printlogo


کد خبر: 272780تاریخ: 1402/9/16 00:00
بررسی شکست پرسپولیس مقابل الدحیل در شبی که ورزشگاه آزادی پس از مدت‌ها لبریز از تماشاگر شد
خودخوری

باربد بهراد: پرسپولیس مشکلات زیادی دارد و اشتباهات روی نیمکت هم قطعا یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث خواهد بود. پرسپولیس در شبی که می‌توانست به دور بعد صعود کند، هم در نیمه دوم بسیار بد بازی کرد و هم بدشانس بود. از سویی طرفداران این تیم نیز بخوبی می‌دانند پرسپولیس این فصل هم از نظر فنی و هم خارج از زمین اینقدر مشکلات دارد که دلیل شکست خانگی پرسپولیس را نباید فقط روی نیمکت جست‌وجو کرد. درباره یک شکل برخورد هم واقعا جای هیچ توجیهی وجود ندارد: پرتاب بطری و «حیا کن، رها کن» خطاب به گروهی که بهترین روزهای تاریخ پرسپولیس را رقم زده‌اند.
وقتی تیمی ۲ بازی از ۳ مسابقه خود در لیگ قهرمانان در خانه را مغلوب می‌شود، لایق صعود به دور بعد نیست و نمایش پرسپولیس در بازی سه‌شنبه شب حتی علاقه‌مندان به سرمربی پرافتخار این باشگاه را نیز به کیفیت فنی این فصل پرسپولیس مجاب نکرد. پس درباره بازی حداقل با بخش قابل توجهی از هواداران پرسپولیس هم‌عقیده‌ام که این تیم مستحق صعود به دور بعد نبود و مشکلات فنی تیم تحت هدایت یحیی مشخص است. تعویض‌های پرسپولیس روند بازی این تیم را بدتر کرد، هیچ دلیلی برای بیرون رفتن سعید صادقی وجود نداشت و بازیکنانی هم که وارد زمین شدند، جز محمد عمری نتوانستند گره از کار تیم باز کنند.
پرسپولیس در دشوارترین گروه غرب آسیا قرار گرفته بود و شروع با شکست در مقابل النصر، کار این تیم را برای صعود به دور بعد دشوار کرد. جز نمایش درخشان در قطر در بازی رفت مقابل الدحیل، پرسپولیس تقریبا یک 90 دقیقه عالی دیگر هم در مرحله گروهی نداشت و تساوی مقابل استقلال در تاجیکستان، شرایط این تیم برای صعود به دور بعد را بسیار دشوار کرد. در حقیقت درباره عملکرد پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان این فصل دفاعی وجود ندارد و صعود به دور بعد حق این تیم نبود.
به مشکلات پرسپولیس در بازی مقابل الدحیل اشاره کنیم: شروع عالی پرسپولیس، به ثمر رساندن گل و چند موقعیت که در ادامه با یک اشتباه فنی محرز در صحنه گل اول حریف همراه شد. در ادامه پرس درخشان پرسپولیس منجر به چند موقعیت خوب شد اما ضربات پایانی اصلا خوب نبود و در نیمه دوم همان پرس شدید منجر به خستگی بیش از حد شد. تعویض‌های کادر فنی اصلا خوب نبود، آن هم در حالی که حضور نبیل می‌توانست روی توپ‌های بلند کمک کند. از سویی سروش در نیمه دوم افت شدیدی کرد.
تیمی که بهار امسال موفق به فتح سه‌گانه شد، تابستان امسال بدترین شرایط ممکن را تجربه کرد و نتوانست در قامت یک تیم مدعی راهی فصل دشوار جدید شود. بخش قابل توجهی از فصل تابستان به شایعات جدایی علیرضا بیرانوند و انتقال این دروازه‌بان به استقلال گذشت و در ادامه حتی نگه داشتن عیسی آل‌کثیر هم که هفته به هفته در سپاهان بازی نمی‌کند، تبدیل به معضل بزرگی برای باشگاهی در این سطح شد. این یعنی پرسپولیس در شرایطی غیرعادی وارد فصل شد و انتظارات از تیمی با این شرایط نباید خیلی هم بالا باشد.
