printlogo


کد خبر: 272650تاریخ: 1402/9/13 00:00
در بزرگداشت مرحوم پروانه معصومی عنوان شد
هنرمندی که بدون لکنت از آرمان‌ها دفاع می‌کرد

مراسم ترحیم زنده‌یاد پروانه معصومی، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون به همت صداوسیما و سازمان سینمایی کشور با حضور جمع زیادی از هنرمندان، پیشکسوتان و مسؤولان حوزه سینما و تلویزیون  دیروز از ساعت ۱۴ در مسجد بلال صداوسیما  برگزار شد.
اجرای مراسم را حسن سلطانی بر عهده داشت. در ابتدای مراسم پیام رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به مناسبت درگذشت زنده‌یاد پروانه معصومی قرائت شد.
سپس حاج مرتضی طاهری، مداح اهل بیت با نوحه‌خوانی و مداحی یاد و خاطره این بازیگر را گرامی داشت.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین سخنران مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این هنرمند مردمی گفت: ایشان حق زیادی بر گردن جامعه هنری و مخاطبان داشت و در طول حیات طیب و مبارکش آثار بی‌نظیری را خلق کرد.
وی با تاکید بر اینکه پروانه معصومی از سرآمدان حوزه سینما بود، اظهار داشت: ایشان چند دهه با وقار و متانت فعالیت کرد و نامی ماندگار از خود به جا گذاشت. علاوه بر نقش‌آفرینی‌های هنری، شخصیت اجتماعی ممتازی داشت که برآمده از شخصیت والای‌شان بود.
اسماعیلی افزود: وی در اتفاقات مهم در کنار مردم بود و به اعتقادات جامعه افتخار می‌کرد. بدون لکنت از ارزش‌ها و آرمان‌ها می‌گفت و دفاع می‌کرد و هیچ ترس و نگرانی‌ای از واکنش‌ها نداشت.
* پروانه معصومی بدون لکنت از آرمان‌ها دفاع می‌کرد
اسماعیلی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: درگذشت ایشان یک فقدان مهم است و جبران این ثلمه آسان نخواهد بود. امیدوارم با پرداختن به او یک اسوه همیشه جاوید را بتوانیم معرفی کنیم.
وزیر ارشاد گفت: درگذشت ایشان برای جامعه کشورمان و همه اصحاب هنر یک مصیبت جبران‌ناپذیر است. این بانوی بزرگ سینمای ایران یک هنرمند نبود؛ یک معلم اخلاق بود، یک دغدغه‌مند اجتماعی بود، کسی بود که در مقاطع مختلف بدون لکنت از آرمان‌های مردم دفاع می‌کرد و پای اهداف و منافع ملی می‌ایستاد و در این راه از هیچ موضوعی ابا نداشت و نگران دیگران نبود. وی گفت: این درگذشت را به خانواده عزیز ایشان و همه علاقه‌مندان‌شان تسلیت می‌گویم. امیدوارم خداوند ایشان را برای همیشه به عنوان اسوه در جامعه هنری و برای همه هنرمندان قرار بدهد که نمونه اعلای یک هنرمند وطن‌دوست و دغدغه‌مند مردم بود.
همچنین محمدمهدی عسگرپور، تهیه‌کننده و فیلمساز با تاکید بر اینکه در یکی دو روز اخیر فضای دو‌قطبی شکل گرفت، گفت: همه هنرمندان کشور ما یک‌جور فکر نمی‌کنند. این به معنای این نیست که بخواهیم درباره آخرت‌شان قضاوت کنیم. ما می‌توانیم از نام نیکی که از هنرمندان باقی می‌ماند یاد کنیم.
مسعود ده‌نمکی، کارگردان نیز در ادامه مراسم تاکید کرد: بخش عظیمی از عالم هنر سرمایه انسانی است. خانم معصومی از بازیگر تبدیل به مولف شد. نباید از این سرمایه‌ها غافل شد. نیروهای جدید می‌آیند ولی صاحب تجربه‌ها باید تکریم شوند. مدیران نباید بگذارند اینها بیکار بمانند. وی افزود: باقیات‌صالحات غیر از نام نیک اثری است که موثر از خودش به جا می‌گذارد. چه مشهور باشیم و چه فالوئر نداشته باشیم، همه رفتنی هستیم. از لحظه‌ای که وارد قبر می‌شویم، حساب و کتاب ما متفاوت می‌شود.
در ادامه مراسم فایل صوتی‌ای که محمود پاک‌نیت، بازیگر و انسیه شاه‌حسینی، کارگردان درباره شخصیت پروانه معصومی فرستاده بودند پخش شد.
نیما معصومی، پسر پروانه معصومی در بخش پایانی مراسم از همه افرادی که در چند روز اخیر تسلی‌بخش خانواده‌اش بودند، قدردانی کرد. وی گفت: مادرم تاکید داشت هنگام مراسم خاکسپاری و ترحیم مزاحمتی برای مردم روستا ایجاد نشود.
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، علی بخشی‌زاده، احسان محمدحسنی، علی دهکردی، مهدی فرجی، حبیب ایل‌بیگی، ابوالقاسم طالبی، محمدمهدی عسگرپور،  ایرج محمدی، مهران مهام، سلیم غفوری، مهدی نقویان، منوچهر محمدی، سعید خانی، مهدی رمضانی، مسعود ده‌نمکی، سیداحمد میرعلایی، داریوش یاری،  امیر نوری، منوچهر هادی و جواد شمقدری از جمله حاضران در مراسم بودند.

Page Generated in 0/0068 sec