printlogo


کد خبر: 272540تاریخ: 1402/9/9 00:00
هواشناسی هشدار داد
آلودگی هوای 8 کلانشهر تا اواسط هفته آینده

هوای اغلب کلانشهرها تا اواسط هفته آینده ناسالم پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای ۸ کلانشهر هشدار داد و کاهش تردد غیرضروری را توصیه کرد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ آورده است: سکون نسبی هوا همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پنجشنبه (امروز) در تهران، اصفهان و اراک، جمعه (فردا) در تهران، کرج، اصفهان و اراک، شنبه و یکشنبه (۱۱ و ۱۲ آذر) در تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم و تبریز و دوشنبه (۱۳ آذر) در تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم، تبریز، قزوین و مشهد پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی افزایش شاخص‌ آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک  در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها دور از انتظار نیست، بنابراین مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز بویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه می‌شود. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی 5 روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری و بتدریج با استقرار جوی نسبتا پایدار در مناطق پرتردد شهری با روند افزایش غبار محلی و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.
* تبدیل موتوسیکلت‌های بنزینی پایتخت به برقی
رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران از اختصاص بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی شورای شهر تهران به شهرداری تهران برای تبدیل موتوسیکلت‌های بنزینی به برقی خبر داد. جعفر تشکری‌هاشمی درباره وضعیت تردد موتوسیکلت‌های پایتخت با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان تهرانی، لجام‌گسیختگی موتوسیکلت‌های سطح شهر تهران است، گفت: این موتوسیکلت‌ها از هیچ قاعده‌ای در تردد تمکین نمی‌کنند و بی‌انضباطی‌های فراوان را در سطح شهر مشاهده می‌کنیم. وی با بیان اینکه موتوسیکلت‌ها در آلودگی هوا و صدا نیز نقش موثری دارند، افزود: از هر بعدی به موتوسیکلت‌ها نگاه کنیم، یک عارضه شهری محسوب می‌شوند و باید با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به ساماندهی آنها اقدام کرد و طبیعتا پلیس راهور باید با تخلفاتی که از سوی راکبان موتوسیکلت‌ها در سطح شهر انجام می‌گیرد، برخورد قانونی داشته باشد. 
تشکری‌هاشمی با اشاره به لزوم انجام اقدامات فرهنگی برای قانونمند کردن موتوسیکلت‌سواران گفت: می‌توان با اقدامات فرهنگی و جلب مشارکت اجتماعی راکبان این ناهنجاری اجتماعی را به حداقل رساند؛ البته شورای شهر تهران نیز برای شهرداری تهران تکالیفی در حوزه موتوسیکلت‌ها در نظر گرفته، به‌ گونه‌ای که با در نظر گرفتن ۷۰۰ میلیارد تومان مبحث تبدیل موتوسیکلت‌های بنزینی به برقی را دنبال کند. وی به ایسنا گفت: اگر موتوسیکلت‌های بنزین‌سوز حذف و به جای آن موتوسیکلت‌های برقی جایگزین شود، مشکل آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مانورهای پرخطر و رفتارهای غیرمتعارف که با موتوسیکلت‌ها انجام می‌شود، کاهش می‌یابد.

Page Generated in 0/0051 sec