printlogo


کد خبر: 272522تاریخ: 1402/9/9 00:00
دور دنیا

آفریقای جنوبی خواهان آپارتاید اعلام کردن رژیم اسرائیل است
 آفریقای جنوبی قصد دارد به دیوان بین‌المللی دادگستری مراجعه کند تا رژیم اسرائیل را به عنوان یک دولت آپارتاید اعلام کند. آفریقای جنوبی نه تنها اسرائیل را به دلیل جنایات جنگی در دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) متهم کرد، بلکه از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) نیز درخواست خواهد کرد آن را دولت آپارتاید اعلام کند. این موضوع را «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پاسخ به سوال پارلمان اعلام کرد. وی اشاره کرد آفریقای جنوبی و فلسطین در حال حاضر در حال کار روی تدوین استراتژی‌های عملی برای ارائه پرونده فلسطین به دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری، برای «اعلام اسرائیل به عنوان دولت آپارتاید» هستند. پاندور ادامه داد آفریقای جنوبی مستقیما از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست خواهد کرد درباره پیامدهای قانونی ناشی از نقض مداوم حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده از سال 1967 تاکنون توسط اسرائیل، نظر مشورتی بدهد.
***
درگیری معترضان با پلیس مقابل کنست رژیم صهیونیستی
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت از درگیری معترضان صهیونیست با پلیس رژیم صهیونیستی مقابل کنست این رژیم در قدس اشغالی خبر داد. معترضان صهیونیست که تعدادی از آنها بستگان‌شان در عملیات توفان الاقصی به هلاکت رسیده‌اند، سیاست‌های کابینه حاکم را عامل به وجود آمدن وضعیت کنونی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند. پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان درگیر و تعدادی از آنها را بازداشت کرد. معترضان در شعارهای خود کابینه را به علت عدم تامین امنیت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه به باد انتقاد گرفتند. یکی از معترضان حاضر در این تظاهرات به یکی از نمایندگان کنست که در خودروی خود حضور داشت، حمله کرد که پلیس مانع صدمه این فرد به عضو کنست شد.
***
مخالفت 73درصد صهیونیست‌ها با نتانیاهو
نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها مخالف ادامه کار کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو هستند. بر اساس این نظرسنجی جدید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و متحدان دست راستی وی در بدترین وضعیت از نظر محبوبیت میان «اسرائیلی ها» هستند. بر اساس این نظرسنجی، ۷۱ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و ۷۶‌درصد نیز از عملکرد «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی راضی نیستند. وضعیت «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز بهتر از دیگر یاران نتانیاهو نیست و ۷۵ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد وی ناراضی هستند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد کمترین میزان نارضایتی از وزیران جنگ و بهداشت است که به ترتیب ۳۹ و ۴۵ درصد افراد نظرسنجی شده، اعلام نارضایتی کردند. این در حالی است که ۷۳ درصد سوال‌شوندگان از عملکرد کلیت کابینه نتانیاهو ناراضی هستند و ۷۸ درصد افراد اعلام کردند این کابینه به مشکلات آنها توجه ندارد.
***
اردوغان، نتانیاهو را «قصاب غزه» لقب داد
رئیس‌جمهور ترکیه دیروز در اظهاراتی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی را «قصاب غزه» لقب داد. رجب طیب اردوغان با بیان اینکه اظهارات نتانیاهو، امیدها برای تبدیل وقفه بشردوستانه به آتش‌بس دائم در نوار غزه را تضعیف می‌کند، گفت: «نتانیاهو عنوانی را برای خود به دست آورده که در تاریخ ماندگار خواهد شد: قصاب غزه!» به نوشته خبرگزاری آناتولی، وی ادامه داد: «برادران و خواهران ما در غزه از هفتم اکتبر مورد وحشتناک‌ترین حملات تاریخ قرار گرفتند. مردم غزه از غذا، آب، دارو، سوخت و برق محروم هستند». رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه نوار غزه به یک زندان باز با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت تبدیل شده، اظهار داشت: «آنچه غزه در طول هفته‌های اخیر در معرض آن قرار گرفته، یک نسل‌کشی است. [غزه] در معرض پاکسازی قومی در مقابل دیدگان جهان قرار دارد». طبق این گزارش، اردوغان با بیان اینکه ترکیه به دنبال آزادی بازداشتی‌ها و آتش‌بس دائمی در نوار غزه است، تصریح کرد: «ما از همه ابزارها برای پاسخگو کردن اسرائیل برای جنایاتش استفاده خواهیم کرد».
***
صلیب سرخ: غزه نیاز فوری به کمک دارد
سخنگوی صلیب سرخ در نوار غزه بامداد چهارشنبه گفت: «نتوانستیم به شمال نوار غزه کمک کنیم». وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره توضیح داد: «ما طرف قرارداد آتش‌بس بین اسرائیل و حماس نبودیم». مقام صلیب سرخ همچنین افزود: «نیاز فوری به ادامه جریان کمک به نوار غزه وجود دارد». از سوی دیگر، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با اشاره به احتمال مرگ شمار زیادی از ساکنان نوار غزه در نتیجه بیماری، وضعیت بیمارستان شفا در شمال غزه را فاجعه‌بار خواند. حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که بیش از یک ماه و نیم به طول انجامید، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این منطقه را هدف قرار داد که باعث شده است بیشتر این مراکز از مدار فعالیت خارج شوند. صهیونیست‌ها در بیمارستان‌های المعمدانی و شفا جنایاتی را مرتکب شدند که در پی آن، هزاران غیر‌نظامی به شهادت رسیدند. ساکنان نوار غزه به گمان اینکه بیمارستان‌ها هدف قرار نخواهد گرفت، در آن مستقر شده بودند. هریس در پایان وضعیت بیمارستان شفا در شمال غزه را فاجعه‌بار خواند. نظامیان صهیونیست پنجشنبه گذشته، محمد ابوسلمیه رئیس این بیمارستان را به همراه چند پزشک دیگر بازداشت کردند.

Page Generated in 0/0048 sec