printlogo


کد خبر: 272653تاریخ: 1402/9/13 00:00
دور دنیا

هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره گسترش دامنه جنگ در منطقه
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن هشدار نسبت به طراحی و اقدام رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها گفت در صورت عدم توقف جنایات جنگی این رژیم، امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه وجود دارد. حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تأکید بر لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ضروری است در اسرع وقت حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه متوقف و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه فراهم شود. رئیس دستگاه دیپلماسی در این تماس تلفنی ضمن هشدار نسبت به طراحی و اقدام رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین خود، ریشه وضعیت فعلی را ناشی از اشغال و تجاوزگری رژیم صهیونیستی خواند و افزود: در صورت عدم توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری، امکان گسترش عمیق دامنه جنگ در منطقه وجود دارد. وزیر خارجه در ادامه رایزنی تلفنی با بورل به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و سیاست‌های حمایتی واشنگتن را مشوق این رژیم برای تداوم تجاوز نظامی و کشتار غیرنظامیان در غزه و عامل مهمی در تداوم و گسترش جنگ خواند. 
***
ناتو: باید منتظر خبرهای بد از اوکراین باشیم
دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای گفت: «غرب باید برای این واقعیت آماده شود که موقعیت اوکراین در درگیری علیه روسیه به‌زودی بدتر خواهد شد». به گزارش پراودا، ینس استولتنبرگ در مصاحبه با شبکه داس ارست آلمان اعلام کرد: «درگیری با روسیه وارد مرحله جنگ فرسایشی و مبارزه برای تدارکات شده است. پس در اینجا، ظرفیت تولید سلاح در اولویت قرار دارد». استولتنبرگ ضعف ناتو را در این واقعیت می‌بیند که تولید نظامی در داخل کشورهای ناتو به منافع ملی یکجانبه هر کشور بستگی دارد. به گفته وی، این همان چیزی است که عرضه سلاح به کی‌یف را کُند می‌کند. دبیرکل ناتو هنوز تصمیم نگرفته است که چگونه از جنگ در ناتو جلوگیری کند. به گفته او اعضای بالقوه ناتو، مانند صربستان، کوزوو یا سوئد (در چارچوب درگیری با ترکیه) می‌توانند مانند یک بمب ساعتی عمل کنند. استولتنبرگ گفت: ارتش اوکراین در چند ماه گذشته نتوانسته است به هیچ پیشرفتی در میدان نبرد دست یابد اما غرب باید در کنار این کشور بایستد. این مقام همچنین از شکست آشکار صنایع دفاعی بلوک نظامی در ایجاد مهمات مورد نیاز کی‌یف ابراز تاسف کرد. استولتنبرگ اوایل این هفته هشدار داد که مسکو در آستانه زمستان در حال جمع‌آوری موشک بوده است و خاطرنشان کرد که سازندگان تسلیحات روسی «در شرایط جنگی» عمل می‌کنند. وی اذعان کرد خطوط مقدم در اوکراین تاکنون تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده و افزود: برنامه‌ریزی جنگ دشوار است. ما باید برای اخبار بد آماده باشیم. رئیس ناتو تاکید کرد: جنگ‌ها در مراحل مختلف پیش می‌روند اما ما باید در زمان‌های خوب و بد در کنار اوکراین باشیم. به گفته استولتنبرگ، «افزایش تولید در این مقطع اهمیت تعیین‌کننده‌ای دارد». او افزود: من فکر می‌کنم یکی از مشکلاتی که باید به آن رسیدگی کنیم، تکه تکه شدن صنعت دفاعی اروپا است. دبیرکل ناتو گفت: ما آنطور که باید قادر به همکاری نزدیک با یکدیگر نیستیم. او از همه کشورهای عضو خواست «بر منافع ملی و محدود غلبه کنند» و به جای لذت بردن از افزایش قیمت‌ها، عرضه را افزایش دهند. 
***
پنتاگون: جنگ اوکراین راه‌حل نظامی ندارد
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت جنگ روسیه و اوکراین با هیچ راهکار تماما نظامی حل‌وفصل نخواهد شد. «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در انجمن ملی دفاعی ریگان در کالیفرنیا با این پرسش مواجه شد که آیا اوکراین در جنگ با روسیه در نهایت به خواست خود برای پس‌گرفتن تمام مناطق تحت کنترل روسیه دست می‌یابد یا باید از طریق مذاکره با کرملین به متارکه جنگ دست یابد. براون در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه «نمی‌شود مناقشات نظامی را تماما با استفاده از ابزارهای نظامی» حل‌وفصل کرد، گفت در نهایت به یک راهکار دیپلماتیک نیاز است. او تاکید کرد: می‌دانید که من نمی‌توانم نحوه پایان این مناقشه را در آینده پیش‌بینی کنم اما فکر می‌کنم که ما (آمریکا) می‌توانیم با تداوم حمایت از اوکراین و تقویت توانایی‌هایش، به این پایان شکل دهیم. در ماه نوامبر زالوژنی گفت وضعیت در خطوط مقدم به یک بن‌بست رسیده و اوکراین احتمالا دستاورد چشمگیری در ضدحمله نخواهد داشت، مگر آنکه یک تحول حیرت‌انگیز در حوزه فناوری باعث شود که کی‌یف نسبت به مسکو برتری داشته باشد. با این‌ وجود، اخیرا رئیس‌جمهوری اوکراین در فضای مجازی اعلام کرد که نیروهای کی‌یف شروع به ساخت استحکامات دفاعی خواهند کرد. این یعنی او پذیرفته که ضدحمله نیروهایش از ماه ژوئن تا امروز به دستاورد ملموسی ختم نشده و امکان پیش‌روی بیشتر فراهم نیست.

Page Generated in 0/0073 sec