printlogo


کد خبر: 272727تاریخ: 1402/9/14 00:00
رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور کوبا با اشاره به ظرفیت‌های فراوان سیاسی و اقتصادی ۲ کشور، بر ضرورت تشکیل اتحاد میان کشور‌های مخالف زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها تأکید کردند
ائتلاف جهانی علیه آمریکا

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا و هیات همراه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان سیاسی و اقتصادی ۲ کشور تاکید کردند: باید از این ظرفیت‌ها برای تشکیل یک اتحاد و ائتلاف میان کشورهایی که در قبال زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها دارای موضع یکسان هستند، استفاده شود. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان افزودند: این ائتلاف با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، می‌تواند درباره مسائل مهم جهانی همچون موضوع فلسطین موضع‌گیری مشترک و تاثیرگذار داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی درباره مسائل فلسطین خاطرنشان کردند: موضوع فلسطین فقط مربوط به قضایای اخیر غزه و بمباران‌ها نیست، زیرا مردم فلسطین در طول ۷۵ سال گذشته همواره تحت انواع شکنجه‌ها و رنج‌ها و کشتارها بوده‌اند اما اکنون فاجعه در غزه آنقدر بزرگ است که واقعیت برای افکار عمومی جهان برملا شده و امکان پنهان کردن آن وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مواضع رئیس‌جمهور کوبا درباره مسائل جهانی بویژه موضوع فلسطین را همسو با مواضع جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به همکاری‌های ۲ کشور در مجامع بین‌المللی افزودند: باید روابط ۲ کشور در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری علمی، بیش از پیش تقویت شود و امیدواریم با توجه به اینکه دولت جناب آقای رئیسی، دولت «کار و فعالیت» است، تفاهم‌ها و توافق‌ها پیش رود و به مرحله اجرا و اقدام برسد. ایشان همچنین با اشاره به دیدار ۲۲ سال پیش خود با آقای «فیدل کاسترو» رهبر فقید کوبا گفتند: انقلاب کوبا و شخصیت آقای کاسترو از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همواره برای انقلابیون ایران جذابیت خاص داشت و دلیل آن هم صداقت در مواضع انقلابی وی بود.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «صداقت انقلابی»، «ایستادگی انقلابی» و «جدیت انقلابی»، وجه مشترک انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی ایران است.
در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، بیانات و مواضع ایشان را هم‌جهت با دغدغه‌ها و مواضع دولت کوبا دانست و گفت: روابط ایران و کوبا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر صحیحی قرار داشته و در گفت‌وگوهای خود در تهران تمام تلاش‌ها را برای تعمیق این روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری متمرکز کردیم.
رئیس‌جمهور کوبا با تاکید بر اینکه ۲ کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف بویژه در مقابله با اقدامات مداخله‌‌جویانه و تحریم‌های آمریکا و متحدانش مکمل یکدیگر باشند، افزود: ایران و کوبا همچنین می‌توانند در همکاری‌های بین‌المللی، ارتباطات خود را بیش از پیش افزایش دهند و در مسائل مهم جهانی همچون فلسطین تاثیرگذار باشند.
آقای میگل دیاز کانل درباره قضایای فلسطین و غزه گفت: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی غیرقابل قبول است و سازمان‌های بین‌المللی چشمان خود را در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر از مردم غزه که دوسوم آنها کودکان و زنان هستند، بسته‌اند و تعجب‌آور این است کسانی که از جنگ اوکراین و روسیه و کشتار غیرنظامیان دائما شکایت می‌کردند اکنون در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر در غزه سکوت کرده‌اند و این نشان‌دهنده وضع بسیار بد جهان است.
******
امضای 7 سند و تفاهمنامه همکاری میان ایران و کوبا با حضور رؤسای‌ جمهور 2 کشور
تهران - هاوانا و استراتژی تقویت بلوک تحریمی‌ها
گروه سیاسی: روسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا  7 سند و تفاهمنامه همکاری و یک بیانیه مشترک امضا کردند.
به گزارش «وطن امروز»، 22 سال پس از سفر فیدل کاسترو به کشورمان، تهران روز گذشته مجددا میزبان رئیس‌جمهور کوبا بود تا روسای جمهوری 2 کشور درباره دورنمای روابط تهران و هاوانا با هم گفت‌وگو کنند؛ 2 پایتختی که به‌رغم بعد مسافت هیچگاه از همدیگر دور نبودند تا کوبا تبدیل به یکی از دوستان قدیمی ایران شود.
