printlogo


کد خبر: 272623تاریخ: 1402/9/12 00:00
آغاز طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در سراسر کشور
قبای سبز بر تن ایران کنیم

طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت از دیروز ۱۱ آذر در سراسر کشور با کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در سال اول این طرح ۴ ساله آغاز شد. در این طرح سراسر ایران سبزپوش می‌شود اما نکته قابل توجه این است که در کنار این درختکاری گسترده باید بحث آبخیز‌داری برای تامین آب مورد نیاز درختان نیز مورد توجه قرار گیرد. عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز گذشته در این باره گفت: بیش از ۲۴۸ میلیون نهال در ۲۰۲ نهالستان تولید شده است که از امروز (شنبه ۱۱ آذر) در اختیار مردم قرار گرفته است. البته همان‌طور که گفته شد اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت بدون اجرای طرح آبخیزداری و تقویت سفره‌های زیرزمینی و تامین آب مشکل است، بنابراین طرح‌های آبخیزداری مکمل اجرای این طرح است. جلوگیری از گسترش بیابان و تخریب مراتع با کشت گیاهان سازگار به کم‌آبی و خشکی اولویت دیگر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است. علاوه بر این جلوگیری از گسترش بیابان و تخریب مراتع با کاشت گیاهان سازگار با کم‌آبی و خشکی یکی دیگر از اهداف این طرح است. رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه افزود: سرعت بیابان‌زایی از نظر سطح در کشور ۳ برابر سرعت مقابله با پدیده بیابان‌زایی است که همکاران ما در دفتر بیابان، طرح جهادی کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی را هم آماده کرده‌اند و حدود ۲ میلیون هکتار در بیابان‌ها طی سنوات گذشته جنگلکاری‌های بیابانی انجام شد.
همچنین معاون امور آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حدود ۲۰ میلیون هکتار عرصه مورد مطالعه آبخیزداری داریم و اگر بتوانیم طی ۳ سال مطالعاتی را که داریم و هنوز اجرا نشده اجرایی کنیم جهش چندده برابری اتفاق خواهد افتاد و به این منظور بر اساس تفاهمنامه‌های منعقد شده در سطح استان و ملی، ۲۰ میلیون هکتاری که عقب‌ماندگی از برنامه داریم در طول ۳ سال اجرایی خواهد شد.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز دیروز در مراسم نمادین طرح «هر مدرسه یک نهالستان» که در دبیرستان البرز برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه مکانی است که همه اقشار جامعه با اعتماد فرزند خود را به آنجا می‌سپارند و اولیای مدرسه و والدین دانش‌آموزان در مدرسه مسائل مختلف را کنار گذاشته و وجه مشترک آنها آینده فرزندان است. وی گفت: ساختن آینده زمانی موفق خواهد بود که بذر آن در مدرسه کاشته شود؛ رفتارهای خوب از سنین پایین بهتر آموخته می‌شود و اگر از مدرسه به دنبال سرسبز کردن ایران باشیم، یک اقدام امیدآفرین است. وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: اگر 20 سال گذشته کاشت یک میلیارد درخت شروع شده بود، امروز بنده پر از غصه نبودم که چرا مدرسه ابتدایی غیرحضوری شده است، اگر آن ایام درخت کاشته شده، محیط ‌زیست را حفظ و قانون را از کودکی آموخته بودیم، امروز مدرسه ما غیرحضوری نشده بود. وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: 4 میلیارد درختی که در این دولت نشانه‌گذاری شده است، نشان‌دهنده بلندهمتی دولت مردمی است و مدارس به عنوان پایگاه ساختن و پرورش یافتن نهال‌ها در این کار بزرگ نقش‌آفرینی و فرهنگ‌سازی خواهند کرد. اگر کاری به فرهنگ تبدیل شود ماندگار خواهد شد و ساختن فرهنگ  و نهادینه کردن این رفتار خوب در کودکان، ضامن محیط ‌زیست باشکوه و سرسبز برای آینده ایران است. وی در حاشیه آیین هر مدرسه یک نهالستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته را پیگیری می‌کنیم، سازمان برنامه و بودجه قول داده‌ است مشکلات را بزودی حل کند. از طرفی مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان در آخرین مراحل خود است و همه اعتراض‌ها بررسی شده است. وی با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای درج پیام درباره درختکاری در صفحه آخر کتاب‌های درسی، گفت: سالانه 155 میلیون جلد کتاب درسی چاپ می‌شود؛ پیشنهاد درج پیام درختکاری در صفحه خالی پشت جلد کتاب‌های درسی قابل بررسی است و حتما این موضوع را به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتقل می‌کنم.

Page Generated in 0/0112 sec