معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با «وطن امروز» بیان کرد: کاهش روزانه تا 10 هزار تردد خودرو به پایتخت با راهاندازی متروی پرند
گروه اجتماعی: پس از افتتاح رسمی ایستگاه متروی پرند که پنجشنبه گذشته با حضور رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی و مدیران شهری انجام شد، امروز این ایستگاه اقدام به مسافرگیری میکند تا شهروندان ساکن پرند و مسیرهای بین راهی پس از 18 سال انتظار سفر با خط متروی پرند - تهران را تجربه کنند. این خط مترو به طول ۵۰ کیلومتر است و روزانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر قابلیت جابهجایی دارد. این خط متروی طولانی از ایستگاه شاهد، گلزار شهدا و حرم مطهر تا فرودگاه امام به فاصله ۳۰ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر از فرودگاه امام تا شهر پرند، نقطه عطفی برای دسترسی آسان و کمهزینه شهروندان از تهران به پرند و برعکس است. طبق گزارشهای موجود روزانه ۸۰۰ هزار خودرو از حومه تهران وارد این کلانشهر میشوند که بیشتر آنها تکسرنشین هستند؛ ترددهای متعددی که علاوه بر مصرف بالای بنزین، آلودگی هوا را افزایش میدهد. حال با توجه به توسعه شبکه ریلی قطار شهری، بیشک شاهد کاهش میزان تردد خودروهای شخصی خواهیم بود. در این میان یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان میدهد دولت و مردم در مسیر تردد بین تهران و پرند ماهانه حداقل ۷۶ میلیارد تومان برای سوخت هزینه میکنند که با راهاندازی ایستگاه متروی پرند، صرفهجویی قابل توجهی در این زمینه میشود. در حال حاضر 85 هزار خانوار در شهر پرند ساکن هستند و حدود نیمی از آنها به عنوان شاغل هر روز به تهران سفر میکنند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با «وطن امروز» راجع به محاسن راهاندازی خط متروی تهران – پرند، با اشاره به کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا همچنین کاهش هزینه رفت و آمد مسافران در این مسیر گفت: از آنجا که بخش عمده خودروهای ورودی روزانه به تهران از جنوب غرب است، بنابراین راهاندازی خط متروی تهران - پرند به دلیل کاهش حجم تردد خودروها کمک شایانی به کاهش میزان آلودگی هوا، مصرف سوخت و ترافیک در کلانشهر تهران میکند.
محسن هرمزی با بیان اینکه پیشبینیها حکایت از سفر روزانه 15 هزار مسافر در این خط دارد، افزود: البته اکنون به دلیل کمبود واگن، سر فاصله قطارها چند ساعت خواهد بود که تلاش میشود حداقل در اول صبح و عصر سرفاصله ترددها کاهش یابد تا با تکمیل ناوگان و تجهیزات، تا سال آینده نیازها برطرف و میزان ترددها با افزایش واگنها بیشتر شود.
وی در ادامه افزود: با افتتاح ایستگاه پرند طول خطوط مترو به ۳۰۳ کیلومتر میرسد و تعداد ایستگاهها به ۱۵۵ ایستگاه میرسد. هفته اول، متروی پرند به صورت رایگان ارائه خدمات خواهد داشت.
هرمزی افزود: در فاز اول ۲ رام قطار در این خط تردد خواهد کرد. از روز شنبه به صورت رسمی از ساعت ۶ صبح در خدمت مردم هستیم. با تکلیف شورای شهر، هفته اول متروی پرند رایگان است.
وی تأکید کرد: تلاش میکنیم صبحها و بعدازظهرها در ایام پیک، خدماتدهی بیشتری داشته باشیم. اوایل سرفاصله حرکت قطارها حدود یک ساعت است.
معاون شهردار تهران به قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن جدید از کشور چین اشاره و اظهار کرد: با مساعدت شخص رئیسجمهور و اضافه شدن واگنها تا سال آینده، این سرفاصله کمتر خواهد شد.
