printlogo


کد خبر: 272509تاریخ: 1402/9/8 00:00
وزارت دفاع از نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده و بالگرد تهاجمی میل 28 از روسیه خبر داد
سوخو 35 در راه ایران

گروه سیاسی: بالاخره پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، وزارت دفاع از نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده‌ نسل چهارم سوخو 35 از روسیه خبر داد.
روز گذشته سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی، از قطعی شدن ورود بالگرد هجومی میل 28، جنگنده سوخو 35 و هواپیمای آموزشی یاک130 به سازمان رزم نیروهای مسلح خبر داد و گفت: در حوزه هوایی، ورود هواپیمای آموزشی یاک130، جنگنده سوخو 35 و بالگرد میل 28 به کشور قطعی شده و فرآیند آن در حال انجام است.
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با خرید جنگنده سوخو 35 توسط ایران مطرح شد. در همین رابطه دی 1400 در آستانه سفر رئیسی به روسیه، رسانه‌های روسی از احتمال فروش جنگنده سوخو 35 توسط روسیه به ایران خبر دادند. روزنامه اوراسیادیلی چاپ مسکو اعلام کرد موضوع فروش جنگنده‌های چندمنظوره سوخو ‌۳۵ به ایران که قبلا مصر سفارش خرید آن را به مسکو داده بود، مطرح است. این روزنامه روسی با اشاره به اینکه ایران از اوایل دهه ۹۰ میلادی هواپیمای تهاجمی نخریده است، نوشته بود: ایران با خریداری ۲۰ هواپیمای جدید پیشرفته می‌تواند ناوگان هوایی نظامی خود را به طور قابل توجهی تقویت کند. روزنامه «نزاویسمایا گازتا» دیگر رسانه روسیه نیز در گزارشی مشابه نوشت: «گفت‌وگوی مقامات ایران و روسیه درباره خریدهای تسلیحاتی ایران از روسیه یکی از محورهای سفر آتی رئیس‌جمهوری ایران به روسیه خواهد بود».
پس از سفر رئیسی به مسکو، گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با پیشرفت قرارداد تسلیحاتی بین ایران و روسیه مطرح شد. همچنین سال گذشته نیز اخبار منتشرشده از سوی مقامات نظامی کشورمان و البته رسانه‌های بین‌المللی حاکی از آن بود که قرارداد تحویل جنگنده‌های سوخو 35 به مرحله نهایی خود نزدیک شده و روسیه تا پایان سال، جنگنده‌های مورد قرارداد را تحویل ایران خواهد داد. شهریور 1401 نیز فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درباره خرید جنگنده برای نیروی هوایی ارتش گفت: خرید جنگنده‌های سوخو 35 از روسیه در دستور کار نیروی هوایی است. امیر سرتیپ حمید واحدی با بیان اینکه خرید سوخو30 در برنامه نیست و فعلا خرید سوخو 35 از روسیه مطرح است، افزود: این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل 4++ دست یابیم. وی همچنین تأکید کرد تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید جنگنده سوخو 35 از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است.
با این حال نه تنها سوخو 35 تا پایان سال 1401 تحویل ایران نشد که برخی ادعاها مبنی بر لغو قرارداد خرید سوخو 35 ایران از روسیه مطرح شد. این ادعاها تا شهریور امسال ادامه داشت تا اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران از ورود جنگنده روسی یاک به ایران خبر داد.
11 شهریور، روابط عمومی ارتش با انتشار گزارشی در این باره، به نکاتی پیرامون خرید جنگنده آموزشی «یاک130» اشاره کرد. گزارشی که در واقع تایید الحاق جنگنده آموزشی یاک130 به ساختار نیروی هوایی ارتش و گردان‌های آموزشی پایگاه هشتم شکاری بود. در گزارش مورد اشاره آمده بود: تعدادی هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شد.
ارتش ایران در این گزارش بر این نکته تاکید کرد که هواپیماهای یاک۱۳۰ ماهیت آموزشی داشته و برای آموزش خلبانانی است که می‌خواهند با جنگنده‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند. همین کافی بود تا قرارداد تهران - مسکو برای تحویل سوخو 35 به ایران، دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد، با این تفاوت که گمانه‌زنی‌ها این بار رنگ واقعیت به خود گرفته بود و ورود ناوگان جنگنده آموزشی یاک130 به ایران که جنبه آموزش و ایجاد آمادگی برای پرواز با سوخو 35 دارد، این جمع‌بندی را به دست داد که نسل جدید جنگنده‌های روسی نیز بزودی در ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رویت خواهد شد.
سوخو 35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل 4++ دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی 035-N مجهز است و امکان کشف 30 هدف و درگیری با 8 هدف را به‌ صورت همزمان دارد. برد این رادار 350 تا 400 کیلومتر است که بین جنگنده‌های موجود دارای بیشترین برد است. این رادار قادر است همزمان اهداف هوایی، دریایی و زمینی را کشف و با آنها درگیر شود و از آنجا که دارای بیش از 1600 المان گیرنده و فرستنده است،‌ اخلال روی آن کار دشواری است. علاوه بر این رادار یک سامانه الکترواپتیکی حرارتی به نام OSL35 روی دماغه این جنگنده قرار دارد که قادر است اهداف را از فاصله 90 کیلومتری به صورت غیرفعال  و به صورت دید حرارتی شناسایی کند. حداکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع پست 1500 کیلومتر و در ارتفاع بالا 2500 کیلومتر در ساعت است و عمر عملیاتی موتورهای قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نیاز به کنترل و اورهال 4000 ساعت است. این جنگنده به‌صورت همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوا‌به‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار نیز مسلح می‌شود، علاوه بر آن توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک‌های لیزری، ماهواره‌ای و راداری را نیز در خود دارد. سوخو 35 می‌تواند تا 10 موشک رادار فعال 77-R، ۶ موشک رادار نیم فعال R-27، ۴ موشک R-73 و یا ترکیبی از آنها را برای رزم هوایی حمل کند.
* میل 28 هم خواهد آمد
علاوه بر نهایی شدن خرید یاک130 که نخستین ناوگان آن شهریور امسال وارد ایران شد و نهایی شدن خرید سوخو 35، جانشین وزیر دفاع در گفت‌وگو با تسنیم از قطعی شدن ورود بالگرد تهاجمی میل 28 به ایران نیز خبر داد. بالگرد میل 28 یا «شکارچی شب» یک بالگرد رزمی ساخت روسیه با ۲ موتور توربوشفت با قدرت 2500 اسب بخار است که سرعتی معادل 320 کیلومتر در ساعت به این بالگرد می‌دهد. این بالگرد مجهز به توپ 30 میلیمتری A422 است که در نفربر بی‌ام‌پی‌2 نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر آن، ۲ بالچه جانبی این بالگرد به آن اجازه حمل طیف متنوعی از تسلیحات مختلف مانند انواع راکت‌های 80 و 122 میلیمتری و موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک اتکا و اشتورم را می‌دهند. علاوه بر این، بالگرد میل 28 می‌تواند برای دفاع هوایی، از موشک‌های هدایت حرارتی دیگر نیز استفاده کند، این بالگرد همچنین می‌تواند با تجهیز به مخازن سوخت خارجی به برد عملیاتی بیشتری دست یابد. ظرفیت‌های بالگرد میل 28 در حوزه حمل سلاح نیز چند برابر بالگردهای کبراست.

Page Generated in 0/0054 sec