خرداد امسال در جریان سفر 3 روزه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین وی پس از ونزوئلا و نیکاراگوئه راهی کوبا شد. در آن دیدار که با استقبال گرم همتای کوبایی رئیسی همراه بود، رئیس‌جمهور کشورمان از «میگل دیاز کانل» برای سفر به ایران دعوت کرد تا تهران بار دیگر میزبان رئیس‌جمهور کوبا باشد.
در سفر خرداد رئیسی به هاوانا 6 سند و تفاهمنامه در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات امضا شده بود تا مقدمات شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری 2 کشوری که ضدیت با نظام سلطه آنها را به یکدیگر نزدیک کرده آغاز شود. روز گذشته نیز و در جریان دیدار و گفت‌وگوی رئیسی و میگل دیاز کانل،  7 سند و تفاهمنامه همکاری و یک بیانیه مشترک میان طرفین امضا شد. یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و  کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی است؛ توافق‌هایی که می‌توان آنها را در قالب استراتژی سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر به حداکثر رساندن تعاملات تجاری با بلوک تحریمی‌ها دانست. در این زمینه به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های کوبا در صنعت پزشکی، بسیاری از توافق‌ها در حوزه بهداشت و سلامت باشد.
* نقشه راه خنثی‌سازی تحریم‌ها
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کوبایی خود، سفر «میگل دیاز کانل»  به تهران را پس از 22 سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط بین 2 کشور و 2 ملت دانست و تصریح کرد: تهران و هاوانا در زمینه‌های متعددی نگاه مشترک دارند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سفر به کوبا گفت‌وگوها و رایزنی‌های سازنده‌ای با رئیس‌جمهور این کشور داشتم، افزود: در سفر امروز هم علاوه بر روسای‌جمهور، اعضای هیات‌های عالی‌رتبه 2 کشور نیز مسائل مورد علاقه فیمابین را مورد بررسی قرار دادند. رئیسی روابط ایران و کوبا را پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دوستانه و رو به توسعه توصیف و تصریح کرد: 2 کشور همکاری‌های خوبی در حوزه علمی و فناوری دارند که یکی از جلوه‌های آن ساخت واکسن با مشارکت کوبا به عنوان یک همکاری موفق بود. رئیس‌جمهور اظهار داشت: 2 کشور همچنین در حوزه نانو و بیوتکنولوژی توانمندی‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند ثمرات زیادی برای 2 کشور داشته باشد و اسناد همکاری‌ای که امروز امضا شد، این همکاری‌ها را تسهیل خواهد کرد و سطح آنها را ارتقا خواهد داد.
رئیسی همچنین به ظرفیت‌های 2 کشور در زمینه‌های کشاورزی، معدن، انرژی و عرصه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: مسؤولان عالی 2 کشور برای توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین اراده جدی دارند. وی با بیان اینکه امروز با سفر رئیس‌جمهور محترم کوبا شاهد باز شدن عرصه‌ جدید همکاری‌ها میان 2 کشور هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از وجوه مشترک جدی میان 2 کشور ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه است. کوبا سال‌هاست در مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و این مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است. رئیسی با اشاره به اینکه هر 2 ملت ایران و کوبا به دلیل ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا از سوی این کشور تحریم شده‌اند، گفت: تصور آمریکایی‌ها و نظام سلطه آن است که وضع تحریم‌ها می‌تواند کشورهای ما را متوقف یا ما را وادار به تسلیم کند؛ این غفلت نظام سلطه و یک محاسبه نادرست مثل همه محاسبات نادرست دیگر آنهاست که فکر می‌کنند با تحریم می‌توانند ملت‌هایی را که اراده کرده‌اند در مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه بایستند، وادار به عقب‌نشینی کنند. رئیس‌جمهور تقویت همکاری‌ها و تبادل ظرفیت میان کشورهای تحت تحریم را از راهکارهای موثر خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و افزود: در مذاکراتی که در کوبا و امروز در تهران داشتیم، تصمیم گرفتیم روابط‌ فیمابین در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کند که این خود یکی از راه‌های مهم خنثی کردن تحریم‌هاست.
