printlogo


کد خبر: 272731تاریخ: 1402/9/15 00:00
اخبار

فراخوان بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر منتشر شد
دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فراخوان بخش تجلی اراده ملی این رویداد را منتشر کرد. در این فراخوان با توجه به بررسی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ، از ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف دعوت شده است با توجه به اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع، جوایزی را در نظر بگیرند. همچنین در این فراخوان اشاره شده است هر سازمان می‌تواند هیات داورانی مشتمل بر ۳ نفر از کارشناسان فرهنگی و هنری با حضور یک نفر از داوران متخصص در حوزه کارگردانی، بازیگری، تهیه‌کنندگی یا یکی از مشاغل اصلی فنی در سینما با صلاحیت علمی و هنری و ۲ نفر از کارشناسان سازمان مذکور استفاده کند. گفتنی است آخرین مهلت درخواست و تکمیل فرم ۳۰ آذر ۱۴۰۲ است و این تاریخ تمدید نخواهد شد.
***
6 هزار تئاتری متقاضی حضور در جشنواره‌های تئاتر استانی
بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و پس از انتشار فراخوان جشنواره تئاترهای استانی و با ثبت بیش از 1331 گروه و پس از بررسی‌های انجام شده توسط هیات‌های بازبین، ۴۸۰ گروه نمایشی و ۵۷۱۹ هنرمند، در ۳۲ جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای حاضر شدند. مشارکت حدود 6 هزار نفر از هنرمندان سراسر کشور در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری منطقه غرب آسیا به عنوان مهم‌ترین پشتوانه جشنواره تئاتر فجر، نشان از استقبال خوب هنرمندان از جشنواره پیش رو دارد. هیات‌‌های داوری به مدت یک ماه آثار شرکت‌کننده را ارزیابی کردند و درنهایت 130 نمایش به ‌عنوان برگزیدگان این رویداد بزرگ کشوری معرفی شدند که 75 نمایش صحنه‌ای و 55 اثر خیابانی را 
در بر می‌گیرد. پس از رقابت این آثار در جشنواره مناطق، برگزیدگان به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌ پیدا می‌کنند.
***
داوران بخش تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند
امیر عبدالحسینی، دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی، سیدحسام‌الدین طباطبایی، مجید ذاکری و منصوره‌سادات محمدی را به عنوان داوران بخش تصویرسازی این رویداد هنری معرفی کرد. سیدحسام‌الدین طباطبایی با انتشار 200 کتاب در حوزه کودک و نوجوان، مجید ذاکری دانش‌آموخته رشته تصویرسازی با چاپ 50 عنوان کتاب و سوابقی چون مدیریت هنری کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و عضویت در هیات‌مدیره‌ انجمن تصویرگران کتاب کودک و منصوره‌سادات ‌محمدی به عنوان برگزیده رویدادهایی چون چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دوسالانه بین‌المللی جهان اسلام به عنوان داوران این رویداد انتخاب شدند. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری امیر عبدالحسینی و حضور چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی پایتخت و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.
***
آلبوم «دقیقه» راهی برای احیای موسیقی ایرانی
برای اولین ‌بار در حوزه موسیقی ایرانی‌، آلبومی متشکل از موسیقی‌های یک‌ دقیقه‌ای با نام «دقیقه» به آهنگسازی احسان عبایی و خوانندگی محسن حسینی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. این اثر که مجموعه‌های دیگری از آن نیز در دست تولید است، تجربه‌ای در راستای احیای موسیقی ایرانی است. رویکرد اصلی در تولید این اثر تنوع، سادگی، زیبایی و اختصار همراه با طراحی مناسب بر اساس مضمون، شعر و سایر ملاحظات در ساخت قطعات، نمایان باشد و یک قطعه موسیقی باکلام یا بی‌کلام با زمانی کمتر از یک دقیقه تولید شود که در این زمان کوتاه بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. 
آلبوم موسیقی «دقیقه» نخستین آلبوم از این اتفاق تازه است که ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ضبط آلبوم «دقیقه ۲» نیز به اتمام رسیده و آن نیز بزودی منتشر خواهد شد که در مجموعه دوم ۳ خواننده با احسان عبایی همراهی کرده‌اند.
***
فیلم‌های فارابی مسافر چانای هند شدند
۲ فیلم سینمایی «کت چرمی» و «کاپیتان» به ترتیب به کارگردانی حسین میرزامحمدی و محمد حمزه‌ای در بخش رقابتی فیلم‌های بلند سینمای جهان بیست‌‌ویکمین جشنواره بین‌المللی «چنای» هند به نمایش درمی‌آیند. هر ۲ فیلم «کاپیتان» به تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و «کت ‌چرمی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی به‌شمار می‌روند. 
این نخستین حضور «کت چرمی» و چهارمین حضور «کاپیتان» در جشنواره‌های جهانی است. «کت چرمی» فیلمی با موضوع افشای باند فساد اقتصادی و ترانزیت مواد مخدر توسط دختران بدسرپرست است و کاپیتان نیز پیرامون پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است که هر دو در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.

Page Generated in 0/0064 sec