printlogo


کد خبر: 272551تاریخ: 1402/9/9 00:00
مذاکرات فشرده در دوحه با حضور رؤسای سیا و موساد برای بررسی شروط حماس و آتش‌بس بلند‌مدت در جریان است
دو سر باخت اسرائیل

گروه بین‌الملل: بعد از گذشت 6 روز از آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس و تبادل اسرا بین مقاومت فلسطین و اسرائیل، برخی اخبار حکایت از این دارد که تل آویو باید به پیش‌شرط‌های نیروهای مقاومت غزه تن دهد و در ازای آتش‌بس و آزادی زندانیان فلسطینی، اسرای خود را از غزه بازگرداند. 
به گزارش «وطن امروز»، یک منبع مطلع به شبکه س‌ان‌ان اعلام کرد رژیم صهیونیستی فهرست گروه ششم اسرای خود را که قرار است آزاد شوند تحویل گرفته ‌است. این منبع گفت: سه‌شنبه شب جنبش حماس ۱۲ اسیر صهیونیست را آزاد کرد و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز ۳۰ اسیر فلسطینی را آزاد کرد و به مقاومت فلسطین تحویل داد. سی‌ان‌ان همچنین گزارش داد ویلیام برنز، رئیس سیا در رایزنی‌های دوحه درباره گسترش قرارداد تبادل اسرا که شامل مردان و سربازان نیز باشد، مشارکت دارد. این منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفت: مذاکره‌کنندگان معتقدند «اسرای» بیشتری از غیرنظامیان نزد حماس هستند و باید آتش‌بس 2 روز دیگر تمدید شود. این شبکه خبری در ادامه گزارش خود آورده، مقامات تل‌آویو، واشنگتن، دوحه و قاهره توافق کرده‌اند روی تمدید آتش‌بس برای خارج کردن اسرای بیشتر از غزه کار کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، طی 5 روز آتش‌بس، حماس ۸۱ اسیر صهیونیست را آزاد کرد و در برابر آنها رژیم اشغالگر نیز ۱۸۰ اسیر فلسطینی را تحویل داد که بیشتر آنها زن و کودکند. طبق این گزارش، بسیاری از اسرای فلسطینی آزادشده طی 6 روز گذشته بدون هیچ‌گونه اتهامی توسط رژیم صهیونیستی زندانی شده بودند. در همین راستا، منابع رسانه‌ای عبری‌زبان از احتمال تمدید آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به مدت 2‌تا 4‌روز دیگر خبر دادند. امیر بارشالوم، مفسر امور امنیتی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد تفاهماتی درباره روزهای هفتم و هشتم آتش‌بس وجود دارد و صحبت‌هایی نیز درباره کشیده شدن آن به روز نهم و دهم مطرح است. همچنین رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند مقامات رژیم اشغالگر پیش‌بینی می‌کنند به منظور آزادی اسرای بیشتر، آتش‌بس به مدت 2 روز دیگر تمدید و پس از آن درگیری‌ها اوایل هفته آینده از سر گرفته شود. طبق گزارش این منابع، فشارهایی از سوی قطر برای دستیابی به یک توافق بزرگ و گسترده در ازای آتش‌بس بلندمدت و به تعویق انداختن حمله زمینی در جنوب غزه وجود دارد و به همین منظور مذاکراتی با حضور روسای سازمان‌های سیا، موساد و اطلاعات مصر در دوحه در جریان است. 
رژیم صهیونیستی و جنبش حماس شامگاه دوشنبه با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا بر سر تمدید دو روزه آتش‌بس توافق کردند که روز گذشته درصورت عدم تمدید به پایان می‌رسید. چهارشنبه گذشته پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت 4 روز و تبادل اسرا دست یافتند. طبق توافق تبادل اسرا که جمعه پیش مرحله اول آن اجرایی شد، مقرر شد در مقابل آزادی هر اسیر صهیونیست، 3‌اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شوند. این توافق در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش شروط مقاومت شد. زاهر جبارین، رئیس دفتر اسرا و شهدا در جنبش حماس در مصاحبه با الجزیره فاش کرد «۴۰۰ کودک اسیر فلسطینی در زندان‌های اشغالگران هستند». وی خاطرنشان کرد: «اسرای فلسطینی‌ای وجود دارند که ۴۴ سال متوالی را در زندان‌های فلسطین اشغالی سپری کرده‌اند». جنبش مقاومت اسلامی حماس در مذاکره با طرف مصری پیش‌شرط‌های خود را برای آزادی نظامیان اسیر صهیونیست اعلام کرد. شبکه القاهره الاخباریه مصر چهارشنبه گزارش داد جنبش حماس «آزادی نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی» را منوط به موافقت تل آویو با آتش‌بس دائم کرده است. براساس گزارش تلویزیون مصر، حماس تاکید کرده است شرایط برای آزادی نظامیان صهیونیست متفاوت خواهد بود. به ویژه، مذاکرات درباره این موضوع شامل بحث درباره پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره اعمال شده توسط اسرائیل در نوار غزه خواهد بود. «اسامه حمدان» از مقامات ارشد حماس نیز به شبکه العربیه گفت: در شرایط رنج مردم فلسطین و تداوم حملات اسرائیل هنوز خیلی زود است که درباره آزادی نظامیان صهیونیست صحبت کنیم. به گفته حمدان، خاموش شدن جنگ شرط ورود به مذاکرات است. حمدان درباره تمدید توافق موقت آتش‌بس فعلی نیز گفت: تمدید آتش‌بس برای چند روز دیگر ممکن است و روند مذاکره دو مسیر دارد. جهت اول، بشردوستانه است که آزادی هرچه بیشتر اسرا را تضمین می‌کند و جهت دوم سیاسی و در ارتباط با توقف تهاجم نظامی و برداشته شدن محاصره غزه است که مسیر را برای توافق انعقاد یک مبادله که آزادی همه اسرا را شامل می‌شود باز می‌کند. 
