printlogo


کد خبر: 272749تاریخ: 1402/9/15 00:00
هواشناسی: اغلب استان‌ها در پی ورود سامانه بارشی جدید به کشور با بارش باران مواجه می‌شوند؛ تهویه تدریجی هوا با وزش باد و بارش باران
کاهش آلودگی هوا از امروز
عضو شورای شهر تهران: از مجموع 35 میلیون دستگاه وسیله نقلیه پلاک‌شده در کشور 11 میلیون فرسوده است

شاخص میانگین کیفیت هوای پایتخت دیروز روی عدد ۱۵۷ یعنی شرایط ناسالم قرار گرفت. از سویی طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی با توجه به استقرار جو پایدار شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا و افزایش غبار مهیاست. از این رو کاهش کیفیت هوا در سطح استان تهران در نواحی شهری و پرتردد تا فردا مورد انتظار است اما سطح آلاینده‌ها بتدریج کاهشی می‌شود. معمولا هر سال با ورود به ماه‌های سرد و وارونگی هوا، تهران و اغلب کلانشهرها با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو می‌شوند؛ معضلی که طی چند روز گذشته مدارس را غیر حضوری و خیلی را راهی مراکز درمانی کرد. عوامل متعددی باعث انباشت آلاینده‌ها در تهران و دیگر کلانشهرها می‌شود اما عمده‌ترین دلیل بروز چنین پدیده‌ای، وجود ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده، مصرف بالای سوخت و تردد میلیونی خودروهایی است که خیلی از آنها به علت فرسودگی باید از رده خارج شوند. این در حالی است که قانون هوای پاک با هدف رفع آلودگی هوا 6 سال پیش تصویب شد اما بدرستی اجرا نشد. به هر حال سال‌هاست که  قصه آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی است. آن هم در شرایطی که کشورهای توسعه‌یافته دنیا برای حل معضل آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده و این مشکل را برطرف کرده‌اند و حتی اجازه تردد خودروهای فرسوده را نمی‌دهند اما در ایران همچنان خودروهای فرسوده در حال جولان دادن در خیابان‌ها هستند. ورود خودروهای جدید با سطح بالای استانداردهای زیست محیطی  می‌تواند بخشی از معضل آلودگی  را برطرف کند، چرا که وسایل نقلیه در آلودگی هوا سهم پررنگی دارند.  به گفته مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر، در ماده 10 ‌قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره تردد ماشین‌های فرسوده موضوعاتی اعلام و تأکید شده تردد ماشین‌های فرسوده ممنوع است. همچنین در تبصره 2 همین ماده هم اعلام شده از هر 4‌دستگاه موتوسیکلت تولیدی باید یک دستگاه اسقاط شود اما این کار بدرستی انجام نشده است. به گفته وی  بر اساس آمار سنوات گذشته 24 درصد کامیون‌ها و 76 درصد موتوسیکلت‌ها در کشور فرسوده هستند و از مجموع 35 میلیون دستگاه وسیله نقلیه پلاک شده در کشور 11 میلیون دستگاه فرسوده است. تمام این موضوعات به محیط‌زیست اعلام و تأکید شده باید برای خودروهای اسقاطی فکری کرد. همچنین تعداد زیادی تاکسی در کشور فرسوده است و باید بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که بخش عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده است.
* ورود سامانه بارشی به کشور
کارشناس هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور و تداوم پایداری جو و آلودگی کلانشهرها طی امروز خبر داد. احمدی دیروز گفت: کماکان برای چهارشنبه (امروز) تداوم سکون و پایداری نسبی جو پیش‌بینی می‌شود که از تبعات آن افزایش غلظت آلاینده‌های جوی است. این شرایط در کلانشهرها و شهرهای صنعتی بویژه تهران، اصفهان، مشهد و اهواز دور از انتظار نیست و با شدت کمتر در کرج، اراک و سمنان ادامه دارد. وی اضافه کرد: با فعال شدن سامانه بارشی جدید بارندگی در استان‌های ساحلی دریای خزر آغاز می‌شود که اثرات مطلوبی طی روزهای آینده بر هوای برخی کلانشهرها بویژه در دامنه جنوبی البرز مانند تهران و کرج می‌گذارد و وزش باد باعث تهویه هوا می‌شود، بنابراین تا حدی شاخص آلودگی هوا کاهش می‌یابد. آلودگی هوای تهران نیز از چهارشنبه شب مقداری تعدیل می‌شود. کارشناس هواشناسی افزود: برای روز چهارشنبه (امروز) علاوه بر استان‌های ساحلی دریای خزر در شمال غرب کشور بارندگی انتظار می‌رود و بتدریج دامنه بارش به شمال شرق کشور هم می‌رسد. در مجموع طی 3-2روز آینده استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تا حدی استان‌های غربی کشور، خراسان شمالی و پنجشنبه احتمالا در دامنه‌های جنوبی البرز مانند تهران و کرج انتظار بارش خفیف داریم. احمدی در پایان گفت: دریای خزر طی این مدت مواج و متلاطم خواهد بود و کاهش نسبی دما برای پایان هفته پیش‌بینی می‌شود.
* بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۰ استان
پایان هفته با ورود سامانه بارشی، شاهد بارش باران در نقاط زیادی از کشور خواهیم بود که موجب بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها خواهد شد. سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران و رعد و برق با احتمال لغزندگی جاده‌ها و آبگرفتگی معابر در ۲۰ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار سطح زرد از وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در برخی نقاط و گردوخاک و در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش برف تا شنبه ۱۸ آذر خبر داد. این شرایط جوی چهارشنبه در نوار غربی آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه، پنجشنبه در آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، قم، تهران، البرز، قزوین، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه و کردستان، جمعه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، شمال تهران، مرکزی، لرستان و ایلام پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، افزایش ترافیک شهری، احتمال آبگرفتگی معابر به‌ طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی حساس به بارندگی دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد را توصیه کرد. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسؤولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

Page Generated in 0/0046 sec