساجی مازندران است.
در گروه E، النصر با تساوی مقابل پرسپولیس، صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرد و تیم‌های الدحیل قطر با ۴ امتیاز و استقلال تاجیکستان با ۲ امتیاز، عملا از گردونه مسابقات کنار رفته‌اند. در این گروه، بازی پرسپولیس و الدحیل در هفته پایانی در ورزشگاه آزادی بسیار مهم است، زیرا پرسپولیس ۸ امتیازی، تنها در صورت برد در آن مسابقه می‌تواند به ‌عنوان تیم دوم، از این گروه به مرحله بعد صعود کند. 
البته بزرگ‌ترین شانس پرسپولیس پیش از بازی حساس برابر الدحیل، زمان مسابقه است، زیرا این بازی ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه روز ۱۴ آذر برگزار می‌شود که به ‌نوعی آخرین بازی مرحله گروهی در غرب آسیا محسوب می‌شود. پس پرسپولیس در حالی در خانه به مصاف حریف قطری می‌رود که از نتایج سایر دیدارها اطلاع دارد و می‌تواند با تدابیر بهتر از فرصت کسب پیروزی در بازی خانگی بهره‌مند شود.
در این بین نباید از این نکته هم غافل شد که در صورت باخت سپاهان در هفته آخر در زمین الاتحاد و برتری پرسپولیس مقابل الدحیل در تهران، شاید پرسپولیس با عبور از سپاهان تنها نماینده ایران در مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرد یا برتری پرسپولیس در خانه با کسب تساوی سپاهان در عربستان همراه شود و سپاهان با حذف پرسپولیس (به خاطر تفاضل گل بهتر) نماینده ایران در مرحله بعدی این رقابت‌ها باشد.
بازی آخر سپاهان مقابل الاتحاد خواهد بود و در صورت پیروزی صدرنشین گروه خواهند شد و به همراه الاتحاد ۱۲ امتیازی صعود می‌کنند.
سپاهان در صورت تساوی ۱۱ امتیازی خواهد شد و شانس بالایی برای صعود خواهد داشت ولی در صورت شکست در این بازی باید به احتمال زیاد با مسابقات خداحافظی کند. به این ترتیب این تیم در آستانه صعود به دور بعد قرار دارد.
پرسپولیس هم دیگر تیم ایرانی است که شانس صعود به دور بعد را دارد و این به لطف تک‌امتیاز ارزشمندی است که مقابل النصر به دست آورد و ۸ امتیازی شد. شاگردان گل‌محمدی در دیدار آخر خود مقابل الدحیل حذف شده به میدان خواهند رفت و برای صعود باید در آن مسابقه پیروز شوند. الشارجه هم با ۸ امتیاز پرسپولیس را تعقیب می‌کند و شاگردان گل‌محمدی در صورت پیروزی شرایط خوبی برای رسیدن به مرحله بعد خواهند شد. در صورت برد الشارجه در هفته آخر مرحله گروهی، شاگردان گل‌محمدی نیاز به برد پرگل مقابل الدحیل خواهند داشت.
***
احتمالات صعود به عنوان تیم دوم
سپاهان با یک تساوی 11 امتیازی خواهد شد و با توجه به تفاضل 9+ در هر حالتی صعود می‌کند؛ مگر اینکه رقبا از جمله پرسپولیس و الشارجه با نتایج پرگل حریفان خود را شکست دهند.
نوبهار هم با یک تساوی به مرحله بعدی خواهد رفت، مگر اینکه پرسپولیس با ۶ گل و الشارجه با ۷ گل بتوانند حریفان خود را شکست دهند که دور از ذهن است.
پرسپولیس در صورت پیروزی مقابل الدحیل شانس خوبی برای صعود دارد و آنها در صورتی که الشارجه با یک تفاضل گل بهتر الفیصلی را نبرد، به مرحله بعد صعود خواهند کرد.
در مجموع در صورتی که پرسپولیس بتواند الدحیل را شکست دهد، به احتمال بسیار زیاد به مرحله بعد صعود خواهد کرد و سپاهان نیز با یک تساوی همچون پرسپولیس در عربستان، راهی دور حذفی خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0049 sec