printlogo


کد خبر: 272691تاریخ: 1402/9/14 00:00
اخبار

دبیر جشنواره تجسمی: 
در «تجسمی فجر» کیفیت فدا نمی‌شود
دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: در دوره سوم قرار بود «تجسمی فجر» شبیه رویدادهایی همچون جشنواره فیلم فجر، محلی برای حضور حرفه‌ای‌ها شود؛ این موضوع هم تا حدودی اتفاق افتاد. قطعا در دوره شانزدهم هم با وقت کم نمی‌توان تغییرات بنیادی اعمال کرد اما بر اساس نظر شورای سیاست‌گذاری و شورای دبیران، تلاش خواهیم کرد مسیر جشنواره، فضایی برای حضور حرفه‌ای‌ها یا کارهای جدی‌تر در زیرشاخه‌های متعدد هنرهای تجسمی باشد، ضمن آنکه در دوره شانزدهم علاوه بر ارائه بخش‌های نمایشگاهی مرتبط با هنرهای تجسمی به سایر مواردی که به جریان هنرهای تجسمی کمک می‌کند و سبب رونق و ترویج آن می‌شود هم پرداخته‌ایم. امیر عبدالحسینی افزود: از سوی دیگر آیین‌نامه باید نقشه راه، راهبرد و اهداف را مشخص کند و در حوزه نگرش‌های اجرایی، دست دبیران کل باز باشد تا مانعی برای خلاقیت و نوآوری نباشد. خلاقیت و نوآوری همان اصل مهمی است که در ادوار مختلف جشنواره به عنوان رویکرد مطرح شده و اساسا مهم‌ترین عامل در پدید آمدن و ارائه آثار هنرهای تجسمی همین خلاقیت و نوآوری است. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین به دبیری امیر عبدالحسینی بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود. دبیر هنری این رویداد نیز مسعود زنده‌روح‌کرمانی است.
***
«عبور از فولاد» آماده پخش شد
فیلم مستند «عبور از فولاد» برای نخستین‌بار سرگذشت قزاق‌های ساکن ایران در استان گلستان را به تصویر می‌کشد. امیرهوشنگ دانایی، کارگردان فیلم مستند «عبور از فولاد» که ۲۰ سال است ساکن جمهوری قزاقستان است و به عنوان خبرنگار خبرگزاری‌های صداوسیما و ایران‌پرس فعالیت دارد، درباره مستند خود گفت: موضوع کوچ اجباری قزاق‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقات مردم قزاقستان در زمان اتحاد جماهیر شوروی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. وی اضافه کرد: قوم قزاق قدیمی‌ترین طایفه عشایری جهان است که با گذشت زمان و دگرگونی زندگی و زیست، همچنان سنت‌های عشیره‌ای خود را حفظ کرده‌اند.کارگردان فیلم مستند «عبور از فولاد» تصریح کرد: در سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ میلادی در زمان اتحاد جماهیر شوروی و حاکمیت ژوزف استالین قحطی ساختگی سرزمین قزاقستان را فرا گرفت، این قحطی ساختگی که ۱۰ سال بعد از انقلاب سرخ اکتبر در جهت تثبیت نظام کمونیستی و از بین بردن مخالفان حکومت شکل گرفت، در قزاقستان آن زمان که تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی بود، باعث نافرمانی، اعتراضات و شورش‌هایی از سوی مردم قزاقستان شد که برخی از آن مردم ناچار شدند با کوچ اجباری سرزمین خود را ترک کنند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.
***
مهم‌ترین فیلمساز آفریقا در «سینماحقیقت»
مهم‌ترین فیلمساز آفریقا در جشنواره «سینماحقیقت» تهران حضور می‌یابد. سلیمان سیسه سال 1940 در باماکو (مالی) به دنیا آمد، تحصیلات متوسطه خود را در داکار به پایان رساند و سپس برای تحصیل در دانشگاه VGIK به مسکو رفت. سیسه را بزرگ‌ترین فیلمساز زنده آفریقا می‌نامند. پس از بازگشت از مسکو، سیسه عکاس خبری شد. سال 1975، «دن موسو» (دختر جوان)، نخستین فیلم داستانی بلند مالی را فیلمبرداری کرد که بلافاصله توسط دولت، توقیف شد. سیسه بنیانگذار و رئیس اتحادیه سازندگان و کارآفرینان فیلم و سمعی و بصری آفریقای غربی است. وی در توسعه صنعت سینمای آفریقا موثر بوده و از چهره‌های شاخص این سینماست. سلیمان سیسه در جشنواره «سینماحقیقت» در نشستی ویژه درباره سینمای آفریقا صحبت خواهد کرد. هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از 27 آذر تا 2 دی 1402 در پردیس چارسو برگزار می‌شود.
***
میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی
یکی از فیلم‌های دفاع مقدسی در حال تولید سینما «آسمان غرب» درباره شهید ‌علی‌اکبر شیرودی است که دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از «اتاقک گلی» نیز محسوب می‌شود. این فیلم در کرمانشاه فیلمبرداری می‌شود و به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در حال ساخت است. «آسمان غرب» که احتمالا نامی موقت برای این فیلم است، محصولی از سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است. چندی پیش مدیران بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه این پروژه بازدید کردند. مسعود احمدیان، معاون فرهنگی این بنیاد درباره این فیلم گفت: «سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به بازنمایی شخصیت تراز قهرمان برای پیوند بین نسلی و الهام‌بخشی جوانان از قهرمانان ملی نیاز دارد». وی در توضیح ویژگی‌های فنی و محتوایی «آسمان غرب» گفت: «شهید شیرودی شخصیت جامعی از یک قهرمان ملی و باغیرت ایرانی دارد که رفتار سلحشورانه، شجاعت و استحکام در تصمیم‌گیری همراه با لطافت شخصیت انسانی ایشان، امکان نگارش فیلمنامه‌ای دراماتیک و تولید فیلمی با پروداکشن بزرگ را فراهم کرد». به گفته وی «علاوه بر تولیدات جاری، سفارش نگارش فیلمنامه‌های جدید با محوریت مفاخر و قهرمانان ملی در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی است».

Page Generated in 0/0049 sec