printlogo


کد خبر: 272560تاریخ: 1402/9/9 00:00
پشت پای حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه به ترامپ و دسانتیس
شانس نیکی‌ هیلی بیشتر شد

ثمانه اکوان: شبکه سیاسی شرکت کوک (koch) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چند منظوره صنعتی در ایالات متحده است، روز سه‌شنبه گذشته، به صورت رسمی اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 و انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، از نیکی هیلی (سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل و یکی از رقبای اصلی ترامپ در این انتخابات) حمایت می‌کند. این خبر شوک بزرگی را به فضای سیاسی آمریکا بویژه کمپین انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه وارد کرد. بر اساس نظرسنجی‌هایی تا پیش از این انجام شده بود، دونالد ترامپ در بالاترین میزان محبوبیت در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه قرار دارد و پس از او ران دسانتیس، فرمانده فلوریدا با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار دارد. نیکی هیلی اما در شرایطی مورد حمایت یکی از بزرگ‌ترین اهدا‌کنندگان منابع مالی حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته که به نظر می‌رسد در صورت حذف ترامپ از جریان انتخابات، از شانس بیشتری نسبت به دسانتیس برای رویارویی با بایدن و شکست دادن او برخوردار است. 
برادران کوک که صاحب مجموعه شرکت‌های کوک هستند، اعلام کرده‌اند با توجه به رقابت‌های انتخاباتی و همچنین مناظره‌های انتخاباتی در حزب جمهوری‌خواه، نیکی هیلی، از نظر آنها بعد از ترامپ بالاترین میزان آرای مردمی را در اختیار دارد و برخلاف آنچه برخی نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند، ران دسانتیس آنقدرها هم نمی‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی در مقابل ترامپ یا بایدن دوام بیاورد. اشاره آنها به عملکرد بسیار خوب و قوی ظاهر شدن نیکی هیلی در مناظره‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه است؛ جایی که او نشان داد از قدرت بیان بسیار بالایی برخوردار است و توان رقابت با افرادی مانند بایدن و ترامپ را دارد. 
دلیل اهمیت این تصمیم کمپانی بزرگ کوک، تلاش آنها برای از دور رقابت خارج کردن ترامپ با اهدای منابع مالی بیشتر به یکی از رقبای مطرح او است. بر اساس آنچه رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند، شرکت‌ کوک توانسته ‌است تا به حال 70 میلیون دلار برای کمک‌های انتخاباتی به نامزد جمهوری‌خواه، پول جمع‌آوری کند. این شرکت همچنین شبکه گسترده‌ای از مبلغان سیاسی را در اختیار دارد که به صورت خانه به خانه وارد میدان تبلیغات انتخاباتی شده و مردم را به سمت رای دادن به نامزد مورد نظر خود رهنمون می‌کنند. 
اعلان سرازیر شدن کمک‌های مالی شرکت کوک به سمت کمپین انتخاباتی نیکی هیلی، همان‌طور که او و رئیس ستاد انتخاباتی‌اش را به شدت خوشحال کرد، باعث عصبانیت ران دسانتیس و نگرانی روسای کمپین انتخاباتی ترامپ شد. دسانتیس از ابتدای کار معتقد بود رقابت در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت تن به تن میان مردان خواهد بود. او می‌دانست در وهله اول باید با ترامپ رقابت کند و در مرحله بعد با بایدن. حالا اما سرازیر شدن کمک‌های مالی به سمت کمپین انتخاباتی هیلی، تا حد زیادی می‌تواند موجب ناامید شدن کمپین انتخاباتی دسانتیس شود. با این حال مسؤولان سیاسی شرکت کوک بر این عقیده‌اند نیکی هیلی توانایی بیشتری برای رقابت با بایدن و ترامپ دارد و می‌تواند هر ۲ مرد را در عرصه رقابت کنار بزند. البته شرکت کوک از نظر مسائل مرتبط با سیاست خارجی، تفاوت نظر بسیار آشکاری با نیکی هیلی دارد. در شرایطی که به نظر می‌رسد هیلی بشدت جنگ‌طلب بوده و به عنوان مثال آشکارا اعلام کرده بود نیروهای آمریکایی نباید از افغانستان خارج می‌شدند یا اینکه باید آمریکا به صورت مستقیم در جنگ غزه درگیر می‌شد، شرکت کوک در طول سالیان اخیر به سازمان‌هایی کمک مالی کرده است که مخالف جنگ بوده یا خواهان محدود کردن عملیات‌های نظامی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور بوده‌اند. این شرکت همچنین موافق شعار « اول آمریکا»ی ترامپ بوده و به انزواگرایی آمریکایی اعتقاد دارد و کمیته ملی حزب دموکرات نیز بیان کرده است به دلیل نزدیکی سیاست‌های هیلی با ترامپ، احتمالا این شرکت‌ها به همین دلیل هیلی را به عنوان نامزد نهایی خود پذیرفته‌اند که راه او برای به قدرت رسیدن به جای ترامپ را هموار کنند. 
این شرکت ضد‌ترامپ که بارها او را به دلیل تضعیف دموکراسی آمریکایی در انتخابات 2020 زیر سوال برده‌اند، حالا تلاش دارد به عنوان اهدا‌کنند مالی‌ای شناخته شود که  مانع حضور ترامپ در انتخابات 2024 شده است. با این حال برخی تحلیل‌ها نیز حکایت از این دارد که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی، اگر زمانی مشخص شود ترامپ رای بیشتری نسبت به هیلی دارد، نیکی هیلی به نفع او کناره‌گیری می‌کند و همه منابع مالی کمپینش را در اختیار ترامپ می‌گذارد تا به عنوان معاون او وارد عرصه رقابت با بایدن شود. در این صورت باید گفت شرکت کوک اشتباه بزرگی در حمایت از هیلی مرتکب شده است. با این حال باید دید رقابت‌های همراه با شگفتی زیاد انتخاباتی در آمریکا در نهایت به چه سمت و سویی می‌رود و از حزب جمهوری‌خواه، در نهایت چه کسی میدان‌دار اصلی رقابت با بایدن می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec