printlogo


کد خبر: 272758تاریخ: 1402/9/15 00:00
رؤسای جمهوری و مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک قوای مجریه و مقننه بر حفظ وحدت 2 قوه تأکید کردند
همزبانی برای همدلی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند» بیان کرد: حسرت اینکه ببینند روزی اختلافی بین دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف وجود دارد را به دل آنها خواهیم گذاشت.
یک روز پس از میزبانی بهارستان از رئیس عدلیه، روز گذشته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میزبان رئیس جمهور بودند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که برای شرکت در نشست مشترک اعضای قوه مقننه با دولتمردان به خانه ملت رفته بود، لایحه بودجه 1403 را نیز به وکلای ملت تقدیم کرد تا قاب همدلی قوه‌ای اجرایی و قانون‌گذاری کشور تنها با تشریفات معمول ثبت نشود.
رئیسی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت روز مجلس اظهار داشت: تمام تلاش دولت و مجلس برطرف کردن کم و کاستی‌ها و رفع نیازهاست. وی تبادل نظر بین مجلس شورای اسلامی و دولت را دارای اهمیت دانست و افزود: مسؤولیت دولت و مجلس مشترک است و بر یک کشتی سوار هستند. رئیسی یاد آیت‌الله شهید مدرس، سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردم‌دارانه او را برای دولتمردان و نمایندگان سیره و الگو دانست و با بیان اینکه رمز بقای شهید مدرس خداباوری او بود، گفت: تجلیل از شهید مدرس، تجلیل از اخلاص او، فریادش بر سر تبهکاران و دفاعش از حقوق مردم برای رضای خداست. رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: دولت سیزدهم ‌معتقد است اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده شد، باید برایش چاره‌ای اندیشید و نباید از کنار مسائل بسادگی عبور کرد. اینکه مردم بدانند مسؤولان مصمم به حل مشکلات هستند، باعث امیدواری خواهد شد. وی در ادامه خطاب به نمایندگان خانه ملت اظهار داشت: شما در حوزه انتخابیه مورد سوال مردم هستید و ما هم وقتی در تهران و در مراکز استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم، همواره سوالات مختلف مطرح می‌شود. مردم خوبی‌ها را می‌بینند و مورد تحسین و تقدیر آنهاست اما کاستی‌ها هم آنها را رنج می‌دهد، بنابراین تلاش مشترک نمایندگان و اعضای کابینه دولت باید این باشد که کاستی‌ها را رفع و نیازها را مرتفع کنیم و نیازها را واقعی ببینیم.
* دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را پی‌ریزی کنند
رئیس‌جمهور با اشاره به همت دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خاطرنشان کرد: نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و معتقدیم باید با قوت ادامه داشته باشد. رئیسی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را نسبت به همه پی‌ریزی کنند تا اقشار مختلف شأن و جایگاه‌شان محفوظ باشد، گفت: کارکنان دولت یک نظام عادلانه پرداخت را انتظار دارند. ۸۵ میلیون جمعیت در کشور داریم که همگی باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شوند. ما مسؤول توجه به جمهور و عموم مردم هستیم. رئیس‌جمهور یادآورشد: در بودجه‌ریزی و در همه مراحل، اصل ۷۵ قانون اساسی این است که هم هزینه‌ها و هم درآمدها را واقعی ببینیم و این موضوع در فرآیند بررسی توسط دولت، مجلس و شورای نگهبان وجود دارد که هم نیازها واقعی دیده شود و هم رفع نیازها دنبال شود. ما نیز در دولت همه تلاش‌مان این است که نیازهای واقعی که در کشور دیده شده، دنبال شود.
رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه ویژه نمایندگان و دولتمردان به موضوع کسری بودجه به عنوان علت و ریشه همه مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها و لوایح تلاش کنیم به نحوی عمل شود که کشور با کسری بودجه مواجه نشود، چرا که موجب افزایش تورم و بسیاری مشکلات دیگر برای کشور خواهد شد.
* حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم
رئیسی با بیان اینکه الگوی مناسب بین دولت و مجلس، الگوی تعامل، همگرایی، همکاری و هماهنگی است، گفت: این بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نقد اصلاح‌گرانه خود نسبت به دولت را بیان نکنند. بارها اعلام کردیم نقد مصلحانه به اصلاح در دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد. وی در ادامه با بیان اینکه «دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند» بیان کرد: حسرت اینکه ببینند روزی اختلافی بین دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف وجود دارد را به دل آنها خواهیم گذاشت. دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند، ممکن است گاهی اختلاف نظر نیز داشته باشیم اما با نشست و گفت‌وگو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود.
