printlogo


کد خبر: 272651تاریخ: 1402/9/13 00:00
در آیین «یک قرن جلال» عنوان شد
جلال آل‌احمد؛ پدرخوانده ادبیات ایران در دهه 40

آیین یادبود یکصدمین سالگرد تولد «جلال آل‌احمد» با عنوان «یک قرن جلال» با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و فرمانداری شهرستان طالقان، شنبه ۱۱ آذر با 
حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، حجت‌الاسلام سیدفضل‌اﷲ حسینی امام جمعه طالقان، علی مهدوی فرماندار طالقان، غلامرضا خاکی پژوهشگر و نویسنده کتاب «جلال ناخوانده»، 
محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد و جمعی از اهالی حوزه فرهنگ و مسؤولان شهرستان طالقان و استان البرز در فرهنگسرای جلال آل‌احمد طالقان برگزار شد.
* علاقه به هویت در همه آثار و رفتارهای جلال آل‌احمد پررنگ است
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در این آیین گفت: در دوران زیست جلال آل‌احمد، آثار موجود در حوزه ادبیات متوجه هویت ایرانی است. آن دوران روستایی‌نویسی فراگیر شد و توجه به جامعه، مسائل اجتماعی، سنت‌ها، هویت و نوعی مقابله با مدرنیزاسیون شدت گرفت.  این موضوعات در آثار نویسندگانی همچون علی‌محمد افغانی، محمدعلی سپانلو، احمد محمود و برخی آثار ناصر تقوایی نیز قابل مشاهده است. 
جلال آل‌احمد هم یک نویسنده موثر و مرتبط با جریان‌های ادبی بود. او در کتاب‌های «زن زیادی»، «بچه مردم»، «لاک صورتی» و... به مساله زن توجه کرده است.  توجه به جامعه، انسان، اقلیم، روستا، هویت و... از جلال یک شخصیت موثر می‌سازد. ویژگی‌های شخصیتی جلال نیز او را برجسته می‌کند.
* جلال آل‌احمد؛ پدرخوانده ادبیات ایران در دهه ۴۰
علی مهدوی، فرماندار طالقان نیز در این آیین گفت: آیین «یادبود یکصدمین سالگرد تولد جلال آل‌احمد» با عنوان «یک قرن جلال» ادای دین نسبت به جلال آل‌احمد است و ادای دینی است به شهر پر از مشاهیر و مفاخر بزرگ؛ طالقان. او برای طالقان و اورازان اهمیت قائل بود و یکی از کتاب‌هایش سفرنامه «اورازان» است. 
نقشی که جلال آل‌احمد در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران داشت قابل کتمان نیست به طوری که در دهه ۴۰، جلال آل‌احمد را به عنوان پدرخوانده ادبیات ایران می‌شناختند.
* هنوز سفرنامه حجی همچون «خسی در میقات» نوشته نشده است
غلامرضا خاکی، نویسنده کتاب «جلال ناخوانده» نیز در این نشست با بیان اینکه جلال آل‌احمد اسطوره نیست، افزود: او ۴۶ سال عمر کرد؛ عمری که با رنج‌ها، گرفتاری‌ها، سختی‌ها، کمبود منابع و... همراه بود. 
 در میان آثار جلال آل‌احمد کتاب «خسی در میقات» شاهکاری است که با تمام اما و اگرهایش همچنان برجسته و زنده است و تاکنون کسی نتوانسته سفرنامه «حج» همتراز این کتاب بنویسد. این نویسنده در دفاع از کتاب‌های «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آل‌احمد گفت: دفاع من از این ۲ کتاب به این معنا نیست که با هر آنچه در آنها نوشته شده موافقم، بلکه باید از کلیت محتوای این مطالب دفاع کرد. 
یکی از موضوعاتی که منورالفکران دوره قاجار با آن روبه‌رو شدند، مساله «غرب» بود. ۲ تعریف از «غرب» در جامعه وجود دارد؛ از یک طرف منظور از «غرب» کشورهای اروپای غربی بودند که آمریکا هم به آن افزوده شد و از طرف دیگر منظور از «غرب» جغرافیایی است که از دوره روشنگری آغاز می‌شود.

Page Generated in 0/0068 sec