printlogo


کد خبر: 272545تاریخ: 1402/9/9 00:00
پس از 18 سال انتظار متروی تهران - پرند به طول 19 کیلومتر امروز افتتاح می‌شود
مترو امروز به پرند می‌رسد
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید: این پروژه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تعطیل شده بود

گروه اقتصادی: متروی پرند بعد از 18 سال انتظار امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک است که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است.  این طرح جز حمل‌و‌نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی، صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع مالی و وقت مسافران را در پی دارد. این خط از اتوبان تهران - قم بعد از عوارضی جنب ایستگاه متروی شهر آفتاب آغاز می‌شود و تا شهر پرند ادامه دارد.
همچنین به لحاظ میزان تصادفات و آسیب‌های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان‌باختگان آزاد‌راه تهران - ساوه که در برخی سال‌ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم هم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشداردهنده است که طبیعتا با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، نه‌تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین‌شهری کاهش خواهد یافت، بلکه آمار تصادفات حمل‌ونقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌یابد.
سخنگوی دولت با ارائه گزارش پیشرفت‌های مناسب طرح‌های حوزه مسکن، ترانزیت و حمل‌و‌نقل کالا توسط وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت، از افتتاح متروی تهران - پرند با تامین اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.
علی بهادری‌جهرمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت از بهره‌برداری متروی تهران - پرند با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی امروز  ۹ آذر با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.
بهادری‌جهرمی در ادامه افزود: متروی تهران - پرند با تامین منابع از سوی وزارت راه و شهرسازی تکمیل و آماده افتتاح شده و مقرر است طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور فردا(امروز) افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد. وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل متروی تهران - پرند، توضیح داد: فردا علاوه بر افتتاح مترو، ۴ هزار و ۸۳۱ واحد مسکونی نیز در استمرار پروژه طرح نهضت ملی مسکن بهره‌برداری خواهد شد. وی گفت: مجموعه دولت تلاش کرده است در کنار ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی و بهبود راه‌های دسترسی، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی را نیز در اولویت قرار بدهد، بنابراین فردا علاوه بر واحدهای مسکونی از یک مرکز درمانی، مسجد و پارک نیز که توسط مجموعه وزارت راه و شهرسازی احداث شده است بهره‌برداری خواهد شد.
* تعطیلی پروژه از ۹۲ تا ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به اینکه متروی پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، از تکمیل این خط ریلی به طول ۱۹ کیلومتر خبر داد.
 علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مصوبه احداث پروژه متروی پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کار‌های اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار عملا تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد. مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌هایی که در دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی در دستور کار قرار گرفت تکمیل این پروژه سرعت گرفت.
به گفته وی، این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط، ادامه متروی تهران است تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تامین و افزوده شد.
جعفری گفت: این قطار حومه‌ای به طول ۱۹ کیلومتر ادامه خط متروی تهران است که از شهر آفتاب به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه می‌یابد.
این مقام مسؤول یکی از موضوعاتی را که در شهر‌های جدید در کنار احداث واحد‌های مسکونی دنبال می‌شود ارتقای کیفیت خدمات در شهر‌های جدید و تسهیل و تسریع در حمل‌و‌نقل عنوان و تصریح کرد: با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل و نقلی در شهر‌های جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهر‌های جدید بیشتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: بنابراین تسریع و تسهیل در حمل‌و‌نقل شهر‌های جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاست‌گذاری شهر‌های جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطار‌ حومه‌ای در شهر‌های جدید با هدف ارتباط با کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها در برنامه است. جعفری درباره مهم‌ترین خطوط ریلی در شهر‌های جدید گفت: ۵ خط قطار‌های حومه‌ای از جمله مسیر تهران - هشتگرد به طول ۲۵,۸ کیلومتر که دی‌ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، متروی تهران - پرند به طول ۱۹ کیلومتر که آماده بهره‌برداری است و متروی مشهد - گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان - بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان - فولادشهر و اصفهان - مجلسی از جمله خطوط مهم قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید به شمار می‌روند.
وی یادآور شد: طراحی قطار حومه‌ای تهران - پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است احداث این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.

Page Generated in 0/0061 sec