printlogo


کد خبر: 272795تاریخ: 1402/9/16 00:00
گزارش «وطن امروز» از ویژگی‌های بودجه 1403
انقباضی ضدتورم

گروه اقتصادی: در یک کلان تصویر لایحه بودجه سال آینده، در راستای کاهش ناترازی‌ها و افزایش انضباط مالی دستگاه‌های مختلف تهیه شده و دولت تلاش کرده است ارقامی واقعی در آن بیاورد؛ بودجه‌ای که به اصطلاح کارشناسان انقباضی است اما می‌تواند گام بلندی در ادامه سیاست تثبیت و کاهش تورم باشد. 
به گزارش «وطن امروز»، روز سه‌شنبه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم‌ رئیسی با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش و دفاع از لایحه بودجه سال 1403، این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،لایحه بودجه سال 1403 به کمیسیون تلفیق مجلس ارجاع و پس از بحث و بررسی در این کمیسیون کلیات آن برای رای‌گیری به صحن مجلس ارائه می‌شود.
رئیسی در نطق خود در صحن علنی تاکید ویژه‌ای به واقعی شدن ارقام بودجه داشت. وی در این باره گفت: در بودجه 1403 تلاش شد هم درآمدها و هم هزینه‌ها واقعی دیده شود و تلاش شده است در این بودجه  بسیاری از ناترازی‌های موجود که منجر به رنج همگان است با یک حرکت جهادی برطرف شود. رئیسی افزود: در بودجه بر مهار تورم تلاش شده و امیدواریم این تلاش‌ها در شرایطی که دشمنان تصور می‌کردند با توطئه و فتنه، ملت بزرگ ایران ما را می‌توانند به عقب برانند ناکام ماندند.
از سوی دیگر قالیباف بر اهمیت تطبیق بودجه با برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: همان طور که دولت و مجلس برنامه هفتم توسعه را تنظیم و تدوین کردند و اکنون این لایحه مسیر نهایی تصویب را در شورای محترم نگهبان طی می‌کند، امیدوارم لایحه بودجه 1403 با همکاری دولت و مجلس به تصویب برسد که این لایحه در گام اول موجب تحقق عملی 20 درصدی برنامه هفتم خواهد شد، از این رو ان‌شاءالله این لایحه با کمک دولت و مجلس و منطبق بر برنامه هفتم توسعه و در راستای تحقق تحول به تصویب برسد.
* ارقام کلان لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تفکیک
کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال جاری 18.3 درصد رشد داشته و به ۲۴62 هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای عمومی در لایحه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال جاری، ۴۲ درصد افزایش داشته و به ۱۴۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدین ترتیب سهم درآمدهای عمومی از کل منابع، ۶۱,۵ درصد شده که نسبت به قانون بودجه سال جاری 8 واحد درصد افزایش یافته است.
* افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳
درآمدهای مالیاتی و گمرکی ۱۲۶۲ هزار میلیارد تومان منظور شده و سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع بودجه 51.2 درصد بوده و نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۹ واحد درصد افزایش یافته است. منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه سال ۱۴۰۳ به 647 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 26.3 درصد از منابع بودجه عمومی کشور را تامین می‌کند و در راستای کاهش وابستگی به منابع نفت این نسبت، 8 واحد درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است.
از کل منابع بودجه عمومی کشور ۱۳ درصد معادل ۳۱۹ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی تأمین شده است.
اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۴۰۳، ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۱۹,۵ درصد نسبت به قانون سال ۱۴۰۲ افزایش دارد. در این میان ضریب حقوق شاغلان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش یافته است.
اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 1403 معادل سال جاری  و به میزان 375 هزار میلیارد تومان و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی، ۲۸۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۴۳ درصد نسبت به قانون سال ۱۴۰۲ کاهش یافته و به این ترتیب کسری تراز عملیاتی از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان سال جاری به 308 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
* فروش روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت
دولت روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت را با قیمت ۶۵ یورو و سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز را با قیمت هر مترمکعب ۲۹ سنت یورو به فروش می‌رساند. قیمت هر بشکه نفت صادراتی ۶۵ یورو و نرخ تسعیر پیشنهادی ارز، ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است. قیمت هر مترمکعب گاز صادراتی ۲۹ سنت در نظر گرفته شده است.
* واردات 13.65 میلیارد یورو دارو و کالاهای اساسی
بر اساس جدول شماره ۶ منابع و مصارف عمومی دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۳، پیش‌بینی شده است ارزش کل واردات در سال آینده ۵۵ میلیارد یورو باشد که از این میزان 13.65 میلیارد یورو مربوط به کالاهای اساسی و دارو است.
* افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ رشد ضریب حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و نرخ رشد ضریب حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.
* رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندی یارانه‌ها
دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی کرده است منابع هدفمندی یارانه‌ها ۷۵۸ همت باشد که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد ۱۵ درصدی دارد. در سال ۱۴۰۲، دولت برای هدفمندی یارانه‌ها ۶۵۹ همت در نظر گرفته بود.
* واگذاری ۳۱۹ همت دارایی‌های مالی
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است ۳۱۹ همت واگذاری دارایی‌های مالی صورت بگیرد که نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود 7.9 درصد رشد خواهد داشت. منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی در سال آینده ۲۵۴ همت و منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی ۶۰ همت و سایر واگذاری‌های مالی نیز ۴ همت خواهد بود که بر این اساس منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۴۳ درصد کاهش یافته است.
* فروش ۵۸۵ همتی نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی
در بودجه سال آینده ۵۸۵ همت منابع حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۳ درصد کاهش یافته است، همچنین منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیر منقول حدود ۶۱ همت است که نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است.
* درآمد ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات
برای سال آینده ۱,۱۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲ حدود 49.8  درصد رشد دارد. در عین حال سقف معافیت مالیاتی حقوق 20 درصد افزایش یافته است. بخش اعظم افزایش مالیات‌ها مربوط به بسط پایه‌های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی است و افزایش کوشش مالیاتی برای جلوگیری از مالیات‌گریزی اشخاص حقوقی است. همچنین مالیات ورودی گمرک ۱۴۰ همت، سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰ همت، درآمد دولت از بخش ارتباطات ۲۰ همت، بهره مالکانه و حقوق دولتی از معادن ۵۵ همت و درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ۴۶ همت در نظر گرفته شده است.
* معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی در سکوهای داخلی
در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم)‌های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.
* تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی، معیشتی و حمایتی، دارو و خرید تضمینی گندم
در بخش اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، منابع لازم بابت تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی، معیشتی و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و کالابرگ الکترونیک به گروه‌های مشمول، همچنین تداوم پرداخت یارانه دارو و پرداخت بیمه‌های اجتماعی پیش‌بینی شده است.
* معافیت مالیاتی کالاها و خدمات صادراتی
بر اساس تبصره 6 لایحه بودجه ۱۴۰۳، آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی تأمین می‌کنند، با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی هستند، همچنین بر اساس تبصره یک لایحه بودجه به منظور توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، تمهیدات لازم بابت رفع مشکلات ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی پیش‌بینی شده است.
* سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای تولید برق هسته‌ای
بر اساس بند ت تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به دولت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در چارچوب اهداف میان‌مدت توسعه تولید برق هسته‌ای اقدام کند.
* ۵۰ درصد درآمدهای اصلاح بهای برق هزینه نوسازی شبکه انتقال می‌شود
بر اساس بند چ تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت نیرو مکلف است ۵۰ درصد از درآمدهای حاصل از اصلاح بهای برق صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را برای تأمین برق و نوسازی شبکه انتقال برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی هزینه کند.

Page Generated in 0/0078 sec