printlogo


کد خبر: 272543تاریخ: 1402/9/9 00:00
اخبار

مبلغ تقریبی سود سهام عدالت اعلام شد
تا پایان ماه جاری نخستین مرحله از سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود و ورثه متوفیان نیز که اقدامات مربوط به ثبت‌نام را انجام داده‌اند سود می‌گیرند. اگرچه هنوز مبلغ دقیق سود سهام عدالت در سال جاری مشخص نشده اما رقم تقریبی آن برای افرادی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند حدود ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. هنوز سازمان بورس رقم دقیق سود سهام عدالت را اعلام نکرده است، چرا که هنوز برخی شرکت‌ها سود را محاسبه و اعلام نکرده‌اند. با این حال رئیس سازمان بورس بتازگی بیان کرده کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند حدود ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. کسانی هم که سهام یک میلیون تومانی دارند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند. مجید عشقی البته تاکید کرد این اعداد هنوز قطعی نیست و باید محاسبه شود. درباره زمان واریز سهام نیز قرار است همانند سال گذشته عمل شود؛ مرحله اول اواخر آذر و مرحله دوم اواخر سال جاری و قبل از عید پرداخت می‌شود. رئیس سازمان بورس اعلام کرده مرحله اول تا پایان آذر و شب یلدا واریز خواهد شد. یکی از مشکلات در زمان پرداخت سود سهام عدالت به عملکرد شرکت‌های بورسی مربوط می‌شود که بعضا در محاسبه سود تاخیر دارند. امسال نیز حدود ۹ شرکت سود سهام را هنوز پرداخت نکرده‌اند. این در حالی است که این شرکت‌ها سود افراد حقیقی را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌اند اما در واریز سود سهام عدالت تعلل می‌کنند. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درباره آنها گفته است: خواهش می‌کنیم سود سهام عدالت را واریز کنند، در غیر این صورت قوانین خاص خودمان را داریم. همچنین ورثه متوفیانی که بحث انتقال دارایی متوفیان را انجام داده‌اند، در این مرحله سود را دریافت می‌کنند. درخواست سازمان بورس این است افرادی که می‌خواهند کار انتقال سهام عدالت را انجام دهند، انتقال سهام متوفیان به ورثه را انجام دهند که تا پایان آذر که سود پرداخت می‌شود، به افراد جدید نیز پرداخت شود. از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از 3 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند که سهام عدالت آنان تاکنون بلاتکلیف بود. اکنون ۵۰۰۰ نفر از ورثه برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان ثبت‌نام کرده‌اند و متقاضیان دارای سجام می‌توانند از طریق این درگاه نسبت به دریافت سهام عدالت خود اقدام کنند.
***
تولید ۱۰۰ اتوبوس برقی تا پایان سال
وزیر صمت با اشاره به تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی توسط خودروسازان در کشور تا پایان سال گفت: نیاز تهران به اتوبوس بر اساس حجم جمعیت و ترافیک ۷ هزار دستگاه است. عباس علی‌آبادی با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی به دلیل مزایایی که دارند باید زودتر اجرایی ‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از این ظرفیت حداکثری در خودروهای برقی، راننده‌ها باید درباره نحوه رانندگی آموزش ببینند. علی‌آبادی گفت: ما یک تغییر رویکرد در خودروسازی‌های کشور خواهیم داشت و سیستم‌های جدید برقی باید جایگزین خودروسازی دیزل سنگین شود البته خودروهای برقی سیستم‌های نسبتاً ساده‌تری دارند؛ با این حال تا الان مثلا در خودروسازی سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت باتری که از جمله عوامل اصلی ماشین‌های برقی است، انجام نشده است.
***
واردات ۲ میلیارد دلار موبایل در ۸ ماه
در ۸ ماه نخست سال جاری ۹ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۳۳۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. بر اساس آمار گمرک ایران، در ۸ ماهه امسال ۹ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۳۳۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به 2 شیوه تجاری و مسافری به ارزش یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار وارد کشور شده است. این گزارش درباره واردات گوشی تلفن همراه به تفکیک تجاری و مسافری در ۸ ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۸ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۷۹۷ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون و ۷۴۶ هزار دلار به شیوه تجاری و ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه به ارزش ۱۹۷ میلیون و ۸۰۷ هزار دلار به شیوه مسافری وارد شده است. شایان ذکر است آمار واردات تلفن همراه در ۸ ماهه سال جاری ذیل کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۱۰ و ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۲۰ و ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیرلمسی است.

Page Generated in 0/0064 sec