printlogo


کد خبر: 272625تاریخ: 1402/9/12 00:00
مرکز آمار: تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت در تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۷,۱ درصد افزایش یافت
تابستان داغ تولید
تورم تولیدکننده در تابستان نسبت به بهار با 3.1 درصد کاهش به 9.3 درصد رسید

گروه اقتصادی: گزارش‌های آماری اعلامی درباره تولید در تابستان سال جاری نویدبخش روزهای بهتر در اقتصاد ایران است؛ از یک سو رشد اقتصادی به بیش از ۷ درصد رسیده است و از سوی دیگر تورم فصلی تولیدکننده نیز کاهشی شده است به طوری که نرخ تورم تولیدکننده به ۹,3 درصد رسیده است. از تورم تولیدکننده به عنوان نرخ پیش‌نگر تورم عمومی یاد می‌شود.
بر اساس گزارش مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت در تابستان 1402 در مقایسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد و بدون احتساب نفت 4.2 درصد افزایش یافته است.
مرکز آمار ایران گزارش مقدماتی خود از تغییرات تولید ناخالص داخلی در تابستان 1402 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی در تابستان 1402 در مقایسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد افزایش یافته است. افزایش تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت هم 4.2 درصد گزارش شده است. 
طبق جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی 3.2 درصد، بخش نفت و گاز 25.6 درصد، معادن 1.7 درصد، صنعت 2.6 درصد، تامین آب، برق و گاز طبیعی منفی 6.3 درصد، ساختمان 2.9 درصد و خدمات 7.5 درصد بوده است.
* رشد 4.3 درصدی تشکیل سرمایه ثابت
طبق این گزارش، در تابستان امسال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل هزینه مصرف خصوصی 7.9 درصد و هزینه مصرف دولت 16.6 درصد رشد داشته است.
در تابستان امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 4.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در اجزای تشکیل سرمایه، تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات 6.1 درصد و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان 2.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، به ‌معنای افزایش ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه خرید ماشین آلات و احداث ساختمان و بناست. ارزش محاسبه شده بر مبنای قیمت‌های ثابت است و تورم و تغییرات قیمت از آن حذف می‌شود.  
* تورم فصلی تولیدکننده در تابستان کاهشی شد
مطابق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولیدکننده در تابستان ۱۴۰۲ معادل 9.3 درصد است که نسبت به فصل قبل 3.1 درصد کاهش داشته است. 
مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده در تابستان امسال را منتشر کرد. نرخ تورم تولیدکننده در واقع میانگین قیمت‌هایی است که تولیدکننده محصولات و خدمات خود را به خرده‌فروشان می‌فروشد و خرده‌فروشان آن را به بازارهای محلی می‌برند و در اختیار عموم قرار می‌دهند. قیمت‌های تولیدکننده به این دلیل مهم هستند که در ایجاد تورم یا کاهش تورم نقش دارند.
* کاهش 3.1 درصدی تورم فصلی تولیدکننده
طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، در تابستان امسال نرخ تورم فصلی برابر 9.3 درصد به ثبت رسید که نسبت به فصل قبل که برابر 12.4 درصد بود، 3.1 واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از تورم فصلی قیمت تولیدکننده، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولات‌شان در داخل کشور است. این شاخص در فصل تابستان ١٤٠٢ نسبت به فصل قبل، 9.3 درصد افزایش دارد.
تابستان ۱۴۰۲ بیشترین تورم فصلی با 12.6 درصد مربوط به گروه «خدمات» و کمترین تورم فصلی با 6.6 درصد مربوط به گروه «کشاورزی» است.
* تورم نقطه به نقطه تولیدکننده 45.3 درصد شد
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولیدکننده در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٥,٣ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (42.4 درصد)، 2.9 واحد درصد افزایش داشته است.
به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل 45.3 درصد افزایش دارد.
در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با 72.3 درصد مربوط به گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» و کمترین تورم نقطه به نقطه با 35.7 درصد مربوط به گروه «کشاورزی» است.
* تورم سالانه تولیدکننده 43.2 درصد
تابستان ١٤٠٢، نرخ تورم تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ٤٣,٢ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (42.9 درصد)، سه‌دهم واحد درصد افزایش داشته است.
به عبارتی میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، 43.2 درصد افزایش دارد.
در این فصل بیشترین تورم سالانه با 58.8 درصد مربوط به گروه «خدمات» و کمترین تورم سالانه با 29.2 درصد مربوط به گروه «صنعت» است.

Page Generated in 0/0138 sec