با همه این اوصاف پرسپولیس حداقل تا پایان فصل گزینه‌ای بهتر از یحیی ندارد و با وجود اشتباهات قابل توجه این سرمربی هم در این بازی و هم در چند ماه اخیر، تقویت نشدن اسکواد تیم به اندازه کافی و درگیری‌های میان کادر فنی و مدیریت باشگاه از دلایل دیگر ناکامی پرسپولیس است. به هر شکل قرار نیست همیشه یک تیم روی دور موفقیت باشد و به نظر می‌رسد حداقل در یک مورد با هم توافق داشته باشیم: این برخورد قطعا لایق گروهی نبود که چنین روزهایی را تجربه کرده بودند. پرتاب بطری به سوی بازیکنان و کادر فنی، تاسف‌برانگیز است.
* ۴ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن!
تیم فوتبال پرسپولیس در ۶ دیدار اخیر خود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا عملکرد ضعیفی داشته است. پرسپولیس در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ شامگاه سه‌شنبه ۱۴ آذر در ورزشگاه مملو از هوادار آزادی میزبان الدحیل قطر بود و در عین ناباوری شاگردان یحیی گل‌محمدی نتیجه را 2 بر یک به حریف خود واگذار کردند تا در مقابل چشمان هواداران خود از صعود به مرحله حذفی این رقابت‌ها باز بمانند. پرسپولیس در ۶ بازی اخیر خود در لیگ برتر و آسیا عملکرد بسیار ضعیفی داشته و از ۱۸ امتیاز ممکن، تنها ۴ امتیاز کسب کرده‌ و آخرین پیروزی این تیم به دیدار مقابل استقلال تاجیکستان در دیدار رفت در تاریخ 2 آبان بازمی‌گردد که سرخپوشان موفق شدند با 2 گل سعید صادقی در ورزشگاه آزادی حریف خود را مغلوب کنند. پرسپولیس به ترتیب پس از دیدار با استقلال تاجیکستان، مقابل ملوان بندرانزلی و صنعت نفت آبادان 2 تساوی بدون گل و 2 - 2 را کسب کرد. پس از آن، شاگردان گل‌محمدی در شهر دوشنبه به مصاف استقلال تاجیکستان رفتند که این بازی هم با تساوی یک - یک به اتمام رسید. آنها در بازی حساس هفته دهم لیگ برتر در اصفهان میهمان سپاهان بودند که این دیدار با تک گل زیبای رضا اسدی به سود زردپوشان به پایان رسید. پرسپولیسی‌ها در هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا رو در روی النصر عربستان قرار گرفتند و با وجود ۱۰ نفره شدن تیم حریف نتوانستند این بازی را هم با پیروزی پشت سر بگذارند و با کسب یک امتیاز ریاض را به مقصد تهران ترک کردند. شاگردان گل‌محمدی در بازی آخر خود هم نتیجه را به الدحیل واگذار کردند تا سیه‌روزی‌های پرسپولیس کماکان ادامه داشته باشد. سرخ‌ها باید روز شنبه ۱۸ آذر در ورزشگاه آزادی از تیم هوادار میزبانی کنند و باید دید آیا می‌توانند به روند نتایج ضعیف خود پایان دهند یا خیر.
