printlogo


کد خبر: 272553تاریخ: 1402/9/9 00:00
تا پایان سال 55 میلیون ایرانی تحت پوشش طرح برنامه سلامت خانواده قرار می‌گیرند
برنامه سلامت برای همه ایران

اهمیت مقوله بهداشت و درمان موجب شد اجرای طرح پزشک خانواده در دولت سیزدهم با نگاهی متمرکزتر از سر گرفته شود. در این طرح، پزشکان به صورت مستقیم با خانواده‌ها در تماس هستند؛ طرحی که پزشکان خانواده علاوه بر درمان بیماری، به بهداشت جسم و روان افراد تحت پوشش خود نیز توجه دارند و مشاوره‌هایی در این باره به آنها می‌دهند. به گفته وزیر بهداشت و درمان، پزشکان خانواده با صلاح‌دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند، توسط آنها انجام شود. اجرای برنامه سلامت خانواده یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است. رویکرد مهم این برنامه تقویت اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت مردم است که با مشارکت گروه‌های گسترده و توانمند، در بستر شبکه بهداشت و درمان کشور دنبال می‌شود. اکنون نیز اجرای پویش ملی سلامت در کشور در حال اجراست، طرحی که عملیاتی شدن آن بی‌تردید کمک شایانی به حفظ سلامت جامعه و پیشگری از بیماری‌ها می‌کند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در جلسه قرارگاه «سلامت خانواده» که با محوریت پویش ملی سلامت برگزار شد، از گسترش برنامه «سلامت خانواده» به ۱۸۰ شهر کشور خبر داد. حسین فرشیدی گفت: «پویش سلامت خانواده» با هدف ارتقای سواد سلامت بویژه در شهرهای بزرگ، همچنین تقویت برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع» که از اردیبهشت ۱۴۰۲ فاز شهری آن آغاز شده است، از ۲۰ آبان آغاز شد و تا ۱۵ دی ادامه دارد. وی افزود: برنامه «سلامت خانواده» در فاز اول از ۵۹ شهر شروع شد و سپس به ۹۳ شهر ارتقا یافت و هم اکنون در ۱۸۲ شهر کشور در حال اجراست و ۲۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: ما یک نظام شبکه‌ای قوی در منطقه داریم که البته بخش شهری آن بویژه در شهرهای بزرگ به اندازه بخش روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر توسعه نیافته است. فرشیدی با اعلام اینکه ۲۰ میلیون نفر تا پایان سال تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار می‌گیرند، اظهار داشت: ضریب پوشش خدمات ما در شهرها بویژه شهرهای بزرگ کمتر از حد انتظار است. ایجاد مراکز و تأمین نیروی انسانی در شهرهای بزرگ طی سال‌های گذشته آنچنان که باید توسعه نیافته است. اگر پوشش فراگیر برنامه‌ها تا ۸۰ درصد ارتقا یابد، شاید دیگر نیازی به برگزاری پویش‌هایی نظیر «پویش ملی سلامت» برای جلب نظر مردم نباشد. وی ابراز داشت: باید با اجرای «پویش ملی سلامت» بتوانیم برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع» و همچنین تشکیل «پرونده الکترونیک سلامت» را تسهیل کنیم. ارتقای سواد سلامت و آشناسازی مردم با مراکز و بخش‌های خدمت بهداشتی نیز با اجرای این پویش تسهیل می‌شود. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باید همه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار دهیم، گفت: در پویش ملی سلامت ۲ ریسک فاکتور «پرفشاری خون و دیابت» به عنوان نخستین فاز برنامه‌های سلامت خانواده غربالگری می‌شود. هر بیماری که این عوامل خطر را دارد و از وجود آن در خود بی‌خبر است، اگر تحت درمان قرار گیرد، به آینده سلامت کشور کمک شایانی می‌شود. فرشیدی خاطرنشان کرد: برای اجرای «پویش ملی سلامت» لازم است تمام امکانات سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که درگیر فرهنگسازی و ارائه خدمات دولتی هستند به کار گرفته شود. همچنین نیروی بسیج و بخش خصوصی نیز در ارائه پوشش حداکثری برنامه می‌توانند به ما کمک کنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اخیرا اعلام کرد: در اجرای طرح پویش سلامت تصمیم گرفته شده است با ایجاد دسترسی مناسب برای مردم، افراد را قبل از بیمار شدن پیدا کنیم. فرشیدی ادامه داد: از همین رو، پویش ملی سلامت برای غربالگری پرفشاری خون و دیابت آغاز شده تا سواد سلامت مردم افزایش یابد، چرا که دیابت و پرفشاری خون ۲ عامل عمده در مرگ‌ومیر و افزایش هزینه‌های سلامت به شمار می‌رود. وی افزود: بیشترین تأثیر در مرگ‌ومیر، همین پرفشاری خون است. نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و... ناشی از پرفشاری خون است. هدف اول ما این است که بگوییم پرفشاری خون و دیابت مهم است، زیرا اگر این ۲ عارضه بموقع تشخیص داده شود، با درمان‌های غیردارویی، قابل کنترل هستند. همچنین کنترل فشارخون باعث کاهش سکته مغزی و نارسایی کلیه خواهد شد. وی افزود: پویش ملی سلامت شامل جمعیت بالای ۱۸ سال برای اندازه‌گیری فشارخون و بالای ۴۰ سال برای اندازه‌گیری قندخون ناشتاست. فرشیدی گفت: ۹۷ درصد جمعیت روستایی ما تحت پوشش خانه‌های بهداشت هستند و در شهرها نیز ۴۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که در ۲۵ هزار فضای فیزیکی می‌توانند فشار خون و قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. 
وی افزود: ۷۰ هزار نیروی وزارت بهداشت آماده اندازه‌گیری فشار خون و قند خون جمعیت بالای ۱۸ سال شهری هستند. همچنین در پویش ملی سلامت، حداقل یک بار فشارخون افراد بالای ۱۸ سال و قندخون ناشتا برای افراد بالای ۴۰ سال انجام می‌شود. وی با اعلام اینکه بیمه‌های ما پای کار هستند، افزود: ایجاد پایگاه‌های سلامت، امکان دسترسی ما به مردم را فراهم می‌کند و در روستاها، شرایط ما بهتر از شهرهاست. فرشیدی گفت: پوشش ما در شهرها زیر ۱۵ درصد است و این وضعیت در شهرهای بزرگ و کلانشهرها خیلی کمتر است. وی افزود: تلاش ما این است که تا پایان سال جاری، ۵۵ میلیون از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار بگیرند و سال آینده، تمام جمعیت کشور از این برنامه بهره‌مند شوند.

Page Generated in 0/0063 sec