printlogo


کد خبر: 272666تاریخ: 1402/9/13 00:00
فرمانده فراجا: رئیس قوه‌قضائیه با کنترل سارقان سابقه‌دار به وسیله پابند الکترونیک موافقت کرد
دزدها در رادار پلیس
امان‌الله ‌قرایی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: پابند الکترونیک تا 80‌ درصد در بازدارندگی از سرقت تأثیر دارد

فرمانده کل انتظامی از موافقت رئیس قوه‌ قضائیه برای کنترل سارقانی که تعدد جرم دارند به وسیله «پابند و دستبند الکترونیک» خبر داد. چندی پیش انتشار خبری مبنی بر اینکه برای نخستین‌بار در تهران، بیشترین محکومان و متهمان در زندان‌های سه‌گانه تهران را سارقان تشکیل می‌دهند، در حالی که قبلا این جایگاه در اختیار محکومان مواد مخدر بود، همه را شوکه کرد که چرا باید اغلب زندانیان را سارقان تشکیل دهند؛ سارقانی که البته تعداد زیادی از آنها معتاد هستند و پس از آزادی دوباره برای تامین هزینه مواد، دست به سرقت می‌زنند. حال قرار است همه سارقان در بانک اطلاعاتی شناسایی شوند و آن دسته از آنها که سوابق متعدد دارند، به ‌وسیله «پابند و دستبند الکترونیک» کنترل شوند. پابند الکترونیک نوعی دستگاه است که به پای زندانی می‌بندند و مانند یک «جی‌پی‌اس» عمل می‌کند و محل حضور فرد را نشان می‌دهد که یک محدوده مکانی مشخص شده و از قبل برنامه‌ریزی شده است. فلسفه اصلی تحت نظارت قرار دادن محکومان، کاهش تعداد محبوسان و در واقع خلوت شدن محیط زندان است، همچنین کنترل زندانیانی  که یا به مرخصی می‌روند یا دارای رای باز هستند. استفاده از پابند الکترونیک علاوه بر اینکه موجب کاهش بزهکاری در جامعه و آسیب زندانیان و خانواده‌های‌شان می‌شود (چرا که مجازات کیفری خود را خارج از زندان اما در محدوده تعیین‌شده سپری خواهند کرد)، موجب کاهش هزینه‌های وارد شده به بیت‌المال نیز خواهد شد. از سویی طبق گزارش‌های موجود کشور در تولید پابند الکترونیک به تولید انبوه رسیده است. حال طبق اظهارات اخیر فرمانده ناجا با موافقت رئیس قوه‌قضائیه قرار است سارقانی که تعدد جرم دارند، به ‌وسیله پابند و دستبند الکترونیک کنترل شوند؛ اقدامی که با توجه به رصد آنها بی‌تردید می‌تواند به کاهش وقوع جرم و بزه در جامعه منجر شود، چرا که هر فردی که دارای پایند الکترونیکی است، تردد و فعالیتش به دقت کنترل می‌شود. 
البته زندانیانی که از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند باید قانون مرتبط با استفاده از پابند الکترونیک را رعایت کنند و فقط در محدوده مجاز تعیین‌شده تردد کنند.  البته ماموریت‌های گسترده و تلاش‌های بی‌وقفه پلیس در مقابله با سارقان و پیشگیری از وقوع سرقت بر کسی پوشیده نیست به طوری که آمارهای پلیس نشان می‌دهد با توجه به اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه انجام‌شده، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش بیش از ۴ درصدی وقوع سرقت در سطح تهران بزرگ بوده‌ایم. این در حالی است که میزان کاهش وقوع سرقت در برخی انواع سرقت‌ها بویژه سرقت‌های مهم حتی بیشتر است، به نحوی که آمار سرقت منزل در سطح پایتخت در 6 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کمتر شده است.