***
رفتار نا امید‌کننده هواداران هنگام شکست
سکوهای شوت
در شبی که پرسپولیس نتوانست توقعات را برآورده و حتی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کند، برخورد هواداران در پایان بازی عجیب و در واقع غیرقابل باور بود؛ این تیم با این همه دستاورد و پرتاب بطری؟ این تصور ایجاد شده بود که در 2 دهه اخیر شکل برخورد طرفداران فوتبال با «ناکامی» در فوتبال تغییر کرده اما این ذهنیت به حالت تنظیمات کارخانه بازگشت. این برخورد زننده با کادرفنی و بازیکنانی که در همین یک سال اخیر همه افتخارات ممکن را کسب کرده و در ۲ داربی متوالی به برتری دست یافته بودند، منصفانه نبود. از سوی دیگر امید این می‌رفت دیدن بازی‌های بزرگ اروپایی در چند دهه اخیر، موجب تغییر رویه نوع نگاه هواداران فوتبال ما پس از شکست شود اما متاسفانه شامگاه سه‌شنبه آنها نه به بازیکنان و کادر فنی خودی رحم کردند و نه به بازیکنان حریف. پرتاب میوه به سوی معزعلی یکی از صحنه‌های بسیار زشت این بازی بود که در ادامه این بازیکن تیم الدحیل با برداشتن میوه پرتاب شده و بوسیدن آن، نشان داد برای نعمت خداوند منطبق بر آموزه‌های دینی و انسانی ارزش قائل است. وایرال شدن ویدئوی پرتاب پرتقال یا نارنگی به سوی مهاجم تیم‌ ملی فوتبال قطر و برخورد متفاوت معزعلی با میوه پرتاب شده نشان داد هنوز برای فرهنگسازی روی سکوها مسیری طولانی و سخت را پیش رو داریم. صحنه‌ها رخ داده در بازی پرسپولیس و الدحیل در ورزشگاه آزادی زنگ خطر بزرگی برای متولیان ورزشی و فرهنگی ما بود و نشان داد باید در مسیر دیگری برای فرهنگسازی هنگام شکست قدم برداریم. رفتار استادیومی و واکنش‌های استادیومی نشان می‌دهد این محیط همچنان یک محیط هیجانی، غیر منطقی و بعضاً به شدت خلاف اخلاق و به دور از واقعیات است که باید نسبت به درمان آن اقدام شود. از سوی دیگر مسلما کنفدراسیون فوتبال آسیا محکومیت‌های سنگینی را به واسطه این رفتار‌ها برای فوتبال ما در نظر می‌گیرد و شاید دود این آتش بیشتر از همه به چشم همین هواداران پرسپولیس برود. 
***
احتمال حضور  رونالدو در اصفهان
با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا، سیدبندی مرحله یک هشتم نهایی اعلام شد. با پایان یافتن مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا، تیم‌های صعود‌کننده از این مرحله مشخص شدند که تیم فوتبال سپاهان تنها تیم ایرانی حاضر در مرحله یک شانزدهم نهایی خواهد بود. قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۷ دی در کوالالامپور مالزی انجام می‌شود. طبق آیین‌نامه AFC مسابقات مرحله حذفی به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد. سیدبندی این مرحله هم با توجه به امتیاز تیم‌ها انجام شده است. از بین 5 تیم اول هر گروه، 4 تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند در سید یک قرار می‌گیرند و تیم «نسف قارشی» که در بین تیم‌های صدرنشین کمترین امتیاز را کسب کرده است همراه با 3 تیمی که به عنوان برترین تیم‌های دوم راهی این مرحله شده‌اند به سید 2 می‌روند. طبق اعلام پایگاه خبری «گل» محدودیتی برای مواجهه 2 تیم از یک کشور در مرحله
یک شانزدهم وجود ندارد اما نباید 2 تیم در یک گروه حضور داشته باشند. بعد از این مرحله، دیگر قرعه‌کشی انجام نخواهد شد و تیم‌ها با توجه به نمودار مرحله یک‌شانزدهم نهایی، با مسیر خود تا دیدار نهایی آشنا خواهند شد. به این ترتیب سیدبندی مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:
سید یک: الهلال عربستان، الاتحاد عربستان، النصر عربستان و العین امارات
سید 2: الفیحا عربستان، سپاهان ایران، نوبهار ازبکستان و نسف‌قارشی ازبکستان
با توجه به این مسائل حریف سپاهان در مرحله یک‌شانزدهم نهایی یکی از تیم‌های الهلال، النصر یا العین خواهد بود و این تیم با الاتحاد برخورد نخواهد کرد. در نتیجه احتمال رویارویی سپاهان در مرحله یک‌شانزدهم نهایی با تیم النصر وجود دارد و ممکن است کریستیانو رونالدو یک بار دیگر به ایران سفر کند.

Page Generated in 0/0059 sec