رئیسی در ادامه با اشاره به جنایات این روزهای رژیم صیونیستی در غزه و سکوت و همراهی قدرت‌های غربی با این جنایات خاطرنشان کرد: در مذاکرات با رئیس‌جمهور محترم کوبا به این نقطه رسیدیم که این نظام ناعادلانه جهانی باید پایان پذیرد و به دنبال شکل‌دهی به یک نظام عادلانه جهانی باشیم که در پرتو آن بتوان از مظلوم دفاع کرد و ظالم را سر جای خود نشاند و از ظلم، تعدی و بیدادگری جلوگیری کرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: هر دوی ما هم‌نظریم که باید ائتلافی با مشارکت همه کشورهای همسو برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره‌های مختلف شکل بگیرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطین حمایت کند.
* تجارت تهاتری ایران و کوبا
میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا نیز این دیدار را در راستای تداوم همکاری‌هایی دانست که در سفر رئیسی به هاوانا مورد توافق قرار گرفت و افزود: این دیدارها به تنوع ‌بخشیدن و توسعه دادن روابط تاریخی و همکاری‌هایی که از مدت‌ها پیش بین 2 کشور جریان داشته کمک می‌کند؛ روابطی تاریخی که بر پایه احترام و همبستگی بنا شده و قدمتی بیش از 40 ساله دارد. وی با اشاره به سپری شدن بیش از 20 سال از آخرین سفر رئیس‌جمهور فقید کوبا به ایران، این سفر را تداوم روابط دوستانه‌ای برشمرد که آقای رائول کاسترو در دوران ریاست‌جمهوری‌اش پیگیر آن بود و اظهار داشت: این دیداری است برای تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر ما در غرب آسیاست و به دنبال تحقق بخشیدن به اهداف بلندپروازانه‌ای هستیم که بر پایه روابط تاریخی ما بنا شده است.
رئیس‌جمهور کوبا با بیان اینکه پس از مذاکرات بسیار سودمند و اثربخش رسمی 6 سند همکاری به امضا رساندیم، تصریح کرد: روابط و همکاری‌های بین 2 کشور بر پایه یکسری اصول مشترک بنا شده که یکی از مهم‌ترین‌های آنها همانطور که دکتر رئیسی عنوان کردند، نیاز به تجمیع همه ظرفیت‌های بالقوه و نیروی کار و استعدادهای 2 کشور در راستای پشت سر گذاشتن موفق تحریم‌های ظالمانه‌ای است که امپریالیسم آمریکا بر ما تحمیل کرده است. میگل دیاز کانل با اشاره به تجربه موفق همکاری 2 کشور در زمینه تولید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: این تجارب موفق به ما این امکان را می‌دهد که یک راهبرد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خلاقیت را پایه‌گذاری کنیم که امکان تجارت تهاتری را برای ما فراهم کند تا در حوزه‌های راهبردی مثل انرژی، تولید مواد غذایی، سلامت، علم و فناوری همکاری‌های سازنده‌ای رقم بزنیم.
* نوآوری در تجارت میان 2 کشور؛ راهکاری موثر در دلارزدایی
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در نشست هئیت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا، ضمن اعلام آمادگی برای تعامل و همکاری با کوبا در بخش‌های پزشکی، کشاورزی، معادن و انرژی، تاکید کرد: امروز منافع 2 ملت ایجاب می‌کند که گام‌های موثرتری برای تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات برداشته شود. رئیسی با تاکید بر ضرورت فعال شدن فوری کمیسیون مشترک 2 کشور برای پیگیری مذاکرات و تفاهم‌های انجام‌شده، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران - هاوانا را در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر دانست.
«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا نیز در این نشست، با اشاره به اشتراکات سیاسی 2 کشور، سفر چند ماه قبل رئیس‌جمهور ایران به کوبا و همچنین دیدارهای دوجانبه انجام شده با دکتر رئیسی در حاشیه نشست بریکس و مجمع عمومی سازمان ملل را در تعمیق و گسترش روابط 2 کشور حائز اهمیت دانست. وی در ادامه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش پزشکی و تکنولوژی اشاره کرد و بر توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های انرژی، کشاورزی و صنعتی به عنوان زمینه‌هایی برای ارتقای روابط 2 کشور تاکید کرد. رئیس‌جمهور کوبا همچنین نوآوری در تجارت میان 2 کشور را از جمله راهکارهای موثر در زمینه دلارزدایی عنوان کرد و تداوم همکاری‌ها در بخش بهداشت و درمان، تولیدات مشترک و صادرات محصولات بخش سلامت را خواستار شد.

Page Generated in 0/0059 sec