printlogo


کد خبر: 272658تاریخ: 1402/9/13 00:00
این برای چندمین بار بود که دولت انگلیس با ندادن ویزا به ورزشکاران ایران، بازی کثیف سیاسی را به عرصه ورزش تعمیم داد
خباثت سه‌باره

دولت انگلیس در یک کارشکنی آشکار و خباثت‌آمیز مانع حضور تکواندوکاران ایرانی در مسابقات منچستر برای کسب سهمیه المپیک شد. مسابقات فینال گرندپری منچستر طی ۲ روز گذشته (شنبه و یکشنبه) در انگلیس برگزار شد و قرار بود تیم‌ ملی تکواندوی ایران در این مسابقات با ۵ تکواندوکار حاضر شود که دولت انگلیس در یک کارشکنی آشکار و خباثت‌آمیز، برای ورزشکاران کشورمان روادید (ویزا) صادر نکرد. این در شرایطی بود که تکواندوی ایران برای کسب ۲ سهمیه المپیک به یک نقره و برنز نیاز داشت اما با این اقدام سیاسی، عملا شرایط کسب سهمیه تکواندوکاران سخت شد. این اقدام خباثت‌آمیز پیش از این هم ۲ مرتبه دیگر توسط انگلیسی‌ها رخ داده بود و برای تیم‌ ملی تکواندوی کشورمان ویزای حضور در این کشور صادر نشده بود. در همین ارتباط هادی ساعی، رئیس فدراسیون گفته از ۲ ماه قبل برای دریافت ویزا اقدام کرده بودند تا انگلیسی‌ها بهانه‌ای نداشته باشند. در این باره اصغر رحیمی، دبیر فدراسیون تکواندو اقدام انگلیسی‌ها را سیاسی و سنگ‌اندازی در مسیر ورزش ایران دانست و مستقیما دولت بریتانیا را مسؤول دانست. پیش از این هم شاهد سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر صدور روادید برای تیم ملی ووشو بودیم و عملا ورزشکاران ایران از حضور در مسابقات جهانی بازماندند. در این میان نکته‌ حائز اهمیت این است که انگلیسی‌ها و کشورهایی از این دست که پیش از این هم عناد خود را با کشورمان نشان داده‌اند، نمی‌خواهند ورزش ایران در سطح جهان موفق ظاهر شود و پرچم ایران به اهتزاز درآید و این مساله لزوم یک دیپلماسی قوی ورزشی را می‌طلبد. حال این سوال مطرح می‌شود: نقش دیپلماسی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در این اقدام سیاسی کجاست؟ آیا اقدامی انجام شده است و اگر پاسخ مثبت است، چرا رسانه‌ای نشده است؟ تا کی باید در قبال اقدامات کارشکنانه سکوت کرد؟ مگر طبق سیاست‌های کلان بالادستی، ایران قوی، نیازمند ورزش قوی نیست؟ پس در کنار این ورزش قوی، باید دیپلماسی قوی داشت تا از طریق فشار مجامع بین‌المللی بر کشورهایی که با خباثت و سیاسی‌کاری، مانع رقابت برابر میان ورزشکاران می‌شوند، دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
* ساعی: ویزای تکواندوکاران پس از روز اول مسابقات به دست‌مان رسید
رئیس فدراسیون تکواندو می‌گوید با کارشکنی انگلیسی‌ها کسب سهمیه المپیک پاریس برای ما سخت شده و آنها کار تکواندوی ایران را در رسیدن به پاریس بسیار دشوار کردند. در حالی دیروز فینال مسابقات تکواندوی گرندپری منچستر به میزبانی انگلیس برگزار شد که تیم‌ ملی تکواندوی ایران در بخش پسران و دختران با ترکیب 5 تکواندوکار به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در این مسابقات بازماند. هادی ساعی در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به عدم صدور روادید ملی‌پوشان جهت حضور در فینال مسابقات گرندپری منچستر گفت: متاسفم که این فرصت بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خاطر کارشکنی سفارت انگلیس از دست دادیم. ناگفته نماند ما خیلی زودتر از موعد برای دریافت ویزای تیم‌ ملی تکواندو و پاراتکواندو اقدام کرده بودیم. متاسفانه ویزای تیم‌ ملی تکواندوی دختران و پسران دقیقا شنبه شب ساعت 23 به دست ما رسید که در واقع روز اول مسابقات در منچستر تمام شده بود و این روادید دیگر به‌ کار ما نمی‌آمد، چون ۳ نفر از تکواندوکاران ما در همان روز نخست باید روی شی‌هاپ‌چانگ می‌رفتند. وی در ادامه افزود: کارشکنی انگلیسی‌ها فرصت کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بچه‌های ما گرفت. ما در ۲ وزن می‌توانستیم سهمیه حضور در المپیک پاریس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بیاوریم. مهدی حاج‌موسایی در وزن 58 کیلوگرم با کسب مدال برنز و مهران برخورداری در وزن منهای 80 کیلوگرم با کسب مدال نقره می‌توانستند سهمیه حضور در المپیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بیاورند. شما همان مسابقات روز نخست در وزن 58 کیلوگرم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنید؛ تمام تکواندوکارانی که در این وزن روز گذشته مدال کسب کردند، پیش از این به تکواندوکاران ما بازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کرده بودند. این نشان می‌دهد ما فرصت بسیار بزرگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خاطر کارشکنی انگلیس از دست دادیم. وی در واکنش به این سوال که آیا به خاطر کارشکنی انگلیسی‌ها قرار نیست شما از طریق فدراسیون جهانی این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت