printlogo


کد خبر: 272723تاریخ: 1402/9/14 00:00
با ادامه وضعیت قرمز آلودگی هوا مدارس پایتخت تا پنجشنبه غیرحضوری شد
تهران شهر بی‌هوا

گروه اجتماعی: هوای پایتخت برای سومین روز متوالی دیروز نیز در وضعیت قرمز آلودگی قرار گرفت و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تداوم چنین وضعیتی تا پایان هفته محتمل است. 
استانداری تهران در پی شدت آلودگی هوا دیروز اعلام کرد مدارس همه مقاطع تحصیلی در استان به جز فیروزکوه در 2‌نوبت صبح و عصر تا روز پنجشنبه 16‌آذر غیرحضوری است و یک‌سوم کارکنان دستگاه‌های دولتی با اولویت کارمندان دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و خودایمنی و خانم‌های باردار با نظر دستگاه مربوط در این بازه زمانی دورکار می‌شوند.
این در حالی‌ است که شهروندان تهرانی و اغلب کلانشهرهای کشور از ابتدای هفته جاری به دلیل تداوم سکون جوی و افزایش انباشت آلاینده‌ها هوای ناسالم استنشاق کرده‌اند. شاخص کیفیت هوای پایتخت دیروز روی عدد 160 قرار گرفت تا شرایط ناسالم هوا و وضعیت قرمز آلودگی برای همه اقشار گزارش شود. هر ساله در نیمه دوم سال به دنبال وقوع پدیده وارونگی هوا شاهد افزایش آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها هستیم که تنفس را برای همه سخت می‌کند و نفس خیلی را به شماره می‌اندازد. طبق گزارش‌های موجود آلودگی هوا هر ساله تعداد زیادی از شهروندان را به کام مرگ فرو می‌برد و به گفته کارشناسان بهداشت این معضل سومین علت مرگ و میر در کشور است، به طوری که سهم کلانشهر تهران از فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا فقط در سال 1400، بیش از 6 هزار نفر بوده است. این وضعیت در حالی ادامه دارد که قانون هوای پاک در حال اجراست ولی آنگونه که مشخص است خروجی چندانی نداشته است. طبق تاکید و توصیه کارشناسان بهداشت، در این شرایط تمام آحاد جامعه بویژه کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی نباید در فضای باز تردد کنند و در صورت خروج از خانه حتما باید از ماسک استفاده کنند.
* تعطیلی مدارس تهران تا پنجشنبه
معاون استاندار تهران از غیرحضوری شدن مدارس در همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر تا روز پنجشنبه ۱۶ آذر خبر داد.
میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران دیروز با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران درباره مصوبات کارگروه اظهار داشت: با توجه به تشدید و استمرار آلودگی و پایداری هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی همه مقاطع تحصیلی آموزش‌و‌پرورش در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر تا پنجشنبه ۱۶ آذر غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. وی با اشاره به تعطیلی مهدهای کودک‌ طی این مدت ادامه داد: همه مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی در ۲ نوبت صبح و عصر نیز غیرحضوری است، همچنین پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران باید از تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رویت دارند، جلوگیری کنند. غراوی ادامه داد: مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران در این بازه زمانی صادر نمی‌شود و همچنین اعمال تردد نوبتی زوج و فرد همه خودروها در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود. معاون استانداری تهران درباره دورکاری کارمندان نیز گفت: یک‌سوم کارکنان دستگاه‌های دولتی با اولویت کارمندان دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و خودایمنی و خانم‌های باردار با نظر دستگاه مربوط در این بازه زمانی دورکار می‌شوند. معاون استاندار تهران با بیان اینکه فعالیت کارخانجات تولید سیمان از روز تا پنجشنبه ۱۶ آذر ممنوع است، خاطرنشان کرد: طبق این مصوبات توصیه می‌شود گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...) از تردد در فضای باز خودداری کنند.
غراوی سپس گفت: پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال‌احمر در مناطق پرتردد شهر جانمایی شده‌اند و شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافری اقدام می‌کنند. وی عنوان کرد: سازمان صداوسیما، رسانه‌ها و روابط عمومی تمام دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به اطلاع‌رسانی لازم، توصیه‌ها و جلب همکاری و مشارکت عمومی درباره پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیرضروری و نظایر آن اقدام کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت توسط آحاد مردم بویژه گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...)، شاغلان پلیس راهور و شهرداری‌ها و... که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز را دارند، ضرورت دارد. غراوی اظهار داشت: پلیس راهور تهران بزرگ باید نسبت به جلوگیری از تردد همه موتوسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی اقدامات لازم را به عمل آورد. وی افزود: ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در همه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان، کماکان ادامه می‌یابد و شرکت گاز استان باید نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گاز‌رسانی که فعالیت آنها در این شرایط ضروری است، اقدام کند.
غراوی همچنین گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان جهت جلوگیری از پسماندسوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان باید نظارت ویژه اعمال کنند؛ همچنین اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان باید نسبت به تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای آلاینده و همچنین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی اقدام کند.
* هوای تهران تا پنجشنبه آلوده است
