printlogo


کد خبر: 272539تاریخ: 1402/9/9 00:00
زنان سیگاری زودتر درگیر بیماری‌های ریه می‌شوند
بانوان و کودکان؛ قربانیان دود غیرمستقیم سیگار

در حالی که آمارها حکایت از آن دارد سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند اما متاسفانه وضعیت شیوع مصرف دخانیات بویژه در میان جوانان بالا و بسیار نگران‌کننده است. به گفته کارشناسان بهداشت، بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، حفره دهان، معده، مری، مثانه، پانکراس و کلیه به دخانیات نسبت داده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات موجب افزایش بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و مرگ و میر ناشی از این بیماری است. از طرفی آثار استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست، بنابراین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است. در همین ارتباط همایش مردمی روز جهانی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه دیروز در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد. 
در همین باره احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی گفت: بیماری‌های انسدادی سالانه ۳۲۹ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند و باعث ناتوانی و تنگی نفس در افراد می‌شود و این در حالی است که پیشگیری می‌تواند بسیار مؤثر و مقرون به صرفه باشد. 
در ادامه، محمدرضا مسجدی فوق‌تخصص ریه، به تحلیل آمارها و روند رشد بیماری‌های انسدادی ریه پرداخت و گفت: بیماری‌های انسدادی ریه سومین علت مرگ در کشورهای جهان است. وی افزود: طبق آمارهایی که انگلستان اعلام کرده، بیماری‌های انسدادی ریه تا 2 سال آینده می‌تواند در رتبه اول و بالاتر از مرگ‌های ناشی از سکته قلبی و مغزی و فشارخون قرار گیرد و این یک هشدار برای جامعه است که باید هر چه بهتر و عملی‌تر به مصاف نخستین دلیل این بیماری‌ها یعنی دخانیات برویم. 
مسجدی ادامه داد: نیمی از افراد از بیماری خود مطلع نیستند و این موضوع نیازمند دقت بیشتر برای شناسایی و درمان به‌موقع بیماری است. 
در ادامه، ‌ام‌البنین پاکنژاد رئیس بخش ریه بیمارستان شریعتی، به بررسی تأثیر مصرف دخانیات در بانوان پرداخت و گفت: متأسفانه استعداد عوارض مصرف سیگار همچون بیماری‌های انسدادی و سرطان در بانوان به مراتب بیشتر از آقایان است و این در حالی است که مصرف سیگار در بانوان با شیب تندی در حال افزایش است و با توجه به نقش بانوان در جامعه این موضوع نیازمند تأمل بیشتری است. وی افزود: بخشی از قربانیان دخانیات، بانوان و کودکانی هستند که در معرض دود درجه ۲ سیگار قرار می‌گیرند.

Page Generated in 0/0054 sec