printlogo


کد خبر: 272738تاریخ: 1402/9/15 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان در مسکو: صادرات کالا و انرژی به اسرائیل متوقف شود
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست سالانه وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر که دیروز برگزار شد، اظهار کرد: در عصر ما امنیت مقوله‌ای به‌هم‌پیوسته است و ناامنی در هر بخش منطقه و جهان بر امنیت سایر مناطق تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو می‌خواهیم تحولات غزه را از این نظر مورد توجه قرار دهیم. هم‌اکنون که اینجا نشسته‌ایم، دور جدید حملات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه بی‌محابا و وحشیانه ادامه دارد. وضعیت در غزه از یک بحران به یک فاجعه و تراژدی بزرگ و غم‌انگیز انسانی تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری امیدوار بودند آتش‌بس موقت به آتش‌بسی پایدار و دائمی تبدیل شود، رژیم اسرائیل حتی با وجود فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، همچنان جنایات و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری فلسطین را در دستورکار خود قرار داده است. امیرعبداللهیان بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۶ هزار فلسطینی شهید‌ شده‌اند که بیش از 10 هزار نفر آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. هزاران واحد مسکونی و صدها بیمارستان، مرکز درمانی، مدرسه، مسجد و کلیسا تخریب شده است و بخش قابل توجهی از ساکنان فلسطینی نوار غزه و حتی کرانه بی‌خانمان و آواره شده‌اند. این اقدامات هولناک بیانگر جنایات جنگی و مجازات دسته‌جمعی است که مغایر با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بوده و نیازمند پیگرد و مجازات است. وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر و ضمن اینکه حماس را یک سازمان فلسطینی آزادیبخش در مقابل اشغال می‌داند، بر ضرورت اعمال تعیین حق سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشورها می‌خواهیم رسیدگی به این موضوع را در دستورکار فوری و جدی خود بویژه در سازمان ملل قرار دهند. وی ادامه داد: باید جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل در محکمه‌ای بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند. صادرات کالا و انرژی به سرزمین‌های اشغا‌ل‌شده فلسطین متوقف شود و کالاهای ساخت اسرائیل تحریم شود. این حداقل کاری است که برای همبستگی با مردم غزه و کرانه باختری باید انجام دهیم. 
***
فایننشال‌تایمز: تونل‌های حماس بزرگ‌تر از متروی لندن است
«تخریب تونل‌های حماس، سخت‌ترین بخش مأموریت ارتش اسرائیل و مهم‌ترین آن‌ محسوب می‌شود. باید صبور باشیم، زمان می‌برد». اینها بخش‌هایی از سخنان دیفنه ریچموند‌باراک، استاد دانشگاه «ریچمن» تل‌آویو و نویسنده کتابی در زمینه نبرد زیرزمینی است. روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه پرداخت و به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل مدعی شد شبکه تونل‌هایی که برآورد می‌شود بزرگ‌تر از شبکه قطارهای زیرزمینی (مترو) لندن است، به رهبران ارشد و اعضای حماس این امکان را می‌دهد تا در آن پناه بگیرند و تصور می‌شود اکثر آنها از 8 هفته حمله بی‌امان رژیم صهیونیستی در زیرزمین جان سالم به در‌برده‌اند. متروی لندن دارای ۲۷۰ ایستگاه اصلی و ۲۶۰ ایستگاه فرعی است و ۵۵ درصد این شبکه، روی زمین واقع شده ‌است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط طولانی ترابری درون‌شهری جهان محسوب می‌شود. یکی از مقام‌های سابق امنیتی اسرائیل مدعی شده است واژه «تونل» برای آنچه حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن باید از عبارت «شهرهای زیرزمینی» استفاده کرد. فایننشال‌تایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ ساله‌ای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است که چند کیلومتر طول دارد و «سالن‌های بزرگی‌» با گنجایش ۲۵ نفر دارد. 
***
شهادت یکی از نیروهای ارتش لبنان در حملات رژیم صهیونیستی
منابع رسانه‌ای از زخمی شدن تعدادی از نیروهای ارتش لبنان و شهادت یک نفر در حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المنار روز سه‌شنبه گزارش داد در حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به پایگاه ارتش لبنان در تپه العویضه در منطقه العدیسه واقع در جنوب لبنان، نیروهای ارتش لبنان آسیب دیدند. خبرنگار المیادین نیز از شهادت یک سرباز ارتش لبنان در پی این حمله رژیم صهیونیستی خبر داد. پیش از این خبرنگار المیادین گفته بود 4 نفر از نیروهای ارتش لبنان در این حمله زخمی شده‌اند که وضعیت یکی از آنها بغرنج است. شبکه لبنانی المنار اعلام کرد یک تانک رژیم صهیونیستی که در شهرک یهودی‌نشین مسکاف‌عام مستقر بود، ۴ گلوله به سمت تپه العویضه در شمال العدیسه در نزدیکی پایگاه ارتش ارتش لبنان شلیک کرد. 
***
بورل: حملات اسرائیل علیه نوار غزه «کشتار» است
نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی، حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را «کشتار» توصیف و اعلام کرد تعداد قربانیان ممکن است بسیار بیشتر از آنچه اعلام شده، باشد. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی در جریان سخنرانی خود در بیست‌وپنجمین همایش حقوق بشر در بروکسل به بررسی اوضاع غزه پرداخت و گرچه به آنچه «حق» تل‌آویو در «دفاع از خود» خواند، اشاره داشت اما گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند چنین تلفاتی را در صفوف غیرنظامیان بپذیرد».

Page Generated in 0/0071 sec