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: حجم انباشت آلاینده‌ها در تهران و برخی کلانشهرهای دیگر بالاست و این وضعیت باعث شده است تا وضعیت هوا در این شهرها ناسالم اعلام شود، البته شاخص آلودگی هوا مطابق داده ایستگاه‌های در مناطق شهری است که دریافت می‌شود اما با توجه به سکون جوی نباید انتظار داشت که تا پنجشنبه هوای پایتخت به شرایط سالم بازگردد. صادق ضیائیان با بیان اینکه سنگین بودن انباشت آلایندها به قدری است که رفع آن نیازمند بادهای شدید و بارش نزولات جوی است، افزود: البته داده‌های هواشناسی بیانگر آن است که طی روزهای آینده بارشی در پایتخت رخ نمی‌دهد اما این امکان وجود دارد که روز چهارشنبه وزش باد تا حدی در کاهش آلاینده‌ها موثر باشد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین از تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی و کاهش دما در شمال کشور خبر داد. ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲ روز آینده در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم است که در کلانشهرها و شهرهای صنعتی سبب افزایش و تداوم غلظت آلاینده‌های جوی خواهد شد. وی افزود: اواخر وقت سه‌شنبه (امروز) با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، در استان‌های ساحلی خزر بارش پراکنده و کاهش نسبی دما رخ می‌دهد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ آذر) در سواحل دریای خزر و پنجشنبه (۱۶ آذر) علاوه بر مناطق یادشده در ارتفاعات البرز، شمال غرب و برخی مناطق غرب کشور بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. از بعد از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه نیز دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.
همچنین بر اساس اعلام اداره کل هوانشاسی استان با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا مهیاست. از این رو کاهش کیفیت هوا در سطح استان و افزایش غلظت آلاینده‌ها در نواحی شهری و پرتردد، تا ظهر چهارشنبه مورد انتظار است. از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ آذر) با گذر موجی از استان، ناپایداری‌هایی به‌ شکل افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده و در بعضی نواحی رگبار باران مورد انتظار است که می‌تواند در بهبود کیفیت هوا موثر شود. در بعضی ساعت‌های پنجشنبه و جمعه وزش باد شدید در نیمه‌جنوبی و نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود. همچنین از چهارشنبه تا پنجشنبه کاهش نسبی دما در سطح استان مورد انتظار است. آسمان تهران سه‌شنبه (امروز) صاف و غبارآلود و گاهی همراه با وزش باد ملایم با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و چهارشنبه (فردا) کمی ابری با غبار محلی، از بعدازظهر نیمه‌ابری و گاهی با وزش باد با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* اجرای طرح زوج و فرد ادامه دارد
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ابطال معاینه فنی ۴۰۰ خودروی آلاینده در تهران طی 2 روز گذشته خبر داد. سرهنگ علی‌اصغر شریفی با اشاره به تشدید برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با وسایل نقلیه دودزا، ناایمن و فاقد معاینه فنی گفت:‌ در بحث معاینه فنی و خودروهای دودزا، همه ساله پلیس در این فصل با اجرای طرح تشدید برخورد، خودروهای دودزا را متوقف و در محل فک پلاک می‌کرد و با ارائه رسیدی به راننده، یک پلاک 5 رقمی نیز روی خودرو نصب می‌شد تا راننده به تعمیرگاه برود و خودروی خود را رفع نقص کند. بعد از رفع نقص نیز راننده ملزم بود نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کرده و با مراجعه به یکی از واحدهای اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به دریافت پلاک خود اقدام کند اما در موضوع نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه روی خودروهای آلاینده و دودزا، یکسری مشکلات وجود داشت. وی با بیان اینکه خودروهای دودزا عمدتا فرسوده و سن بالا هستند، گفت:‌ همین موضوع نیز سبب شده بود برای مالکان آنها گاهی صرفه‌ای نداشته باشد دنبال پلاک بروند و با همان پلاک 5 رقمی «اعزام به تعمیرگاه» مرتکب تخلفات مختلف می‌شدند. در این شرایط ماموران ما باید اینها را شناسایی و جمع‌آوری می‌کردند. با توجه به جمیع این مشکلات برای اصلاح این وضعیت طرحی جدید با تدبیر ریاست پلیس راهور تهران بزرگ به اجرا درآمد و بر اساس آن پلاک‌های «اعزام به تعمیرگاه» دیگر در تهران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. وی درباره اینکه چه مواردی ممکن است سبب ابطال معاینه فنی از سوی ماموران پلیس راهور شود، به ایسنا گفت: آلاینده و دودزا بودن خودرو، شکستگی در شیشه جلوی خودرو، آج‌دار نبودن لاستیک و... از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ابطال معاینه فنی خودرو در محل شود. البته در شرایط فعلی آلودگی هوا، موضوع آلایندگی و دودزابودن با دقت بالا رصد می‌شود. شریفی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت:‌ در 2 روز اخیر هم که آلودگی هوا در تهران شدت گرفته، اقدامات ماموران پلیس راهور نیز تشدید شده است. از جمله این طرح زوج و فرد تا پایان روز چهارشنبه در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود. علاوه بر آن طرح ابطال آنی معاینه فنی خودروهای دودزا نیز به طور ویژه در دستورکار قرار دارد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد:‌ از ابتدای شروع طرح ابطال آنی معاینه فنی خودروهای دودزا و آلاینده نیز معاینه فنی بیش از ۶۵۰۰ دستگاه خودرو در تهران باطل شده است.
* استقرار ناوگان اورژانس تهران در میادین اصلی شهر
رئیس مرکز اورژانس استان تهران گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران، ناوگان اورژانس استان تهران در میادین اصلی شهر همچنان مستقر خواهد بود. محمداسماعیل توکلی روز گذشته با تاکید بر اینکه این سومین استقرار نیروهای اورژانس در هفته جاری است، اظهار داشت: مناطق و میادینی که نیروهای اورژانس در آن مستقر هستند، شامل میادین آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری است. رئیس مرکز اورژانس تهران توصیه کرد:  شهروندان در روزهایی که هوا آلوده است از تردد غیرضرور جدا خودداری کنند و در صورت احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به وضعیت آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود.

Page Generated in 0/0063 sec