printlogo


کد خبر: 272633تاریخ: 1402/9/12 00:00
فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد
شلیک جاسک ۳ و کروز از زیر سطح در آینده نزدیک

گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره دستاوردهای رزمایش مشترک ایران با عمان که با همکاری نیروی دریایی سپاه برگزار شد، گفت: محوریت این رزمایش امداد و نجات است که ما سالانه برگزار می‌کنیم؛ یک سال در سواحل ما است و یک سال در سواحل کشور دوست و برادر؛ عمان است. این رزمایش دستاوردهای مهمی دارد، نخستین دستاورد آن، همین همزبان شدن در عرصه دریاست و اینکه متوجه شویم به همدیگر چه می‌گوییم و چه می‌خواهیم و چه کاری باید انجام شود. این را ما گام به گام به جلو آمده‌ایم و الان در مرحله‌ای هستیم که به صورت مشترک قابل انجام است. مفهوم آن این است که نیروها کنار همدیگر قرار می‌گیرند.
امیر دریادار شهرام ایرانی در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره واکنش کشورهای منطقه به رونمایی از شناور دیلمان هم گفت: قطعاً واکنش آنها در مجموع واکنش مثبتی بود، علت آن هم این است که امروز کشتیرانی در دریای خزر به خاطر شرایط ویژه‌اش و بالا رفتن حجم تبادلات و نگاه همه به اقتصاد دریایی و اینکه دریا می‌تواند شکوفایی در همه ابعاد ایجاد کند، اهمیت یافته است. اقتصاد فقط صرفاً دادوستد و انتقال کالا نیست و حوزه‌های فنی و تخصصی را به همراه دارد. هم اکنون یک ظرفیتی در حوزه کشتی‌سازی و با توانمندی بالا در ساحل جنوبی دریای خزر که سواحل شمالی ما می‌شود، ایجاد شده که می‌تواند به سامانه و بخش تجاری کمک شایانی کند. امروز اگر ما یک ناوشکن در آنجا می‌توانیم بسازیم، دیگر ساخت کشتی‌های غیرنظامی خیلی کار سختی نیست و به راحتی قابل انجام است.
وی درباره برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه و دعوت از دیگر کشورها هم گفت: در این رزمایش، 3 کشور اصلی ایران، روسیه و چین هستند. کشورهای میهمان ما پاکستان، برزیل، عمان و هندوستان هستند و از کشورهای همسایه عزیزمان در دریای خزر نیز به عنوان ناظر دعوت کرده‌ایم که می‌توانند تشریف بیاورند و نگاه کنند و در جریان توانمندی‌ها ما قرار بگیرند؛ با توجه به اینکه 2 همسایه خزر در آنجا هستیم، ما و روسیه که هم در خزر همسایه هستیم و هم از جنوب از طریق دریا. آفریقای جنوبی هم دعوت شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان با اشاره به اینکه ایران به اژدرهای دومنظوره‌ای دست ‌یافته که توانمندی آن را تنها 2-3 کشور دارند، گفت: در حوزه زیرسطحی‌ها نیز به سمت زیردریایی سنگین رفته‌ایم. همچنین زیردریایی‌های بدون سرنشین هم در دستور کار است. شهرام ایرانی درباره ادامه پیشرفت‌های نظامی کشور و شلیک موشک کروز از زیر سطح و رونمایی از موشک جاسک3 نیز وعده تحقق هر دو را در آینده نزدیک داد.

Page Generated in 0/0106 sec