از سوی دیگر سخنگوی رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد تاکنون 86 اسرائیلی از غزه آزاد شده‌اند اما هنوز 161 نفر دیگر در این باریکه اسیر هستند. وی تاکید کرد: فهرست اسامی 50 اسیر فلسطینی را که قرار است امروز آزاد شوند، دریافت کردیم. روز گذشته خانواده‌های 3 نظامی دیگر را در جریان کشته شدن آنها قرار دادیم. مذاکرات با حماس از طریق قطر و آمریکا انجام می‌گیرد. نهایت تلاش خود را برای آزادی همه «اسرا» خواهیم کرد و تمدید آتش‌بس در غزه هنوز قطعی نیست. از سوی دیگر رسانه‌های مصر با اشاره به تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس در غزه به موضع جنبش حماس در این باره  پرداخته و گزارش دادند از نظر جنبش حماس تمدید مجدد آتش‌بس برای چند روز دیگر ممکن است و این جنبش تاکید کرده شروط تحویل نظامیان صهیونیست با تبادل اسرای قبلی «کلا متفاوت خواهد بود».
در همین ارتباط، شبکه سی‌ان‌ان آمریکا یک روز بعد از نشست مقامات امنیتی و اطلاعاتی مصر، آمریکا، قطر و اسرائیل در دوحه گزارش داد آنها بر سر تلاش برای تمدید آتش‌بس به منظور آزادی اسرای بیشتر در قالب تبادل اسرا به توافق رسید‌ه‌اند. منبع مطلع سی‌ان‌ان گفته است که شرکت‌کنندگان در نشست دوحه مدعی‌اند شمار زیادی از زنان و کودکان نزد حماس برای تمدید آتش‌بس به مدت 2 روز دیگر وجود دارد. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل بعد از گزارش رسانه‌های مصری مبنی بر احتمال مشمول شدن توقف جنگ علیه غزه در مذاکرات جاری بین طرف‌های جنگ در نوار غزه، گزارش داد که برخی  اعضای کابینه رژیم اسرائیل از توقف جنگ و آزادی همه اسرا حمایت می‌کنند. در شرایطی که عملیات زمینی اسرائیل در غزه در تحقق اهداف جنگی این رژیم ناکام مانده است، منابع خبری گزارش داده‌اند تل‌آویو در تلاش است یک بار دیگر آتش‌بس غزه را تمدید کند. منابع اسرائیلی گزارش دادند که این رژیم در تلاش برای دست یافتن به توافقی دیگر برای تمدید آتش‌بس به مدت 2 روز دیگر بعد از اتمام آن در امروز است. روسای سیا و موساد روز گذشته در قطر برای رایزنی درباره تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کردند. رسانه‌های آمریکایی دیروز نوشتند صهیونیست‌ها تمایل دارند تبادل اسرا فراتر از اسرای غیرنظامی رفته و شامل مردان و نظامیان نیز شود. این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی آکسیوس به نقل از مسؤولان عالی‌رتبه اسرائیلی خبر داد اسرائیل آمادگی دارد در صورت آزادی روزانه 10 اسیر خود در غزه، این آتش‌بس را برای 9 روز دیگر هم تمدید کند. کان در گزارش دیگری هم اعلام کرد مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس جدید بین اسرائیل و حماس در حال انجام است. به موجب این توافق تمامی اسرای اسرائیل در غزه از جمله نظامیان اسرائیلی هم آزاد خواهند شد. قرار است در مقابل اسرائیل هم تمامی اسرای فلسطینی موجود در زندان‌های خود را به شکل دسته جمعی آزاد کند. دو طرف در حال حاضر سرگرم بررسی بخش دیگر این توافق پیشنهادی هستند که به موجب آن آتش‌بس برای یک مدت مشخص تمدید خواهد شد. طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی دوشنبه شب ۲۷ نوامبر در روز چهارم آتش‌بس اول، بر سر تمدید این توافق در نوار غزه به مدت 2 روز دیگر با همان شرایط قبلی یعنی آتش‌بس میدانی، تبادل زندانی و ورود کمک‌های بشردوستانه به توافق رسیدند. روزنامه عبری «هاآرتص» روز گذشته در گزارشی از مخالفت‌ها با تمدید آتش‌بس نوشت: «برخی اسرائیلی‌ها می‌ترسند تمدید طولانی‌مدت آتش‌بس، باعث نفوذ بیش از حد حماس بر روحیات و وضعیت روانی اسرائیلی‌ها شود. در نهایت، اسرائیل باید بین آزادی زندانیان بیشتر یا ممانعت از قدرت حماس در دیکته کردن یک روحیه متفاوت به اسرائیل‌، تصمیم بگیرد».

Page Generated in 0/0151 sec