در رتبهبندی معلمان میزان توانمندی، سطح تحصیلات، سابقه کار، شایستگی، تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی در نظر گرفته میشود. حالا قرار است در رتبهبندیهای بعدی موارد دیگری از جمله روش و منش معلم نیز ملاک رتبهبندی قرار گیرد. وزیر آموزشوپرورش در این باره گفت: در رتبهبندی باید شخصیت معلمی و اقدامات معلمانه را کشف کنیم، معلمی به روش و منش است و این موضوع را در رتبهبندی بعدی که بسیار متفاوت خواهد بود، لحاظ خواهیم کرد. رضامراد صحرایی در چهاردهمین گردهمایی مدیران کل استانها و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اهمیت معلم در نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: باید دائما به خود یادآوری کنیم هیچ شغلی بالاتر از تعلیم و تربیت نیست و باید بدانیم چه کار مهم و حساسی را بر عهده گرفتهایم. وی با اشاره به جملهای از شهید طهرانیمقدم مبنی بر اینکه «فقط آدمهای ضعیف هستند که به اندازه بودجه و امکاناتشان کار میکنند»، خاطرنشان کرد: کارهای بزرگ و مهم راحت نیست و نیاز به مجاهدت درونی و تدبیرهای صحیح دارد. وزیر آموزشوپرورش در ادامه به تبیین برخی اقدامات و برنامههای معاونتهای مختلف پرداخت و افزود: هماهنگی و همکاری همه بخشهای آموزشوپرورش امری مهم است و باید انسجام از درون و تعامل با بیرون داشته باشیم. صحرایی بر توسل و یاری گرفتن از اهل بیت(ع) تاکید کرد و افزود: باید «چهارشنبههای امام رضایی» را در مدارس زنده کنیم و جاری شدن قرائت صلوات خاصه قبل از ورود به کلاس درس بسیار ارزشمند است. وی با بیان اینکه کلیدیترین موضوع این روزهای ما سند تحول بنیادین است، درباره روز بدون کیف نیز اظهار کرد: روز بدون کیف، روز بدون یادگیری نیست، بلکه به معنای یادگیری مهارتهای زندگی به شیوه خلاقانه و جذابتر در 6 ساحت تحول بنیادین است. وزیر آموزشوپرورش در ادامه به موضوع رتبهبندی معلمان اشاره کرد و افزود: در رتبهبندی باید شخصیت معلمی و اقدامات معلمانه را کشف کنیم. معلمی به روش و منش است و این موضوع را در رتبهبندی بعدی که بسیار متفاوت خواهد بود، لحاظ خواهیم کرد.