هرمزی بیان داشت: پیشنهاد ما برای نرخ بلیت ۱۳ هزار تومان است که البته منوط به بررسی کارشناسی و تصویب شورای شهر است. البته میدانید بهای تمامشده خدمات برای ما در این خط بیش از ۲۸ هزار تومان است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: علت عدم تکمیل برخی ایستگاهها طی سالهای پیش این است که پروژه از یک بازهای به بعد یعنی از سال ۹۶ که فرودگاه امام(ره) افتتاح شد، به دلیل عدم تخصیص بودجه کاملاً دچار تعطیلی شد.
وی عنوان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری و دولت جدید، سنگ بنای جدیدی گذاشته شد و واقعیت این است که با حضور رئیس جمهور در شهر پرند، منابع پایداری به پروژه تزریق و مشخصاً باعث شد بعد از قریب ۱۸ سال، امروز این اتفاق خوب رقم بخورد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با شیبی که در تامین منابع داریم، امیدواریم برای سال آینده ایستگاه واوان و تمام ایستگاههای تکمیلی را به خط متروی تهران متصل کنیم.
وی گفت: در پروژه متروی پرند و حتی در کل شبکه متروی تهران متاسفانه با کمبود فزاینده ناوگان روبهرو هستیم. امروز متوسط سرفاصله حرکت قطارها در برخی خطوط ۷ دقیقه است و در برخی خطوط متاسفانه ۱۵ دقیقه مردم را در سکو نگه میداریم و این میراثی است که به این دوره مدیریت شهری رسیده است، چرا که نوسازی ناوگان در دورههای قبل انجام نشده است.
هرمزی ادامه داد: امروز تقریباً به ۱۵۰۰ واگن نیاز داریم تا بتوانیم سرفاصله را بر اساس زیرساختی که آماده کردهایم به زیر ۳ دقیقه برسانیم و بتوانیم بهتر به مردم خدمت کنیم.
* شهرداری برای تکمیل پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد
شهردار تهران درباره هزینه احداث متروی پرند گفت: شهرداری تهران بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات فراهم کرد. دولت نیز بالای هزار میلیارد تومان برای تکمیل این خط هزینه کرد.
علیرضا زاکانی در ابتدای مراسم راهاندازی متروی تهران - پرند با بیان اینکه اقدام مناسبی با تلاش وزارت راهوشهرسازی، قرارگاه خاتم و شهرداری تهران شکل گرفت و شرایط ویژهای برای این شهر رقم زده شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامههای ما توسعه خطوط مترو است. سال ۱۴۰۰ ما ۲۵۷ کیلومتر خط مترو با ۱۴۰ ایستگاه تحویل گرفتیم.
وی با یادآوری تلاشهای انجام شده برای تکمیل خطوط نیمهکاره مترو اضافه کرد: امروز ۳۰۳ کیلومتر خط و ۱۵۵ ایستگاه مترو در شهر تهران وجود دارد. یک حرکت جدی در این راستا شده است.
زاکانی ادامه داد: امسال در شورای شهر تأکید ویژهای بر گسترش حملونقل تهران شد، به طوری که حدود ۴۳ درصد منابع بودجه امسال برای این منظور در نظر گرفته شد.
شهردار تهران به روند توسعه خطوط مترو پرداخت و گفت: هر ۷ خط تهران تقریباً تمام شده و تا ۲ سال آینده الحاقات آن نیز تا انتها تمام خواهد شد. عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو نیز با توافق با قرارگاه خاتم شروع شده است. امیدواریم عملیات عمرانی خط ۹ و ۱۱ نیز همین امسال شروع شود. عملیات عمرانی خط ۸ نیز انشاءالله سال 1403 آغاز میشود.
وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه مترو امروز یک سرعت ویژه دارد، افزود: با عنایت رئیسجمهور گامهای اساسی برای توسعه مترو برداشته شده است.
زاکانی افزود: ارزش این پروژه به ارزش روز ۶ همت برآورد میشود. شهرداری تهران بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات فراهم کرد. دولت نیز بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این خط هزینه کرد.