printlogo


کد خبر: 272600تاریخ: 1402/9/11 00:00
تبدیل سازه‌های ناامیدی به نمادهای پیشرفت

محمد نجارصادقی: آرزوی 18 ساله افتتاح متروی پرند بالاخره محقق شد. از آذر سال 88 که کلنگ ساخت نخستین مسکن مهر در شهر پرند ‌زده و عنوان پرطمطراق نخستین شهر هوشمند ایران برای آن انتخاب شد صحبت از ایجاد مترویی بود که ساکنان این شهر جدید بتوانند در کمتر از یک ساعت به پایتخت برسند. البته رویابافی متروی پرند از سال 84 شروع شده بود؛ زمانی که نخستین گروه‌های جمعیتی در این منطقه ساکن شدند. به هر ترتیب سال 89 موضوع احداث پروژه متروی پرند به تصویب رسید. اقدامات اجرایی زیرساختی در دولت دهم آغاز شد و تا سال 92 ادامه یافت. در دولت یازدهم این پروژه تا حدودی به بایگانی فرستاده شد تا جایی که سال 1400 تنها با 30 درصد پیشرفت فیزیکی به دولت سیزدهم رسید.
حالا می‌توان متروی پرند را یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمامی دانست که پرونده‌اش در دولت سیزدهم بسته شده است. از این دست پروژه‌های به نتیجه‌رسیده در یکی دو سال اخیر می‌توان به فرودگاه سنندج، بیمارستان شهریار، فاز جدید آزادراه تهران - شمال و پروژه‌های مختلف انتقال آب اشاره کرد. به طور کلی یکی از کلان سیاست‌های این دولت پیگیری و تکمیل پروژه‌هایی است که به بهانه‌های مختلف متوقف شده بودند که از آن به عنوان «نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام» یاد می‌شود. 
نکته جالب اینجاست که سیدابراهیم رئیسی حداقل ۲ بار به صورت شفاف اتمام این پروژه را مطالبه کرده بود. رئیس‌جمهور ۱۷ آذر سال گذشته در جریان سفر استانی به پرند، از پروژه خط متروی تهران - پرند نیز بازدید کرد و در آن بازدید در جریان مشکلات موجود بر سر آغاز بهره‌برداری از این ایستگاه  قرار گرفت و دستور داد با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی  و نیرو مشکلات متروی پرند رفع شود.
طبق دستور رئیس‌جمهور، مقرر شد املاک در نظر گرفته‌شده توسط شرکت عمران شهرهای جدید برای تهاتر بدهی‌ها و تامین منابع مالی لازم برای خریداری تجهیزات و اتمام عملیات عمرانی باقی مانده پروژه به شرکت مترو، به صورت یکجا و براساس قرارداد منعقده در اختیار پیمانکاران مربوط قرار گیرد اما با گذشت ۴ ماه از این موضوع، کارسازی واگذاری کل اراضی و تهاتر مدنظر صورت نپذیرفته و این امر موجب انباشت مطالبات پیمانکاران شد.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از متروی پرند دستوراتی نیز درباره تامین برق این خط داد چراکه در زمینه تامین نیروی برق پروژه از محل نیروگاه شهر پرند و به صورت انشعاب برق برای خط مترو، از آنجا که تامین مالی طرح از محل امور عمرانی بوده و شهرداری تهران صرفا نقش دستگاه اجرایی آن را ایفا می‌کرد لذا ضروری بود وزارت نیرو نسبت به تامین ۱۵ مگاوات نیروی برق مورد نیاز (۲ فیدر 5.7 مگاواتی) همکاری‌های لازم را صورت بخشیده و هزینه‌های مترتب بر آن، توسط هر مرجعی که دولت صلاح می‌دانست، پوشش داده می‌شد. این موضوع فروردین‌ماه سال جاری نیز از سوی وی پیگیری شد.
اغلب این عقب‌ماندگی ناشی از این بود که دولت‌ها به دلیل رویکرد سیاسی‌ای که داشتند نمی‌پذیرفتند پروژه‌هایی را که در دولت پیش از خود شروع شده بود ادامه دهند و به نتیجه برسانند و پروژه‌های جدیدی را برای خود تعریف می‌کردند، پروژه‌های بزرگ و ملی‌ای که مسلما در 8 سال به پایان نمی‌رسد و این سیکل معیوب تنها باعث تکثیر هر چه بیشتر پروژه‎های نیمه‌تمام می‌شد. 
نکته تاریک در این باره واکنش مسؤولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. هر پروژه نیمه‌تمامی که در دولت سیزدهم به پایان ‌می‌رسد تیمی از مسؤولان دولت قبل می‌گویند این پروژه را ما کلید زدیم و حالا دولت سیزدهم به نام خود ‌زده  است(!) 
این واکنش‌ها البته در فضای عمومی و رسانه‌ای بازتاب حداقلی پیدا می‌کند، چرا که معیار و سنجش به پایان رسیدن یک پروژه امکان استفاده از سوی مردم به عنوان جامعه هدف آن است. زمانی مردم طعم شیرین خدمت را می‌چشند که آن را در زندگی روزمره خود ببینند. فرودگاهی که تبدیل به لانه پرندگان شده یا بیمارستانی که محل انبار تجهیزات بلااستفاده است هیچ نفعی برای مردم ندارد، در نهایت سازه‌ای است که باعث ناامیدی آنها نسبت به مسؤولان می‌شود. رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریور امسال‌شان با اعضای هیات دولت و رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر پیگیری و به نتیجه رساندن پروژه‌ها داشتند و به سرانجام رساندن کارها و طرح‌های زیاد نیمه‌تمام، حل مساله ناترازی بانک‌ها، مقابله با دلالی و واسطه‌گری را از جمله اقداماتی خواندند که اجرای آنها تأثیر سریعی در کاهش تورم خواهد داشت.

Page Generated in 0/0065 sec