printlogo


کد خبر: 272528تاریخ: 1402/9/9 00:00
دیلمان، حافظ صلح در خزر

امیر دریادار شهرام ایرانی*: دریای خزر از گذشته تاکنون به عنوان دریای صلح و دوستی شناخته شده و این سیاستی است که هم کشور ما و هم ۴‌کشور و همسایه دیگر آن در پیش گرفته‌اند. 
این دریا ویژگی خود را دارد و تبادلات اقتصادی در آن جاری است و لزوما نیازی نیست به سمت نظامی‌گری برود اما به دلیل همین تبادلات اقتصادی، هر کشوری نیاز به یک شناور با توان بالا و برخوردار از بالگرد دارد تا در صورت شرایط جوی نامناسب، در کنار دیگر شناورهای غیرنظامی حضور داشته باشد. از طرفی هر چند کشورهای همسایه خزر هرگز به دنبال تنش در منطقه نیستند اما کشورهای ثالث و دشمنان به دنبال تفرقه میان ما هستند و این هم موضوع جدیدی نیست و در واقع نمی‌خواهند دریای خزر به عنوان یک کریدور اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
نیروی راهبردی دریایی ارتش نیز در جهت ایفای نقش و ماموریت خود در آب‌های شمالی، ناوشکن «جمهوری اسلامی ایران - دیلمان» را طراحی و با کمک متخصصان صنعت دریایی ساخته و تجهیز کرده تا شناور جدید و با قابلیت‌های به خصوصی در ناوگان شمالی خود داشته باشد. 
اولین ماموریت دیلمان، ماموریت صلح و دوستی و بازدید از کشورهای همسایه و تبادل آموزشی با آنها و برقراری ایمنی دریانوردی و امنیت در این دریای بسته است. ما در حالی دیلمان را به ناوگان خود ملحق کردیم که به همه کشورهای ساحلی اطلاع‌رسانی و از آنها برای شرکت در مراسم دعوت کردیم، زیرا ما هیچ مورد پنهانی نداریم و با صدای بلند می‌گوییم این شناور به امنیت و ایمنی دریای خزر برای همه کشورها کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید ناوشکن‌ها بعد از زیردریایی‌ها دومین تجهیزاتی هستند که در دنیا نماد دانش و صنعت به شمار می‌روند و شاهدیم با وجود همه تحریم‌ها، متخصصان و جوانان ایرانی توانسته‌اند شناورهای مختلفی را طراحی و تولید کنند که نمونه آن را در ماموریت ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا دیدید. وقتی شما ناوشکن می‌سازید یعنی در لبه دانش حرکت می‌کنید و علاوه بر توسعه و پیشرفت علوم در حوزه‌های مختلف، از نظر اقتصادی هم برای کشور مفید و قابل اعتناست و شما می‌توانید به شناوری در تراز شناورهای جهانی و با قیمتی چند برابر کمتر دست پیدا کنید. اولین ویژگی دیلمان از نظر شکل ظاهری است که تا حدود زیادی با نمونه‌های قبلی این کلاس تفاوت دارد و به‌روزتر و اصطلاحا می‌گوییم رادارگریزتر شده است.
ناوشکن «دیلمان» پنجمین شناور از  پروژه موج و کلاس جماران است و با وزن ۱۵۰۰ تن، دارای 94 متر طول، 11.1 متر عرض و آبخور به‌ ارتفاع 3.25 متر است و 26 نات سرعت دارد.
این شناور نسبت به نمونه قبلی خود در حوزه سامانه رانش مزیت قابل توجهی دارد و مجهز به سیستم رانش چهارخطی شده است و به این ترتیب دیلمان از 4 شفت و 4 پروانه بهره می‌برد.
یکی از ویژگی‌های نمایان دیلمان دکل یکپارچه آن است که امکان نصب رادارهای پیشرفته، ارائه فازی 4 وجهی و سایر سامانه‌های پیشرفته راداری و الکترونیک را به آن داده تا با شعاع پوشش 90 درجه و مجموعه 360 درجه و برد مناسب، توانایی کشف 100 هدف را داشته باشد.
دیلمان دارای تسلیحات به‌روز و پیشرفته‌ای است که بیشتر برای دفاع از خود و پدافندی است، زیرا نگاه ما به دیلمان و حوزه ماموریتی‌اش بیشتر در حوزه آموزشی است تا همرزمان ما که می‌خواهند در ناوگان جنوب به ماموریت بروند، در ناوگان شمال با آخرین تجهیزات آشنا شوند و آموزش ببینند. 
این ناوشکن با تجهیزات به‌روز و پیشرفته خود می‌تواند با دریامانی بالا توان دریایی ناوگان شمال برای آموزش نیروها را بالا برده و البته در حوزه امداد و نجات عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.
قطعا ما به این میزان از تکنولوژی و توان ساخت ناوشکن محدود نخواهیم شد و محصولات بعدی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با توان و تناژ بالاتر خواهد بود تا بتوانیم در دفاع از منافع دریایی کشورمان در آب‌های دوردست با اقتدار حضور داشته باشیم.
 فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران *

Page Generated in 0/0072 sec