printlogo


کد خبر: 272672تاریخ: 1402/9/13 00:00
هدف‌گذاری دیجیتالی شدن بارنامه‌های

مقام مسؤول در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج ‌فارس خواستار استفاده از قلمروی ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند، گفت: در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد. نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با زیرفصل کریدور شمال - جنوب با حضور خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته برگزار شد. مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست و در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان مشارکت کشورهای خارجی در این همایش اظهار کرد: در ماه‌های گذشته توافق‌های خوبی با کشورهای همسایه محقق شده است و تا این لحظه کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس و همسایگان ایران از شرکت در این همایش استقبال کرده‌اند.
سرایی با بیان اینکه «ابلاغیه ۹‌ بندی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، در رأس برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد»، افزود: در هریک از بندهای این ابلاغیه نقش انجمن‌های دریایی بسیار پررنگ است و انجمن کشتیرانی نیز نشان داده در کنار سازمان در جهت سیاست‌های نظام فعالیت کرده است. البته سازمان بنادر و دریانوردی نیز همواره از تشکل‌های صنفی حمایت‌های لازم را داشته است.
وی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: مذاکراتی با کشورهای حوزه خلیج ‌فارس انجام داده‌ایم و این کشورها خواستار استفاده از قلمروی ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند. در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح‌ کرد: حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه‌ای این بندر نیست و نقش هند و روسیه در کریدور شمال ‌-جنوب کاملاً به تسهیلاتی مانند هزینه و زمان حمل بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می‌کند.
وی با اشاره به‌عنوان «جنگ کریدورها» در جهان گفت: هر چه در کریدور شمال ‌- جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی‌نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته‌ باشند. سرایی با اشاره به اقدامات انجام‌شده به‌منظور تسهیل ترانزیت از کشورمان گفت: تشکیل شورای عالی ترانزیت و برگزاری جلسات در بالاترین سطوح اقدام مؤثری بود که از حمایت دستگاه‌های دیپلماسی و زیربنایی برخوردار است و بخش غیردولتی می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند، همچنین اعزام قطارهای برنامه‌ای به مقصد بندرعباس افزایش یافته ‌است. البته به‌دنبال ایجاد یک پلتفرم دیجیتال لجستیک برای جابه‌جایی اسناد و اطلاعات به‌صورت الکترونیکی با هدف صرفه‌جویی در زمان هستیم.
* تشریح موضوعات، پنل‌ها و کارگاه‌های همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران
مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته نیز در این نشست به تشریح موضوعات و مباحث این همایش پرداخت. گفتنی است موضوعات همایش عبارتند از «کریدور شمال - جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین‌الملل و افزایش کارایی حمل‌و‌نقل ترکیبی و بین‌وجهی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای»، «سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال- جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس»، «حمل‌ونقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال - جنوب»، «حمل‌ونقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال - جنوب»، «بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چندوجهی کریدور شمال - جنوب»، «بنادر، پیشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل‌و‌نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل‌و‌نقل ترکیبی کریدور شمال - جنوب»، «نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم‌گری قوانین، تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال - جنوب».

Page Generated in 0/0075 sec