printlogo


کد خبر: 272671تاریخ: 1402/9/13 00:00
اولین اوراق مرابحه ارزی کشور منتشر شد
ابزار جدید تأمین مالی تولید

گروه اقتصادی: روز گذشته اولین اوراق مرابحه ارزی کشور منتشر شد. این اوراق در مرحله اول برای صنایع و تولیدکنندگان صادر شده و کف خرید آن یک میلیون یورو است. این ابزار کمکی جدی برای تأمین مالی تولید خواهد بود.
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: انتشار اوراق به شکل یورو است و مبتنی بر یورو وصول می‌شود. مصارف این اوراق تحت نظارت کامل است و خرید آن از محل منابع رفع تعهد صادراتی ممنوع است، بنابراین هیچ تاثیری در بازار داخلی از لحاظ تقاضا ایجاد نمی‌کند. علی سعیدی در مراسم رونمایی تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی کشور گفت: تمرکز فعالیت‌های مرکز بر ۲ دارایی مالی ارز و طلا است. اطلاعات مربوط به قیمت این ۲ دارایی مالی، جمع کثیری از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همواره مورد توجه مسؤولان بوده است. وی گفت: کشور ما تاکنون در زمینه مرجعیت قیمت ارز و طلا فاقد یک مرکز بود و بازار غیرمنسجم قیمت‌ها را مشخص می‌کرد اما اکنون با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا زیرمجموعه بانک مرکزی، مرجعیتی برای قیمت ارز و طلا ایجاد شده و قیمت واقعی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشخص می‌شود. سعیدی با اشاره به اینکه باید بازار متشکل و ساختاریافته‌ ارز داشته باشیم، گفت: تاکنون بازار غیررسمی ارز حاکم بوده و بخشی از اتفاقات نامناسب اقتصادی به همین دلیل رخ داده است. بر همین اساس برای کاهش حجم بازار غیررسمی باید گام برداریم. وی افزود: نیاز‌های مالی بخش صنعت و در آینده بخش خدمات را امیدواریم بتوانیم تامین کنیم. مدیرعامل مرکز مبادله ایران اظهار کرد: فعالیت دیگر ما مدیریت ریسک است. در آینده قرارداد‌های مشتقه را می‌بندیم، بستر مناسب و مقرراتی فراهم می‌کنیم تا صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها بتوانند برای نیاز‌های آینده خود برنامه‌ریزی کنند. هیچ انگیزه سفته‌بازی و ایجاد بازار ثانویه‌ای وجود ندارد و همه فعالیت‌ها با هدف مدیریت ریسک است. به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون به مبلغ ۵۹۲ میلیون دلار و با میانگین قیمت ۴۱ هزار و ۴۰۲ تومان، همچنین ۱۹۵ میلیون یورو به قیمت ۴۴ هزار و ۷۴۱ تومان تعیین قیمت شده است. ارقام این تامین مالی کوچک است اما تعداد قرارداد‌ها زیاد بوده و بزودی مرجعیت قیمت ارز و طلا در مرکز مبادله تعیین می‌شود. مدیرعامل مرکز مبادله درباره اوراق مرابحه عنوان کرد: دستورالعملی درباره اوراق مرابحه طراحی شد و به تصویب رسید. انتشار این اوراق به شکل یورو است و مبتنی بر یورو وصول می‌شود. کلیه مصارف این اوراق تحت نظارت کامل است و خرید این اوراق از محل منابع رفع تعهد صادراتی ممنوع است، بنابراین هیچ تاثیری در بازار داخلی از لحاظ تقاضا ایجاد نمی‌کند. علی سعیدی در پایان اضافه کرد: حداقل سرمایه برای خریداری اوراق مرابحه توسط سرمایه‌گذاران یک میلیون یورو است؛ یعنی هزار ورقه هزار یورویی باید خریداری شود.
* اوراق مرابحه ارزی، فشار تامین مالی در کشور را کاهش می‌دهد
مدیر بانکی بیان کرد: در روش تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی، فشار به رشد دارایی‌ها و ترازنامه بانک‌ها کمتر می‌شود. رضا دولت‌آبادی گفت: در حالی که در دنیا تامین مالی کوتاه‌مدت بر عهده بانک‌ها قرار دارد، در ایران علاوه بر این، تامین مالی سرمایه‌ای و سایر مواردی که باید برعهده بازار سرمایه باشد، عمدتا برعهده شبکه بانکی است. بانک‌ها با این حجم تقاضا واقعا دچار مشکل هستند. وی افزود: سیاست‌های جدید و درست بانک مرکزی باعث شده بانک‌ها به دنبال روش‌های جدید تامین مالی بروند. دولت‌آبادی تصریح کرد: با روش جدید، هم فشار به رشد دارایی‌ها و ترازنامه بانک‌ها کمتر می‌شود، هم سیاست‌های سیاست‌گذار پولی دنبال می‌شود و هم امکان اجرای ابرپروژه‌ها فراهم می‌شود، بنابراین امروز شاهد بهره‌برداری از یک طرح جدید در تامین مالی هستیم که فشار به بستر تامین مالی کشور را کم می‌کند. وی با اشاره به امتیازات این اوراق توضیح داد: با تامین ارزی از طریق اوراق مرابحه محدودیت پرداخت تسهیلات به سایر بخش‌ها در شبکه بانکی کمتر خواهد شد و منابع ارزی به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد هدایت می‌شود. بانک ملت در این طرح به عنوان ضامن نقدشوندگی، متعهد پذیره‌نویسی و عامل فروش، دریافت و پرداخت مشارکت دارد. مدیرعامل یک بانک دولتی گفت: سرمایه‌گذاری پروژه بیدبلند خلیج‌فارس حدود یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار است که تاکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال از سوی بانک ملت تامین شده است. وی افزود: با تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی در این مرحله، پیشرفت پروژه ۲۰ درصد جلو افتاد و از ۵۷ به ۷۷ درصد رسید.  این پروژه سالانه یک میلیارد دلار صادرات و ارزآوری دارد و سودآوری صنعت پتروشیمی فقط از این محل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی خواهد بود، همچنین این پروژه برای بیش‌ از ۹ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد کرد، به همین منظور درخواست‌های متعددی برای استفاده از این روش تامین مالی داریم.  وی با ارائه چند درخواست برای بهبود تجربه اخیر بیان کرد: افزودن رکن بازارگردانی، اصلاح نرخ‌ها و استفاده از منابع بانک‌های خارج از کشور که از این موصوف استقبال کرده‌اند، باعث بهبود این روش تامین مالی می‌شوند، همچنین از رئیس کل محترم بانک مرکزی، هلدینگ خلیج‌فارس و سازمان بورس برای راه‌اندازی این روش نوین تامین مالی تقدیر می‌کنیم.

Page Generated in 0/0091 sec