printlogo


کد خبر: 272646تاریخ: 1402/9/12 00:00
سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عراق و پیگیری توافقنامه امنیتی
مزدوران اسرائیل خلع‌سلاح شوند

گروه سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به عراق سفر می‌کند. سرلشکر باقری را در این سفر، یک هیات عالی رتبه نظامی همراهی می‌کند.
بر اساس این گزارش، دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، همچنین بازدید از مراکز نظامی کشور عراق از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.
سفر سرلشکر باقری به عراق و دیدار با مقامات ارشد سیاسی و نظامی عراق از جهات بسیاری قابل توجه است.
به گزارش «وطن امروز»، طیف وسیعی از موضوعات، از مراحل اجرای توافقنامه امنیتی تهران - بغداد تا راهبرد مهم ایران در منطقه، یعنی ایجاد امنیت پایدار در منطقه بدون حضور آمریکایی‌ها و نیز توسعه و ارتقای توانمندی‌های دفاعی عراق توسط مستشاران ایرانی، درباره سفر باقری به عراق مطرح است اما در میان همه این موضوعات، وضعیت توافقنامه امنیتی ایران و عراق در زمان فعلی اولویت بیشتری از سایر موضوعات دارد.
به اعتقاد کارشناسان، از آنجا که گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق، به پروژه‌های ضدامنیتی ایران تبدیل شده‌اند و در ماجرای آشوب پاییز 1401 به مزدوران مسلح آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شدند، نهایی کردن مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق برای خنثی کردن تهدیدات تروریست‌های تجزیه‌طلب ضروری است. از سوی دیگر تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از تمامی حوزه‌هایی که می‌تواند علیه جبهه مقاومت فعال شود، استفاده کند. از همین رو به نظر می‌رسد موضوع وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، مهم‌ترین محور سفر سرلشکر باقری به بغداد باشد.
بر اساس توافق امنیتی اسفندماه ایران و عراق و ضرب‌الاجل 6 ماهه‌ای که ایران به دولت عراق داد، ارتش عراق موظف شده بود تا پایان شهریور نسبت به خلع سلاح تروریست‌های تجزیه‌طلب اقدام کند و نیروهای ارتش عراق در مرزهای مشترک این کشور با ایران بویژه در اقلیم کردستان عراق مستقر شوند. از سوی دیگر یکی از بندهای این توافقنامه، تاراندن تروریست‌های تجزیه‌طلب از منطقه اقلیم کردستان بود. برخی منابع مدعی شدند قرار بوده است این تروریست‌ها به استان الانبار در غرب عراق منتقل شوند. 
اما در پایان تابستان امسال وضعیت اجرای مفاد این توافقنامه چگونه بود؟
بر اساس آنچه مسؤولان رسمی عراقی گفته‌اند، آنها تروریست‌ها را تا فاصله 20 کیلومتری از مرز ایران عقب رانده‌اند، کنترل مناطق مرزی ایران و عراق را به دست ارتش عراق سپرده‌اند و برخی تروریست‌های مسلح را هم خلع سلاح کرده‌اند. این اقدامات البته نظر ایران را تامین نکرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اواخر شهریورماه تصریح کرد بعضی مفاد این توافقنامه از سوی دولت عراق اجرا نشده است. 
پس از این اظهارنظر کنعانی، سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به صورت واضح موضع ایران را در قبال اقدامات ادعایی عراق درباره اجرای مفاد توافقنامه بیان کرد.
سردار باقری 16 مهر در آیین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه عالی دفاع ملی درباره وضعیت اجرای توافق امنیتی ایران و عراق گفت: توافق اصلی ما با عراق فقط جابه‌جایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدنظر ما بوده و هست.
سرلشکر باقری افزود: «چه معنایی دارد که گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی در کردستان عراق مستقر باشند و انواع و اقسام اقدامات تروریستی را در کشور ما انجام دهند و ما مجبور شویم قوای فراوانی را در مرز نگه داریم. مسؤولان عراقی نیز همین را تایید می‌کنند که باید این مساله به طور قطعی حل شود. در توافقنامه اسفندماه گذشته میان دبیران شورای عالی امنیت ملی ۲ کشور ایران و عراق توافق شد که ظرف ۶ ماه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند، البته در هفته‌های اخیر دولت عراق و همه مسؤولان عزیزی که آنجا تلاش می‌کنند، تلاش‌هایی انجام دادند و این گروه‌ها از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ما قدری جابه‌جا شدند اما توافق اصلی فقط جابه‌جایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدنظر ما بوده و هست».
* تروریست‌ها باید دور شوند
اکنون سرلشکر باقری در راس هیاتی عالی رتبه به عراق سفر می‌کند. به نظر می‌رسد این سفر به منزله انجام قرارهای نهایی برای یکسره کردن تکلیف تروریست‌ها بر اساس توافقنامه امنیتی است. تهران بارها اعلام کرده است در صورت عدم تعهد بغداد به مفاد این توافقنامه، نیروهای نظامی ایران حملات مستقیم خود به مقر تروریست‌ها را از سر خواهند گرفت؛ اقدامی که لجستیک تجهیزات نظامی ارسال‌شده به مناطق مرزی ایران و عراق نشان می‌دهد ورود زمینی نیروهای نظامی ایران برای از بین بردن تروریست‌ها، یکی از سناریوهاست.
***
شهادت 2 نفر از پاسداران انقلاب حین مأموریت مستشاری در سوریه
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت ۲ نفر از پاسداران انقلاب اسلامی حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه خبر داد.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم رب الشهدا و الصدیقین
در شرایطی که جهانیان شاهد تداوم جنایات گسترده و وحشیانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی تحت حمایت آشکار آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی علیه غزه و شهادت مظلومانه هزاران نفر از مردم فلسطین بویژه زنان و کودکان در این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه هستند، پاسداران رشید و سرافراز اسلام «محمدعلی عطایی شورچه» و «پناه تقی‌زاده» 
حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند و نشان دادند خط سرخ شهادت همچنان زنده و رهپویان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با اقتدا به مولای خود، راست قامت و جان برکف هستی خویش را پای دفاع از اسلام و ولایت و عزت و شرافت مسلمین خالصانه فدا می‌کنند.
شهادت پرافتخار این شهدای عزیز تربیت‌یافته مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را به محضر ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، ملت شریف ایران اسلامی، خانواده‌های مکرم، همکاران و همرزمان‌شان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز آحاد مجاهدان مومن صمیمانه تهنیت و تسلیت عرض کرده و علو درجات آنان را از درگاه احدیت مسألت داریم.

 


Page Generated in 0/0049 sec