خیلی ویژه و جدی پیگیری کنید، گفت: انصافا مسؤولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از قبل این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری ‌کردند. ما هم خیلی زودتر از زمان موعد برای دریافت ویزا اقدام کردیم تا مشکلی پیش نیاید. آنها در طول این مدت از طریق ارتباطی که داشتیم به ما گزارش روزانه می‌دادند که مراحل صدور روادید در حال انجام شدن است. وقتی روادید پاراتکواندو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی 3-2 مرحله به ما دادند، ما منتظر دریافت روادید تکواندوکاران بودیم اما در پایان دیدیم آنها کارشکنی کردند. مثل ۲ مرحله‌ای که در گذشته پیش آمده بود، آنها باز هم در صدور روادید کارشکنی کردند. با توجه به اینکه ما از قبل این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش‌بینی کرده بودیم، من در همان مسابقات فرانسه با رئیس فدراسیون جهانی جلسه‌ای داشتم و از او خواستم به صورت ویژه این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کند. حتی رئیس فدراسیون انگلیس نیز قول داده بود روادید ملی‌پوشان ما در زمان مقرر صادر شود اما دیدیم چطور لحظه آخر و در پایان نخستین روز مسابقات، زمانی که روادید دیگر به ‌کار ما نمی‌آید، صادر شد. به هر حال کارشکنی‌ها انجام شده و ما قطعا به صورت ویژه از طریق فدراسیون جهانی به دنبال رفع این معضل خواهیم بود، چون با این کارشکنی ما آسیب دیدیم.
***
کسب ۴ طلا و ۴ سهمیه پارالمپیک توسط پاراتکوندوکاران ایران
تیم ملی پاراتکواندوی کشورمان با کسب ۴ مدال طلا و ۴ سهمیه حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس به کار خود در مرحله نهایی پاراگرندپری منچستر خاتمه داد. این دوره از مسابقات جمعه 10 آذر با حضور 71 تکواندوکار از 22 کشور به میزبانی انگلیس در سالن آرنای شهر منچستر برگزار شد و تیم‌ ملی کشورمان با 5 نماینده موفق به کسب 4 نشان طلا و ۴ سهمیه پارالمپیک پاریس شد. مریم عبدالله‌پور در وزن 47- کیلوگرم، دور نخست «ایکینچی» از ترکیه را 32 بر 19 شکست داد. وی در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «ایساکووا» حریف سنتی خود از ازبکستان رفت و مطابق مسابقات گذشته برابر وی این بار 24 بر 3 پیروز شد و به فینال رسید. عبدالله‌پور در دیدار نهایی مقابل «آنجلیکا اسپینوزا» نفر اول پارالمپیک توکیو 2020 در نهایت شایستگی با کسب نتیجه 15 بر 5 به برتری دست یافت و ضمن کسب نشان خوشرنگ طلا، راهی پارالمپیک پاریس شد. مهدی‌ پوررهنما در وزن 70- کیلوگرم که برای قطعی کردن سهمیه حضور خود در المپیک پاریس به مدال طلای این مسابقات نیاز داشت، با برتری مقابل همه رقبا به هدف خود رسید. وی در نخستین مبارزه «شونسوکو» از ژاپن را 32 بر 2 از پیش رو برداشت. «فاتح چلیک» نماینده ترکیه به دلیل مصدومیت در مبارزه نیمه‌نهایی حاضر نشد تا پوررهنما راهی دیدار نهایی شود. نماینده کشورمان در مبارزه برای کسب مدال طلا 17 بر 10 برابر «علیکلوو» از ازبکستان به برتری دست یافت و ضمن به دست آوردن دومین نشان طلای ایران در این رویداد، با کسب امتیازات لازم بلیت پارالمپیک پاریس را برای خود رزرو کرد. در وزن 80- کیلوگرم علیرضا بخت در نخستین مبارزه با «لوئیز مانو» از مکزیک مبارزه کرد و به پیروزی 22 بر 9 دست یافت و سپس در مرحله نیمه‌نهایی برابر «توشتومورف» از ازبکستان با نتیجه 56 بر 41 به برتری رسید. بخت در دیدار نهایی «جو جئونگ هون» از کره‌جنوبی را رو در روی خود دید و برابر این حریف قدرتمند 29 بر 18 پیروز شد و به این ترتیب هم به مدال طلا دست یافت و هم سهمیه پارالمپیک پاریس را به دست آورد. در وزن 80+ کیلوگرم حامد حق‌شناس دور نخست را با قرعه استراحت پشت سر گذاشت و در مرحله نیمه‌نهایی به دیدار «مهمت سامی» از ترکیه رفت و موفق به پیروزی 21 بر 7 شد. حق‌شناس با پیروزی برابر «نایوان میکولیچ» از کرواسی در دیدار نهایی و با نتیجه 17 بر 2 طلای چهارم ایران را به خود اختصاص داد و سهمیه دیگری برای ایران در پارالمپیک پاریس به دست آورد. در وزن 63- کیلوگرم که 8 پاراتکواندوکار حضور داشتند، سعید صادقیان‌پور دور نخست به مصاف «تورگاتو» از برزیل رفت و با نتیجه نزدیک 47 بر 45 نتیجه را واگذار کرد و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. با این حال با توجه به امتیازات خوب صادقیان‌پور در رنکینگ پارالمپیک، وی نیز به احتمال زیاد جواز حضور در پاریس را به دست خواهد آورد. هدایت تیم‌ ملی پاراتکواندو در گروه آقایان بر عهده پیام خانلرخانی به عنوان سرمربی بود. علی کریمی‌صابر به عنوان مربی وی را یاری می‌کرد. عاطفه کشاورز، سرمربی تیم‌ ملی بانوان نیز هدایت تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها را بر عهده داشت. جمشید سهرابی، رئیس انجمن پاراتکواندو نیز سرپرستی تیم را بر عهده داشت.

Page Generated in 0/0057 sec