رئیسی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر درباره پرهیز از اختلاف و تاکید بر اتفاق‌ نظر در اداره امور کشور خاطرنشان کرد: معتقدیم قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است و آنهایی که نمی‌توانند حرکت آن را ببینند، هیچ‌وقت پیشرفت را ندیدند و نمی‌خواهند ببینند. مشکلاتی داریم اما معتقدیم مشکلات با عنایت حضرت حق، رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و اراده پولادین مردم رفع خواهد شد و کارها پیش خواهد رفت. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت و وزارت کشور مجری انتخابات هستند و شورای نگهبان ناظر انتخابات متذکر شد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات هستند و ناظر انتخابات شورای نگهبان است. کسانی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند، هیات‌های اجرایی و ناظران هستند.
* اختلاف قوا جایی در جبهه انقلاب ندارد
محمدباقر قالیباف نیز در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دولت و رئیس‌جمهور حضور در جلسات مختلف مجلس است که قدردانی ویژه دارم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همدلی و همیاری بین دولت و مجلس یک ضرورت است و این خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در این شرایط است‌. البته اختلاف سلیقه وجود دارد ولی برخی می‌خواهند این اختلاف سلیقه و مباحث کارشناسی را به اختلاف بین قوا تبدیل کنند، در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد و هرگز چنین چیزی در جبهه انقلاب رخ نخواهد داد. وی با بیان اینکه امروز برای کشور فقط اداره کردن آن مطرح نیست، بلکه همراه با اداره، تحول نیز مهم است، تصریح کرد: این خواسته مردم و رهبر انقلاب است. بر همین اساس باید برنامه هفتم توسعه را میثاق کاری خود قرار داده و منابع لازم را برای آن در نظر بگیریم. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: همه دوستان در مجلس شاهد هستند عدم اختلاف را وظیفه اخلاقی و دینی خود قرار دادیم. البته شاید این رویکرد سبب شد در مقطعی برخی دوستان از ما دلخور شوند ولی این رویه وظیفه همه ما است.
* باید برنامه هفتم توسعه را میثاق کاری خود قرار دهیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه هفتم توسعه که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، ابراز امیدواری کرد در شورای نگهبان برخی ایرادات رفع شود. البته از زمان ارسال لایحه دولت به مجلس تا زمان تصویب آن در صحن، بررسی آن بر اساس مسائل کارشناسی و هماهنگی بین نمایندگان در صحن و کمیسیون تلفیق انجام شده است. وی تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز توسط رئیس‌جمهور به مجلس آمد ولی باید بدانیم هنوز اول کار هستیم و حدود ۲۰ درصد کار رسیده و باید گام نخست را محکم برداریم.
قالیباف با بیان اینکه باید برنامه هفتم توسعه را میثاق کاری خود قرار دهیم، تاکید کرد: باید عهد کنیم که خارج از برنامه، کاری انجام ندهیم و دیگر اینکه ما نیازمند منابع لازم برای این موضوع هستیم، چرا که به سرانجام رساندن برنامه‌های پیش‌بینی شده نیازمند منابع لازم است. وی تاکید کرد: فراهم کردن منابع هم در گرو افزایش همکاری مجلس و دولت است و نباید برای تامین منابع دست در جیب مردم کرد. البته مجلس و دولت به عدم انجام این موضوع اتفاق نظر دارند و در آینده هم چنین کاری انجام نمی‌شود. رئیس قوه مقننه تاکید کرد: در برخی بخش‌ها مانند انرژی، ناترازی داریم و آن را تهدید بزرگ می‌دانیم اما همانجا مهم‌ترین فرصت برای تامین منابع است که هم مردم و هم دولت برای اجرای پروژه‌ها منتفع شوند. همچنین در بخش مولدسازی قرار نیست همه پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کنیم، چرا که ضرورتی برای اتمام برخی پروژه‌های نیمه‌تمام وجود ندارد. قالیباف تاکید کرد: منابع را باید در بخشی هزینه کنیم که برای کشور آورده داشته باشد و این جزو وظایف همه ما است، چرا که مطمئنم آنقدر منابع در کشور وجود دارد که برای تامین منابع لازم جهت اتمام پروژه‌ها مشکلی نخواهیم داشت. وی ابراز امیدواری کرد اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه سبب بهبود شرایط مردم و رشد اقتصادی کشور شود تا آینده روشن برای ملت ایران اسلامی و جوانان را رقم بزند.

Page Generated in 0/0051 sec