 در این باره فرمانده کل انتظامی از کاهش ۹ درصدی سرقت در کشور خبر داد و گفت: با موافقت رئیس قوه‌ قضائیه، قرار شد سارقانی را که تعدد جرم دارند به وسیله «پابند و دستبند الکترونیک» کنترل کنیم. سردار احمدرضا رادان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اجرای طرح‌های ویژه پلیس در حوزه سرقت، اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها باعث شد شتاب رو به رشد سرقت در کشور که البته دلایل مختلفی هم داشته است، متوقف شود. وی افزود: پیش از اجرای این طرح‌ها، شتاب سرقت (وقوع جرم) در کشور 13 درصد بود که اکنون به 4 درصد رسیده است (9 درصد کاهش داشته است) و امیدوارم به سمت صفر حرکت کنیم. فرمانده کل انتظامی یادآور شد: پیشتر عنوان کردیم که قرار است سارقانی را که تعداد سرقت بالایی داشته‌اند به صورت ویژه کنترل کنیم. سردار رادان گفت: اکنون با موافقت رئیس قوه ‌قضائیه قرار شده است این سارقان (سارقانی که تعدد جرم دارند) را به وسیله «پابند و دستبند الکترونیک» کنترل کنیم. وی با بیان اینکه به‌زودی رئیس قوه قضائیه، کنترل سارقان سابقه‌دار را با پابند الکترونیک اعلام می‌کند، گفت: کنترل سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیک به کاهش وقوع جرم کمک زیادی می‌کند.
* کاهش شدید سرقت با نصب پابند الکترونیک به سارقان
یک آسیب‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: نصب پابند بر سارقان حرفه‌ای تاثیر بسزایی بر کاهش میزان جرائم بر جا می‌گذارد و مانع از سرقت‌های بزرگ و حتی کوچک می‌شود، چرا که فردی که دارای پابند است، دیگر جرأت سرقت ندارد. با این وجود می‌توان گفت پابند الکترونیک تا ۸۰‌درصد بر بازدارندگی سرقت تاثیر دارد. امان‌الله قرایی با بیان اینکه البته این اقدامات بازدارنده است و باید برای حل معضل افزایش میزان سرقت اساسی، دست به اقدامات افزود: تا زمانی که بیکاری، فقر و اعتیاد کاهش نیابد، نباید اینگونه فکر شود که میزان سرقت به شکل محسوسی کاهش می یابد و به صفر می‌رسد. از این رو باید اقداماتی در راستای بهبود معیشت و ایجاد اشتغال همچنین مبارزه جدی با مواد مخدر کرد. این کارشناس حوزه اجتماعی افزود: عوامل تحریک‌کننده چون فقر، اعتیاد و بیکاری باعث می‌شود برخی‌ها به سرقت رو آورند. حال پلیس با چراغ سبز قوه ‌قضائیه قصد دار سارقان سابقه‌دار را با نصب پایند الکترونیک رصد کند که این اقدام می‌تواند میزان سرقت را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. وی ادامه داد: از آنجا که پلیس در مقابله با سرقت و جمع‌آوری معتادان متجاهر طی یک سال اخیر کارنامه موفقی به جا گذاشته، بنابراین اجرای پابند الکترونیکی برای کاهش میزان سرقت نیز می‌تواند بسیار موفق باشد که دولت و همه نهادها باید پلیس را در این مسیر حمایت کنند.
***
کشف ۶۰۰ میلیارد کالای قاچاق در سراسر کشور
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف کالای قاچاق به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان در اجرای مرحله جدید طرح سراسری مقابله با قاچاق کالا و ارز در کشور خبر داد. سردار حسین رحیمی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ چهاردهمین مرحله طرح سراسری مقابله با قاچاق کالا و ارز در کشور با اولویت نظارت و پایش انبارها و محل دپوی کالا به مدت 3 روز در سراسر کشور انجام شد که در راستای اجرای این طرح از ۸۸۸ انبار محل نگهداری و دپوی کالا بازدید به عمل آمد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه در این طرح ۷۳ انبار به دلیل نگهداری کالای قاچاق پلمب شده، گفت: ارزش تقریبی کالای کشف شده از انبارها ۵۹۵ میلیارد تومان برآورد شده است. رحیمی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح ۴۴۷ دستگاه خودروی شوتی و ۴۰۱ دستگاه خودروی حامل بار قاچاق متوقف شد، اظهار کرد: یک هزار و ۱۵۷ فقره پرونده قضایی نیز در این زمینه تشکیل شده و در حال پیگیری است. در اجرای این طرح بیشترین کشفیات مربوط به استان‌های هرمزگان، تهران بزرگ و خراسان رضوی بوده است.

 


Page Generated in 0/0070 sec