مدرسه دیجیتالی اوتیسم راهاندازی شد
مدیرعامل موسسه «انجمن زندگیبخش کارآمد» از برپایی نمایشگاه آثار هنری کودکان اُوتیسم و راهاندازی مدرسه اُتیسم به صورت مجازی خبر داد. شکوهسادات علیزادهمقدم در جمع خبرنگاران گفت: این موسسه در حوزه توانمندسازی و مداخلههای موثر در طیف اوتیسم در حال فعالیت است و با رویکرد رفتاردرمانی برای آموزش و توانمندسازی کودکان اوتیسم فعالیت میکند. وی ادامه داد: در این موسسه، کودکان اوتیسم پس از آنکه آموزش دیدند، کلاسهای مداوم آموزشی و رفتاردرمانی را میگذرانند. در کنار آن، کلاسهای هنر درمانی نیز برگزار میشود. این دورههای هنری شامل نقاشی، موسیقی و سفالگری است که کودکان در این فضای هنری در کنار یکدیگر قرار میگیرند و علاوه بر تقویت حسی و حرکتی، از آرامش فضای هنری بهره میبرند. علیزادهمقدم گفت: برگزاری این دورهها منجر به خلق آثار هنری بسیار ارزشمندی شده که در قالب یک نمایشگاه هنری بهنمایش درآمده است. وی از راهاندازی مدرسه اوتیسم بهصورت مجازی خبر داد و گفت: در این مدرسه، مطالبی درباره اختلال اوتیسم وجود دارد که خانوادهها، متخصصان، مربیان و حتی کودکان اوتیسم میتوانند از محتوای آموزشی آن استفاده کنند. علیزادهمقدم درباره فعالیت انجمن اوتیسم در قم نیز بیان کرد: در قم، موسسه انوار آفتاب در حال فعالیت است که زیر نظر موسسه تهران قرار دارد.
***
توزیع اقلام زیستی میان سیلزدگان ۶ استان
رئیس سازمان امداد و نجات هلالاحمر از توزیع اقلام زیستی و امدادی میان سیلزدگان ۶ استان خبر داد. بابک محمودی درباره عملیاتهای مربوط به سیل، آبگرفتگی و کولاک در روزهای پایانی هفته گذشته گفت: ٦ استان ایلام، خوزستان، سمنان، قزوین، گلستان و مازندران در این هفته درگیر حوادث جوی شدند که به ۲۰ منطقه در این استانها امدادرسانی شد. وی افزود: در این ماموریت به ١٠٠١ نفر خدمات امدادی ارائه و برای ۱۰ نفر از سیلزدگان محیطی برای اسکان اضطراری ایجاد شد. همچنین ۲ نفر از گرفتارشدگان در سیل به مناطق امن منتقل شدند. محمودی ادامه داد: همچنین با تلاش امدادگران از ۱۵ واحد مسکونی آب تخلیه و ۲۹۲ تخته پتو، ۱۴۰ تخته موکت، ۱۳۹۵ کیلوگرم نایلون پوششی و ۴۳۰ قوطی کنسرو در میان متاثران از سیل و کولاک توزیع شد. لازم به ذکر است در این عملیات امدادی ۵۱ تیم هلالاحمر مشارکت داشتند.
***
وضعیت دانشآموزان در معرض خطر و آسیبدیده بررسی میشود
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش به تشریح فرآیند نظام مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی (نماد) پرداخت و عنوان کرد: بیش از ۵ میلیون دانشآموز در این طرح غربالگری شده و مشاوران آموزشوپرورش هماکنون در حال بررسی موارد پرخطر هستند. اصغر باقرزاده در گردهمایی مدیران کل استانها و شورای معاونان وزیر آموزشوپرورش با تبیین برنامه فراگیر پرورشی مدارس گفت: ۵ هدف ایمان، نشاط، امید، هویت و خردورزی به عنوان محورها و هدفهای اصلی این برنامه مد نظر است. وی از تشکیل ستادهای بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی نام برد و افزود: اجتماع بزرگ ۶ هزار نفری، برگزاری اجتماعهای استانی فرزندان حاج قاسم، برپایی ایستگاههای یادبود حاج قاسم در مدارس توسط تشکلهای دانشآموزی، پویش انشانویسی، برگزاری یادوارههای مدرسهای و برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری از مهمترین برنامههای آموزشوپرورش در ایام سالگرد شهادت حاجقاسم سلیمانی است. باقرزاده در ادامه هدف از اجرای طرح فراگیر پرورشی مدارس را انسجامبخشی به برنامههای پرورشی، تربیت دانشآموزانی انقلابی و کنشگر و مشارکت گستردهتر دانشآموزان در برنامههای فرهنگی عنوان کرد. تقدیر و تشکر از برگزاری پویشها و تجمعات دانشآموزی در جهت حمایت از دانشآموزان فلسطینی از دیگر موارد مطرح شده توسط معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش بود.
***
کاهش «ازدواج» قبل از سن «بلوغ دختران»
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهوری ضمن تاکید بر احراز «بلوغ» برای ازدواج دختران در سنین پایین و زیر سن قانونی توسط دادگاهها، این موضوع را ناشی از مباحث «فرهنگی» بویژه در میان برخی قومیتها دانست و تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ ازدواج قبل از سن بلوغ دختران کاهش یافته است. انسیه خزعلی در پنجمین دوره مجمع عالی بسیج دانشآموزی با اشاره به بحث ازدواج دختران در سنین کم اظهار کرد: بلوغ در دختران از نظر قانونی حتما باید توسط دادگاه احراز شود، این در حالی است که از مواردی که وجود داشته، پیشگیری شده است.